Kapitoly ke kreativním hudebním činnostem
( Chapters on Creative Music Education )
Author
Tichá, Alena
Appermont, Bert
Schrooten, Erik
Janata, Lukáš
Kadlec, Petr
Vlčková, Eva
Horák, Michal
Dajčar, Lucie
Pospíšilová, Lenka
Hilscherová, Lucie
Kolandová, Eva
Bísek, Jan
Šašinková, Eva
Procházková, Martina
Václová, Monika
Windsor, Patricie
Publication date
2024Publisher / Publication place
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta (Praha)ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-7603-448-8Metadata
Show full item recordCollections
This publication has a published version with DOI 10.14712/9788076034495
Abstract
Vysokoškolská učebnice Kapitoly ke kreativním hudebním činnostem je publikačním výstupem projektu Hudební mozaika aneb Kreativní interakce jako východisko rozvoje hudební kreativity v komplexu hudebních činností, který byl realizován katedrou hudební výchovy PedF UK v období od září 2023 do června 2024 za podpory Ministerstva kultury ČR, Národního plánu obnovy a NextGeneration EU. Publikace svým obsahem navazuje na vysokoškolskou učebnici nazvanou Kapitoly z kreativní hudební výchovy (Jiřičková (ed.), 2023). Ta se, obdobně jako je tomu i v nynější knize, věnovala v teoretické rovině vybraným tématům didaktiky hudební výchovy a v praktické části předložila široké spektrum modelových hudebně výchovných situací. Ve zmíněných, podle věku dětí rozlišených modelových situacích autoři směřovali k rozvoji tvořivých schopností a dovedností žáků a studentů zejména ve školní hudební výchově. Současná učebnice Kapitoly ke kreativním hudebním činnostem se vyznačuje stejnou strukturou, jakou měla předchozí publikace. Vedle teoretických obsahů předkládá jedenáct extenzivně zpracovaných situací, které jsou zdrojem podnětů k tvořivé realizaci hudebního vyučování ve školní praxi.Autoři učebnice usilují o to, aby učitelé hudební výchovy přistupovali ke své výuce angažovaně, aby svým žákům a studentům aktivně umožňovali setkání s uměním a svoji hudební výuku provazovali s dalšími vzdělávacími obsahy; aby tvůrčím způsobem hledali cesty, jak v hudební výchově obohacovat žáky nejen radostnými prožitky, ale také přispívat k tomu, aby se osobnost dětí rozvíjela postupně, komplexně a zdravě, včetně vytváření, upevňování a dalšího rozvoje jejich kompetencí tvořivých.Modelové situace jsou doplněny notovými ukázkami, schematickými ilustracemi, tematickými ilustracemi a doplňujícími kreativními náměty. Zvláštní pozornost věnuje učebnice oblasti zdánlivě s metodickým rozvojem kreativních hudebních činností nesouvisející, která ale představuje nezbytnou podmínku pro to, aby kreativní hudební výchova mohla vůbec probíhat. Touto oblastí je prevence a náprava hlasových obtíží hudebních pedagogů jako jedna ze základních podmínek úspěšné realizace skupinové hudební výchovy. Proto je této problematice v učebnici věnován velký prostor.Na učebnici se autorsky spolupodílejí hudební pedagogové a různou měrou též umělci, kteří byli součástí projektu, a to jak z ČR, tak ze zahraničí. V příloze lze nalézt fotografie dokumentující realizaci projektu.
The university textbook Chapters Towards Creative Music Activities is a publishing outcome of the project A Musical Mosaic or Creative Interaction as a Basis for the Development of Musical Creativity in the Field of Musical Activities, which was implemented by the Department of Music Education of the Faculty of Education of the Charles University in the period from September 2023 to June 2024 with the support of the Ministry of Culture of the Czech Republic, the National Renewal Plan and NextGeneration EU. The publication's content follows the university textbook Chapters on Creative Music Education (Jiřičková, 2023). Similarly, the theoretical part of the present book deals with selected topics concerning the methods of music education and the practical part presents a wide range of model musical educational situations. In these model situations, differentiated according to the age of the children, the authors aim to develop the creative abilities and skills of pupils and students, especially in school music. The textbook Chapters Towards Creative Music Activities follows the same structure as the previous publication.In addition to the theoretical content, it presents eleven extensively developed situations as a source of stimuli for the creative and practical implementation of music teaching in schools. The authors of the textbook aim to show music teachers how to approach their teaching in an engaged manner, to actively enable their pupils and students to encounter art and to link their music teaching with other educational contents; to creatively seek ways to enrich students' musical education not only with joyful experiences, but also to contribute to the gradual, comprehensive and healthy development of children's personality, including the creation, consolidation and further development of their creative competences.The textbook devotes special attention to an area seemingly unrelated to the methodological development of musical activities, which, however, is a necessary condition for creative music education to take place at all. This area is the prevention and correction of music teachers' vocal difficulties as one of the basic conditions for the successful implementation of group music education. Therefore, a large amount of space is devoted to this issue in the textbook.The textbook is co-authored by music educators and, to varying degrees, by artists who were part of the project, both from the Czech Republic and abroad.In the appendix, you can find photographs documenting the project.
Keywords
Hudební výchova, vysokoškolská učebnice, kreativita, modelové situace
Music education, college textbook, creativity, model situations
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2609License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International