Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Humanities
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Humanities
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aristotelés o studu a ctnosti

( Aristotle on Shame and Virtue )

original article
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons SA Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Synek, StanislavORCiD Profile - 0000-0001-8874-6429Scopus Profile - 57194012339
Publication date
2023
Published in
Aither
Volume / Issue
15 (29)
ISBN / ISSN
ISSN: 1803-7879
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Humanities

This publication has a published version with DOI 10.5507/aither.2024.001

Abstract
Článek se zabývá problematickými aspekty Aristotelova pojetí studu (aidós) a jeho vztahem ke ctnosti. Stud je Aristotelem na jedné straně představen jako specifická emoce (pathé), na straně druhé však zároveň jako "střednost" (mesotés), která je sice za určitých okolností chvályhodná, nelze ji však zvát ctností (areté). Článek se nejprve zaměřuje na vztah mezi studem a záměrnou volbou (prohairesis) a v návaznosti na to pak interpretuje rozlišení mezi "pozitivní" touhou po cti (timé), jejíž nejlepší podobou jsou velkomyslnost (megalopsychia) a ctižádost (filotimia), a "negativním" strachem z hanby (adoxia), jenž se projevuje právě jako stud. Střednost ve studu je pak představena jako smíšená afektivní dispozice (hexis pathétiké) nezávislá na záměrné volbě v kontrastu k uměřenosti jako smíšené dispozici prohairetické, kterou od volby oddělit nelze.
 
The article focuses on problematic aspects of Aristotle's view on shame (aidós) and its relation to virtue. On one hand, Aristotle counts shame among emotions (pathé), and on the other he discusses it as a mean (mesotés) or state (hexis) that is not a virtue, yet still praiseworthy in certain conditions. After an analysis of relation between shame and choice (prohairesis), the article distinguishes between a positive desire of honor (timé), whose best expressions are to be found in magnanimity (megalopsychia) and love of honour (filotimia), and a negative fear of dishonour (adoxia), which is expressed in shame. Shame as a mixed affective disposition (hexis pathétiké) independent on choice (prohairesis) is then contrasted to continence (enkrateia) as a mixed prohairetic disposition that is inseparable from choice.
Show in other languages
Keywords
Aristotelés, stud, ctnost, záměrná volba, čest, velkomyslnost, ctižádost, hanba, emoce
 
Aristotle, shame, virtue, choice, honor, megalopsychia, filotimia, emotions
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2259
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV