Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Art and sustenance in the work of Sara Baume

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Pilný, OndřejORCiD Profile - 0000-0002-2747-5634WoS Profile - J-3032-2017Scopus Profile - 57216142512
Datum vydání
2024
Publikováno v
Irish Studies Review
Ročník / Číslo vydání
32 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 0967-0882
ISBN / ISSN
eISSN: 1469-9303
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1080/09670882.2024.2333576

Abstrakt
The question of what role literature and art may play has become all the more urgent amidst the present intersectional crisis. This article discusses the oeuvre of author and visual artist Sara Baume which invites engagement with central aspects of this crisis: humanity's impact on nature and the resulting climate change, and the effects of neoliberal capitalism. Discussing Baume's three novels (Spill Simmer Falter Wither, A Line Made by Walking, and Seven Steeples) together with her non-fictional narrative Handiwork and the performance piece "The Alphabet of Birds," the essay argues that while it might be justified to approach Baume's work as poignant critique of the Anthropocene and its attendant ecological and spiritual devastation, it distinctly transcends such instrumentalist critical paradigms. Stoically lyrical about nature interlaced with variegated detritus, and using protagonists positioned on the margins of society, Baume offers an extended meditation on the role of art at the time of crisis and the possibilities of drawing sustenance from artistic creation. As such, Baume's work engagingly illustrates what Derek Attridge has termed the "singularity" of literature and art, resisting predetermined agendas (including those vitally beneficial) and providing a repeatable opportunity for a potentially risky encounter with alterity.
Klíčová slova
climate change, crisis, Derek Attridge, instrumentalism, neoliberalism, Sara Baume
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2836
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001203823500001
SCOPUS:2-s2.0-85190455752
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV