Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Matematicko-fyzikální fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Matematicko-fyzikální fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Predictors of students' intrinsic motivation during practical work in physics

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Kácovský, PetrORCiD Profile - 0000-0003-0675-6098WoS Profile - J-3487-2017Scopus Profile - 56641895200
Snětinová, MarieORCiD Profile - 0000-0003-4164-3160WoS Profile - M-4470-2017Scopus Profile - 57193386301
Chvál, MartinORCiD Profile - 0000-0001-8027-8907Scopus Profile - 55556325100
Houfková, JitkaORCiD Profile - 0000-0002-2333-0702WoS Profile - Q-1318-2017
Koupilová, ZdeňkaORCiD Profile - 0000-0002-5620-5342WoS Profile - J-1055-2017Scopus Profile - 15057615500

Zobrazit další autory

Datum vydání
2023
Publikováno v
International Journal of Science Education
Ročník / Číslo vydání
45 (10)
ISBN / ISSN
ISSN: 0950-0693
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Matematicko-fyzikální fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1080/09500693.2023.2175626

Abstrakt
In this study, we focused on students' intrinsic motivation towards practical work, more specifically the strength of predictors for intrinsic motivation. As a research tool, we used a modified Intrinsic Motivation Inventory supplemented by additional questions on attitudes towards physics. The respondents were more than 2000 Czech upper secondary students who had visited the Interactive Physics Laboratory (a lab offering hands-on experimenting for school groups). Using structural equation modelling, the data were examined with respect to the gender of the respondents, their intention to study STEM and their diligence in physics. For all three criteria mentioned, the perceived value and usefulness of activity emerge as the strongest predictor of intrinsic motivation, followed by effort invested into experimenting. The issue of effort is more strongly addressed by students who feel less diligent in physics and do not plan to study STEM. Both the students' perceived competence and felt pressure have a rather marginal influence on intrinsic motivation. Though the strength of predictors of intrinsic motivation is gender-similar, we found boys feel more competent and less stressed when experimenting. Further, diligent students and those who intend to study STEM feel more competent, perceive greater usefulness and feel less pressure during practical work.
Klíčová slova
Self-determination theory, intrinsic motivation, situational interest, practical work, physics teaching and learning
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2326
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000933715800001
SCOPUS:2-s2.0-85148527755
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV