Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Filozofická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inclusion discourses in contemporary Slovak education policy – From the individual to the community and from right to performance

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Kaščák, OndrejORCiD Profile - 0000-0001-8864-9848WoS Profile - AGF-2853-2022Scopus Profile - 26033495100
Strouhal, MartinORCiD Profile - 0000-0002-9420-0817Scopus Profile - 57189099485
Datum vydání
2023
Publikováno v
European Journal of Education
Ročník / Číslo vydání
2023/58 (2)
ISBN / ISSN
ISSN: 0141-8211
ISBN / ISSN
eISSN: 1465-3435
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Filozofická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1111/ejed.12556

Abstrakt
The study on which this article reports sought to explain the complexity of the relationship between inclusion policies and practices in education in Slovakia. Education policy in Slovakia is characterised by an enduring resistance to inclusion practices, despite the presence of humanist inclusion discourses. Accordingly, education policy and practices in Slovakia manifest a conflicting or parallel application of humanist and neoliberal discourses on inclusion. The analysis presented identifies three types of inclusion discourses in Slovak education policy today: (1) general individualised, (2) specified individualised, and (3) neoliberal discourses. Concrete examples are provided of each of the three types of discourses in Slovak education policy, to illustrate specific educational policies in different education sectors. Specific national challenges related to notions of inclusion and the associated paradoxes and differing perceptions of inclusion are discussed. The conclusion highlights the question of whether a truly democratic society can exist without humanistic and inclusive ideals.
Klíčová slova
critical policy analysis, discourses on inclusion, European Union, inclusive education, Slovakia
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2879
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:000982137000003
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV