Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Chinese parents’ school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Cui, Shujing
Greger, DavidORCiD Profile - 0000-0002-1615-0404WoS Profile - I-5593-2017Scopus Profile - 26431965600
Datum vydání
2023
Publikováno v
Frontiers in Psychology
Ročník / Číslo vydání
14 (neuvedeno)
ISBN / ISSN
ISSN: 1664-1078
ISBN / ISSN
eISSN: 1664-1078
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.3389/fpsyg.2023.1279175

Abstrakt
Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the smoothness of this transition.Methods: Therefore, this study adopted a latent profile analysis to examine the patterns of Chinese parents' school-readiness beliefs and their parenting styles and investigated socioeconomic status (SES) differentials in both. Twostage probability sampling method is adopted in this study and a total of 1,204 Chinese parents of 5- to 6 years-old children were investigated with schoolreadiness beliefs scale, Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, as well as scale of attitudes regarding roles in school readiness All data analyses were processed in Mplus 8.6.Results and discussion: Three profiles were identified: (1) supportive parenting with a very strong emphasis on school readiness; (2) partially supportive parenting with a reflection of school readiness; (3) weakly supportive parenting with no emphasis on school readiness. Higher SES was found to be more likely to be associated with membership in Profile 1 rather than Profile 2. The present study shows quantitative support for Anette Lareau's work and has implications for the development of more targeted parental intervention programs.
Klíčová slova
school readiness, parenting style, parents’ school-readiness beliefs, latent profile analysis, socioeconomic status (SES), COVID-19 study
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2502
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001152605700001
SCOPUS:2-s2.0-85182820305
PUBMED:38264414
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV