Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

School choice and parenting strategies among Czech middle‐class parents : Implications for social segregation in public schools

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Smith Slámová, RadkaORCiD Profile - 0009-0009-3666-1779
Simonová, JaroslavaORCiD Profile - 0000-0001-6698-4012WoS Profile - D-4927-2017Scopus Profile - 55906899300
Datum vydání
2024
Publikováno v
Sociology Compass
Ročník / Číslo vydání
e13248 (23.7.2024)
ISBN / ISSN
ISSN: 1751-9020
ISBN / ISSN
eISSN: 1751-9020
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1111/soc4.13248

Abstrakt
Research examining middle-class parents' school choices often overlooks parents in post-socialist nations, where social reproduction may occur differently than in Western urban contexts. To bridge this gap, our study illuminates the intersection of Czech middle-class parents' school choices and parenting strategies. Drawing on 26 in-depth interviews with parents, we depict "cultivation for wellbeing" as a distinct parenting approach prevalent within a subset of the Czech middle class that challenges prevailing Western depictions of middle-class child-rearing strategies in relation to school choice. We describe five areas in which the parenting approach contrasts with concerted cultivation and intensive parenting: the promotion of unstructured free time, autonomous socialization with selected peers, a propensity to avoid confronting teachers, gentle support for children's interests, and a focus on emotional and physical wellbeing. We posit that "cultivation for wellbeing" serves as a mechanism for social distinction among a segment of middle-class parents, enabling them to distinguish themselves from other class segments by selecting and seamlessly accessing exclusive public school settings tailored to their nuanced educational preferences. The study underscores the need to reassess the dominant portrayals of middle-class parenting strategies, highlighting the complex interplay between child-rearing, school choice, and social reproduction in diverse cultural contexts.
Klíčová slova
concerted cultivation, intensive parenting, middle class, parenting strategies, school choice, social reproduction
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2648
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001274726800001
SCOPUS:2-s2.0-85199315059
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV