Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta humanitních studií
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta humanitních studií
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Social Life of Jewish Music Records from 1948 Czechoslovakia by Hazzan Josef Weiss

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Seidlová, VeronikaORCiD Profile - 0000-0003-4018-5241WoS Profile - T-8169-2017Scopus Profile - 57191827429
Datum vydání
2022
Publikováno v
Lidé města / Urban People
Ročník / Číslo vydání
24 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 1212-8112
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Fakulta humanitních studií

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/12128112.2391

Abstrakt
This article traces transnational “life” trajectories of two rare Jewish religious music records from 1948 Communist Czechoslovakia and of their main performer Josef Weiss (ca. 1912, Veľké Kapušany – 1985 Netanya), who was a hazzan (cantor) in synagogues in Vienna, Budapest, Prague, Jerusalem, Ramat Gan, Manchester, and New York, but has remained mostly unknownto music history. It shows how these two 78-rpm records stand at the core of Weiss’s grandson’s family / music / memory project, which has revealed and prepared to reissue 52 audio recordings to preserve his grandfather’s legacy. While following these and other digitized and technologically modified recordings of Weiss on their recent path between the Czech Republic, Israel, Hungary, and the US, the article sheds light on how this case fits into the broader framework of the social life of things and the context of musical remembrance. Already put to use during the life-cycle rituals of Weiss’s children and grandchildren, as well as in a museum exhibition – this family project constructs a fragment of a Jewish sonic past for the present needs of its actors, while being entangled with the current practice of Jewish memory institutions, as well as with the activities of private record collectors and of one ethnomusicologist (myself).
Klíčová slova
Cantorial records, ethnomusicology, hazzan, multi-sited ethnography, social life of things
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1754
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV