Poslední příspěvky

  • Profiling Physical Fitness of Physical Education Majors using Unsupervised Machine Learning 

    BONILLA, D; SÁNCHEZ-ROJAS, I; MENDOZA-ROMERO, D; MORENO, Y; Kočí, Jana; GÓMEZ-MIRANDA, L; KREIDER, R; PETRO, J (2022)
    The academic curriculum has shown to promote sedentary behavior in college students. This study aimed to profile the physical fitness of physical education majors using unsupervised machine learning and to identify the ...
  • Choosing from a range of e-sources when planning lessons – a challenge for teachers 

    Stará, Jana; Vodrážková, Alžběta (2022)
    In this article, we report on a qualitative exploratory study in a primary school based on observation in classrooms and interviews with teachers. The aim was to find out what e-sources teachers were using during the ...
  • The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy 

    Stará, Jana; Wildová, Radka; Popelková, Šárka (2020)
    There is a great deal of interest in researching the perception of teachers about their fi rst years in teaching; however, the research does not often focus on examining the views of primary school teachers. This is despite ...
  • Program Začít spolu jako inovace měnící tvář českého školství 

    Poche Kargerová, Jana; Seberová, Alena; Věra, Váňová Krejčová (2022)
    Cílem diskusního příspěvku je analyticky reflektovat vývoj a zejména přínos vzdělávacího programu Začít spolu na poli inovací preprimárního a primárního vzdělávání v České republice. Záměrem je nejen popsat konkrétní ...
  • Reflective Portfolios as decolonial pedagogical practices 

    Lopes, Juliana Crespo; Stará, Jana (2022)
    Pre-service teachers learn educational practices and teaching postures not only from the courses content but also by their teachers' approaches. Learning assessments can be used as an exercise of power that perpetuates an ...
  • Osobnostní a sociální výchova jako součást resocializace odsouzených mužů 

    Jančová, Věra (Olomouc, Olomouc, 2023)
    Pro moderní penologické systémy není výkon trestu ve věznici spojens pouhým odnětím svobody. Pracovníci odborného zacházení ve vězeňství a spolupracující organizace usilují o celkový rozvoj osobnosti odsouzených. Výchovak ...
  • Examining the generalizability of research findings from archival data 

    Delios, Andrew; Clemente, Elena Giulia; Wu, Tao; Tan, Hongbin; Wang, Yong; Gordon, Michael; Viganola, Domenico; Chen, Zhaowei; Dreber, Anna; Johannesson, Magnus; Pfeiffer, Thomas; Uhlmann, Eric Luis; Al-Aziz, Ahmad M.Abd; Abraham, Ajay T.; Trojan, Jais; Adamkovic, Matus; Agadullina, Elena; Ahn, Jungsoo; Akinci, Cinla; Akkas, Handan; Albrecht, David; Alzahawi, Shilaan; Amaral-Baptista, Marcio; Anand, Rahul; Ang, Kevin Francis U.; Anseel, Frederik; Aruta, John Jamir Benzon R.; Ashraf, Mujeeba; Baker, Bradley J.; Bao, Xueqi; Baskin, Ernest; Bathula, Hanoku; Bauman, Christopher W.; Bavolar, Jozef; Bayraktar, Secil; Beckman, Stephanie E.; Benjamin, Aaron S.; Brown, Stephanie E.V.; Buckley, Jeffrey; Buitrago, Ricardo E.; Bution, Jefferson L.; Byrd, Nick; Carrera, Clara; Caruso, Eugene M.; Chen, Minxia; Chen, Lin; Cicerali, Eyyub Ensari; Cohen, Eric D.; Crede, Marcus; Cummins, Jamie; Dahlander, Linus; Daniels, David P.; Daskalo, Lea Liat; Dawson, Ian G.J.; Day, Martin V.; Dietl, Erik; Domurat, Artur; Dsilva, Jacinta; Du Plessis, Christilene; Dubrov, Dmitrii I.; Edris, Sarah; Elbaek, Christian T.; Elsherif, Mahmoud M.; Evans, Thomas R.; Fellenz, Martin R.; Fiedler, Susann; Firat, Mustafa; Freitag, Raquel; Furrer, Rémy A.; Gautam, Richa; Gautam, Dhruba Kumar; Gearin, Brian; Gerschewski, Stephan; Ghasemi, Omid; Ghasemi, Zohreh; Ghosh, Anindya; Giani, Cinzia; Goldberg, Matthew H.; Goswami, Manisha; Graf-Vlachy, Lorenz; Rajeshwari, H.; Griffith, Jennifer A.; Grigoryev, Dmitry; Gu, Jingyang; Hadida, Allegre L.; Hafenbrack, Andrew C.; Hafenbrädl, Sebastian; Hammersley, Jonathan J.; Han, Hyemin; Harman, Jason L.; Hartanto, Andree; Henkel, Alexander P.; Ho, Yen Chen; Holding, Benjamin C.; Holzmeister, Felix; Horobet, Alexandra; Huang, Tina S.T.; Huang, Yiming; Huntsinger, Jeffrey R.; Ropovik, Ivan (2022)
    This initiative examined systematically the extent to which a large set of archival research findings generalizes across contexts. We repeated the key analyses for 29 original strategic management effects in the same context ...
  • Key Factors Influencing Compulsory Preschool Education Based on Approaches and Views of Interviewed Teachers 

    Dědičová, Marie (2023)
    The aim of this study is to showcase first of the results from the ongoing qualitative research, which focuses on the course of compulsory pre-school education in Czech Republic. This case study describes approaches to ...
  • Problematika vzdělávání mladistvých odsouzených ve výkonu trestu 

    Svoboda, Oto (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha, 2021)
    Článek se zaměřuje na mladistvé odsouzené ve vztahu k jejich vzdělávání ve výkonu trestu v České republice. Autor uvádí drobnou analýzu získaných dat od pedagogických pracovníků, kteří přichází denně do styku s mladistvými ...
  • The Effect of the Economic Situation on Time and Risk Preferences: Does Financial Literacy Matter? 

    Adamkovic, Matus; Ropovik, Ivan; Martoncik, Marcel (2022)
    In two studies (N1 = 430; N2 = 500) on a general Slovak population (50.3% female; age = 39.8 +/- 11.7 years), we tested a structural model outlining the effects of one's economic situation and its subjective perception on ...
  • Czech Language Acquisition Seen by a Russian-speaking Learner 

    Kovářová, Jana (2022)
    The paper discusses teaching Czech language to Russian speaking adolescent learners. The article is based on a research which focuses on the learners subjective perception of their second language acquisition. The topic, ...
  • Editorial 

    Dvořák, Dominik (2021)
    Editorial představuje čtyři studie obsažené v prvním čísle patnáctého ročníku. Podrobněji se věnuje osobnosti zesnulého profesora Jana Průchy.
  • Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání 

    Dlouhá, Jana; Činčera, Jan; Jančaříková, Kateřina; Dlouhý, Jiří; Scholleová, Hana (2012)
    Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické ...
  • Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu 

    Dlouhá, Jana; Braniš, Martin; Dlouhý, Jiří; Jančaříková, Kateřina; Jančařík, Antonín; Šauer, Petr (2012)
    Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena ...
  • Video games and attitude change: A meta-analysis 

    Kolek, Lukáš; Ropovik, Ivan; Šisler, Vít; van Oostendorp, Herre; Brom, Cyril (2023)
    Video games are increasingly portraying many topics that we face in our everyday lives. Yet we have only limited evidence about the way narrative games affect how we think about the topics they depict; in other words, about ...
  • Development of gaming disorder: Underlying risk factors and complex temporal dynamics 

    Martoncik, Marcel; Ropovik, Ivan; Adamkovič, Matúš (2024)
    Empirical studies on gaming disorder (GD) predominantly employ cross-sectional designs, offering limited insights into the development of GD. The existing longitudinal studies on the risk factors of GD often yield contradictory ...
  • Stress Regulation via Being in Nature and Social Support in Adults, a Meta-analysis 

    Sparacio, Alessandro; Ropovik, Ivan; Jiga-Boy, Gabriela; Lagap, Adar Cem; IJzerman, Hans (2023)
    In this meta-analysis, the authors investigated whether being in nature and emotional social support are reliable strategies to downregulate stress. We retrieved all the relevant articles that investigated a connection ...
  • Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks 

    Tian, Xingjiang; Cui, Shujing; Greger, David (2024)
    Previous studies have elucidated the positive effect of the quantity and onset age of shared book reading on children's language development. Few studies have addressed the profiles of parental involvement in terms of ...
  • School Partnerships with Private Tutoring Providers: Weighing the Risks and Benefits by Czech School Principals 

    Šťastný, Vít; Chvál, Martin; Walterová, Eliška (2023)
    The paper describes various forms and modes of partnerships and cooperation between mainstream schools and private tutoring providers, and their risks and benefits as perceived by Czech school leaders. Its main findings ...
  • Being disliked and bullied: A case revealing interplay between peer status and bullying 

    Vorlíček, Radek; Kollerová, Lenka (2023)
    To better understand chronic bullying, this school ethnographical case study mapped peer rejection processes that fuel bullying. The study focused on a case of a victimized 13-year-old girl and analysed observations of the ...

Zobrazit další