Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta sociálních věd
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta sociálních věd
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Effect of Academic Discipline on Policy Attitudes: The Case of Czech University Students

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed after logging in from 2022-10-28.Přístupné od
2022-10-28
Autor
Veselý, ArnoštORCiD Profile - 0000-0002-6141-7104WoS Profile - E-9788-2018Scopus Profile - 36892097600
Soukup, PetrORCiD Profile - 0000-0001-9241-6529WoS Profile - E-9779-2018Scopus Profile - 23490559600
Datum vydání
2022
Publikováno v
The NISPAcee Journal of Public Administration and Policy
Ročník / Číslo vydání
15 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 1337-9038
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Fakulta sociálních věd

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.2478/nispa-2022-0010

Abstrakt
While the effect of academic discipline on political attitudes has long been acknowledged, much less is known on how disciplinary background affects policy attitudes. Linder and Peters (1992) argued that attitudes to policy instruments correspond with discipline: lawyers are assumed to tend to be partial to legalistic regulatory instruments, economists to favor economic tools such as loans or taxation. Nevertheless, relevant empirical evidence is almost non-existent. The paper attempts to bridge this gap by comparing policy instruments attitudes in different academic disciplines on a sample of Czech university students (N = 8820). We inquire whether students in different academic fields (with special emphasis on economics, law, education, political science, and mass media/journalism) differ in their political and policy views. In line with previous research, students pursuing economics and law (as well as education) are found to be more right-wing oriented than students of political science and mass media. Students also differ in terms of their overall acceptance of policy instruments, with those of political science being the most accepting of all types of instruments. However, we find little support for the correspondence thesis proposed by Linder and Peters.
Klíčová slova
academic discipline, policy attitudes, policy design, policy instruments, survey
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1574
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000811187600010
SCOPUS:2-s2.0-85132692698
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV