Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Education
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČR

( MUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLIC )

summarizing article
Custom Licence Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed only after logging in.Login to access
Author
Kmentová, MilenaORCiD Profile - 0000-0002-8615-0792
Publication date
2022
Published in
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]
Volume / Issue
6 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 2533-7882
ISBN / ISSN
eISSN: 2533-7890
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Education
Abstract
Cílem studie je představit výsledky komparace tuzemských publikací zaměřených na grafomotoriku předškolních dětí a přípravnou etapu psaní z hlediska ne/přítomnosti interdisciplinárních vazeb s hudební výchovou.Studie chronologicky předkládá vybrané publikace a sleduje ne/přítomnost hudebních činností, jejich četnost, způsob popisu a očekávaný přínos. Dále se zaměřuje na ne/podporování hlasitého mluvení nebo zpívání při provádění cviků na úrovni hrubé a jemné motoriky i grafomotoriky. Analyzovány jsou konkrétní práce těchto autorů: Hynek Kohoutek, František Synek, Květoslava Santlerová, Zdeněk Křivánek a Radka Wildová, Marta Bogdanowicz a Jana Swierkoszová, Jana Doležalová, Klára Smolíková, Hana Spáčilová a Libuše Šubová, Jiřina Bednářová a Vlasta Šmardová, Milena Lipnická, Renata Mlčáková.Z analýzy vyplývá, že je pojetí hudebních činností u jednotlivých autorů diametrálně odlišné: v některých publikacích jsou hudební činnosti integrální součástí, jinde je jejich zařazení zmíněno na obecné úrovni, v některých materiálech se nevyskytují ani na úrovni rytmické deklamace. V mnoha publikacích vidí autorka studie rezervy ve způsobu popisu hudebních činností a očekávaného souladu řeči nebo zpěvu s pohybem.Představenou teoretickou analýzu provedla autorka v rámci širšího výzkumného projektu, který usiluje o oživení zájmu o Metodu dobrého startu a o vznik metodického materiálu realizujícího principy této metody s novou hudební složkou.
 
In this study, I present the results of a comparison of Czech pedagogical publications focused on graphomotor skills of children at the preparatory stage of writing in terms of non / presence of interdisciplinary links with music education.I present sixteen publications in chronological order and describe the non / presence of musical activities, their frequency, method of description and expected benefit. I also monitor the non / support of loud speaking or singing during exercises at the level of gross and fine motor and graphomotor. There are analysed works of the following authors in this contribution: Hynek Kohoutek, František Synek, Květoslava Santlerová, Zdeněk Křivánek and Radka Wildová, Marta Bogdanowicz and Jana Swierkoszová, Jana Doležalová, Klára Smolíková, Hana Spáčilová and Libuše Šubová, Jiřina Bednářová and Vlasta Šmardová, Milena Lipnická, Renata Mlčáková.The analysis shows that the concept of musical activities of individual authors is diametrically different: in some publications they are an integral part, while in others they are mentioned only at a general level. In some materials, they are not even like rhythmic declamation. In many publications I see shortcomings in the description of musical activities and the expected temporal connection of speech or singing with movement.I carried out the presented theoretical analysis as part of a broader research project, which seeks to revive interest in the "Good Start Method" and the creation of methodological material that would implement the principles of this method using a new musical component.
Show in other languages
Keywords
hudební činnosti, grafomotorika, děti ve věku 5–7 let
 
music activities, graphomotor, children aged 5-7 years
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2494
License

Plný text výsledku je zpřístupněn v repozitáři pouze přihlášeným uživatelům Univerzity Karlovy, pouze pro čtení. Dále lze plné texty z repozitáře stahovat, případně tisknout, ale pouze pro osobní potřebu (viz § 30 zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona).

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV