Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Phonetic imitation of t-glottaling by Czech speakers of English

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Šturm, PavelORCiD Profile - 0000-0001-5521-029XWoS Profile - J-4248-2017Scopus Profile - 56112499300
Przedlacka, Joanna
Rojczyk, Arkadiusz
Datum vydání
2022
Publikováno v
Linguistica Pragensia
Ročník / Číslo vydání
32 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 0862-8432
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/18059635.2022.1.8

Abstrakt
The paper focuses on the ability of Czech speakers to explicitly imitate native English realizations of the phoneme /t/ as [?] (t-glottaling). In Czech, glottalization occurs as a boundary signal of word-initial vocalic onsets. We hypothesize that this allows for a better imitative performance in the inter-vocalic context as compared to non-prevocalic contexts. However, an alternative hypothesis based on language-external facts (frequency in the learners' English input) predicts the opposite pattern. Our experiment involves 30 participants in a shadowing task. In addition to words with /t/, words with /k/ are examined to establish if speakers can generalize to a phonologically similar category to which they have not been exposed. Speakers adapted their pronunciation arter exposure to t-glot-taling to some degree. Our hypothesis was confirmed for the shadowing task, while the alternative language-external hypothesis was confirmed for the post-test task, suggesting a different pattern of performance in terms of imitation versus learning.
Klíčová slova
adaptation, glottalization, glottal stop, t-glottaling, phonetic imitation
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1880
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000876456200008
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 2.0 Generic

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV