Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fragments of the Body: Woman in Socialist Screen Advertising

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Česálková, Lucie
Datum vydání
2022
Publikováno v
Studies in Eastern European Cinema [online]
Ročník / Číslo vydání
Neuveden (16 Jun 2022)
ISBN / ISSN
ISSN: 2040-350X
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1080/2040350X.2022.2085363

Abstrakt
The advertising of state socialism is often referred to as a paradox or oxymoron, yet it has produced images that shaped the consumer imagination and consumer values of socialist society. One of the critical topics in Czechoslovak socialist television advertising discourse was using an actor or a model. The socialist values of leveled consumption refused to promote consumption for property and create social distinctions through advertising and consumption. These beliefs fundamentally shaped the image of the body in socialist advertising. In this text, therefore, I discuss how the morality of socialist advertising, together with the evolving gender discourse, supported the methods of hiding, masking, or fragmenting the female body in socialist screen advertising. Based on the analysis of a vast corpus of advertisements, I follow the development of this trend from the 1960s to the 1980s, compare screen advertising with other types of advertising media, and argue that the reason for restraint in the explicit representation of the female body was, among other things, the specific hierarchy of the media in the geography of the consumer imagination of socialist Czechoslovakia.
Klíčová slova
body image, consumer imagination, gender, Socialist advertising, visual culture
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1841
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000812072500001
SCOPUS:2-s2.0-85132272258
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV