Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Introduction: Dialogue, Performance and the Body Politic in Contemporary Theatre

přehledový článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Wallace, ClareORCiD Profile - 0000-0002-0977-2651WoS Profile - AAC-5821-2020Scopus Profile - 56727523200
Datum vydání
2022
Publikováno v
Litteraria Pragensia: Studies in Literature and Culture
Ročník / Číslo vydání
32 (63)
ISBN / ISSN
ISSN: 0862-8424
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/2571452X.2022.63.1

Abstrakt
How does contemporary theatre practice propose creative modes of critique, resilience, and solidarity in times of precarity, violence, and antagonism? Florian Malzacher argues that “Theatre is the space where things are real and not real at the same time. Where we can observe ourselves from the outside whilst also being part of the performance. It is a paradox that creates situations and practices that are symbolic and actual at the same time.” What can we learn from a focus on the forms that paradox takes and the meanings that emerge from it? The articles collected in this special issue are the outcome of a conference at the Faculty of Arts, Charles University in 2021 under the auspices of the European Regional Development Fund Project “Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World.” The focus of that online meeting on performance, polarisation, dissensus and dialogue was, inevitably, inflected by the Covid-19 pandemic which throughout 2020 and 2021 concentrated global attention on the politics of precarity and the body in ways previously difficult to imagine. Indeed, amid increasingly heated disputes over personal freedoms and public spaces, Judith Butler’s 2012 observation that “unwilled proximity and unchosen cohabitation are preconditions of our political existence […] as well as the basis of our obligations […],” seems even more keenly pertinent. This introductory essay uses Chantal Mouffe’s term “agonistic pluralism” alongside Jacques Rancière’s concept of dissensus to explain what the contributions to the special issue illuminate about dialogue and performance.
Klíčová slova
contemporary theatre, dialogue, performance, critique, resilience, precarity, the body
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2535
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 2.0 Generic

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV