Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta tělesné výchovy a sportu
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Fakulta tělesné výchovy a sportu
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Does virtual reality allow for a reliable assessment of reaction speed in mixed martial arts athletes?

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Polechonski, Jacek
Langer, Alan
Šťastný, PetrORCiD Profile - 0000-0003-2841-374XWoS Profile - S-3467-2016Scopus Profile - 57060625300
Zak, Marcin
Zajac-Gawlak, Izabela
Maszczyk, Adam

Zobrazit další autory

Datum vydání
2024
Publikováno v
Baltic Journal of Health and Physical Activity
Ročník / Číslo vydání
16 (3)
ISBN / ISSN
ISSN: 2080-1297
ISBN / ISSN
eISSN: 2080-9999
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Fakulta tělesné výchovy a sportu

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.29359/BJHPA.16.3.09

Abstrakt
Introduction: The immersive virtual reality (VR) might bring a new reliable approach to diagnosing motor abilities. Therefore, the main goal of this research was to check the intertrial reliability and diagnostic possibility (reaction time, movement time, lateral differences) of VR for upper limb movements in a group of mixed martial arts (MMA) athletes, and to evaluate whether distractors influence the complexity of the whole reaction. Material and methods: Twenty-six MMA athletes (age 27.1 +/- 5.4 years, body mass 77.6 +/- 9.3 kg, height 179.2 +/- 5.7 cm, training experience 6.7 +/- 4.3 years) performed two reaction tests for their upper limbs (four tests were made for the ICC calculation) with wireless autonomous VR. Results: The ICC values ranged from 0.751 to 0.872 in simple reaction speed and 0.709 to 0.909 in complex reaction. No significant differences were observed between the reaction of the right and the left upper limbs. Distractors were shown to negatively affect the speed (d d = 1.2) and reaction time of complex reactions (d d = 1.3). Conclusions: The implemented VR measurement system allows for a reliable assessment of simple and complex reaction speed and its components (reaction time, movement time) for upper limb strikes and covers in MMA athletes. MMA reaction time of upper limbs is laterally balanced in MMA athletes. The disruptor causes a large decrease in reaction speed and prolongs the reaction time. Therefore, a test with a disruptor might have the potential to recognize performance level and athletes' reaction abilities.
Klíčová slova
MMA, VR, physical activity, FitLight Trainer, BlazePodTM,
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2679
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001314987600001
SCOPUS:2-s2.0-85205663289
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV