Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Přírodovědecká fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Přírodovědecká fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perception of safety and passage of time as factors influencing mode choice: The case of the Prague-Munich high-speed route

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Petříček, JakubORCiD Profile - 0000-0002-8159-3199WoS Profile - FPW-4632-2022Scopus Profile - 57653965500
Marada, MiroslavORCiD Profile - 0000-0001-7779-1136WoS Profile - FJJ-0444-2022Scopus Profile - 22985549100
Datum vydání
2022
Publikováno v
Moravian Geographical Reports
Ročník / Číslo vydání
30 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 1210-8812
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Přírodovědecká fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.2478/mgr-2022-0004

Abstrakt
Behavioural factors of risk perception and time perception influencing the mode choice on the Prague-Munich route in relation to railway as a reference mode, are subject to evaluation in this article. Semi-structured interviews are qualitatively analysed using the Grounded Theory method and ATLAS.ti software, giving specific sets of meanings and understandings of selected factors, which in turn affect the travel behaviours and the mode choice. Defining these factors creates space for estimating and proposing perspectives for the development of expected travel behaviours in the context of the planned high-speed rail (HSR) system on the Prague-Munich route. The significance of this research lies in creating new meaning fields of selected factors in the specific transport infrastructure with four existing transport modes between Prague and Munich. The results based on the formulated concepts show two different meaning fields of risk - the concept of perceived risk of an accident and the concept of personal safety. Empirical results of time perception show four different meaning fields of time perception based on a preferred transport mode. Finally, the results are used for creating contextual perspectives for HSR planning across Czech - German borders.
Klíčová slova
high-speed rail, risk perception, passenger-perceived time cognition, mode choice, grounded theory, theory of planned behaviours, Czech Republic, Germany
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2012
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000783436700004
SCOPUS:2-s2.0-85129069161
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV