Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Přírodovědecká fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Přírodovědecká fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Repertoire and efficiency of students' strategies for general-reference maps

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Trokšiar, DavidORCiD Profile - 0000-0002-3234-0187WoS Profile - ADV-7043-2022Scopus Profile - 57457722800
Havelková, LenkaORCiD Profile - 0000-0002-6266-4801WoS Profile - M-4911-2017Scopus Profile - 25632547700
Hanus, MartinORCiD Profile - 0000-0002-9873-5106WoS Profile - M-4817-2017Scopus Profile - 57195332027
Datum vydání
2022
Publikováno v
ISPRS International Journal of Geo-Information
Ročník / Číslo vydání
11 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 2220-9964
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Přírodovědecká fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.3390/ijgi11020138

Abstrakt
Maps are not just powerful tools to communicate spatial information; they also have significant educational potential to develop students' knowledge, skills, and thinking. To fully exploit this potential, deep research is needed into map-use processes considering the variability of map types and the cognitive complexity of map operations. Whereas research on map reading is relatively common, the research into cognitively more demanding operations is lacking. Therefore, this study employed an eye-tracking experiment combined with a follow-up questionnaire with 20 upper-secondary students to examine the strategies students choose when analyzing general-reference maps. Specifically, attention is paid to the strategy repertoire, distribution, efficiency, and adaptiveness of strategy choice. Subsequently, the study is focused on students' perception of strategies. According to the results, participants used a rich repertoire of strategies (although many of them unconsciously) and adapted the strategy choice to task demands. The solution efficiency varied among task demands, as did the efficiency of individual strategies and their combinations. The research design allowed a comparison with earlier studies on strategies for thematic map use. The results should be of interest to cartographers (to design effective educational tools) and educators (to educate map users complexly and effectively).
Klíčová slova
eye-tracking, strategies, map analysis, general-reference map, upper-secondary education
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1946
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000778180700001
SCOPUS:2-s2.0-85124834762
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV