Now showing items 1-20 of 115

    • Souhrnná výzkumná zpráva projektu: Multiplatformní aplikace pro výuku a testování v hudební výchově, TAČR – TQ01000014 

      Summary research report of the project: Multiplatform applications for teaching and testing in music education

      Summary research report

      embargoed access

      draft

      Gratis Apen Access Icon

      Nedělka, Michal

      ;

      Bělohlávková, Petra

      ;

      Kmentová, Milena

      ;

      Kucharská, Anna

      ;

      Raušer, Jaroslav

      2025

      Dokumentace obsahující Závěrečnou zprávu o postupu prací a dosažených výsledků - včetně příloh:1) Informace o otevřeném přístupu k výsledkům a datům;2) Evaluace hodin práce s aplikací;3 a 4) Dataset odpovědí studentů - ...

    • Citizenship Education Curriculum Making for Troubled Times 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Delahunty, Thomas

      ;

      Dempsey, Majella

      ;

      Alvunger, Daniel

      ;

      Bergnehr, Disa

      ;

      Hussain, Saba

      ;

      Kitching, Karl

      ;

      Kontovourki, Stavroula

      ;

      Nieveen, Nienke

      ;

      Philippou, Stavroula

      ;

      Ventura-Medina, Esther

      ;

      Dvořák, Dominik

      2025

      ,

      Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum

      ,

      Orbis scholae

      ,

      18

      (3)

      The rise of far-right forces in Europe, the increase in the number ofilliberal and autocratic regimes, and influence operations against European democracies call for anew role of citizenship education. While education ...

    • The WANDA Reflective Method as a Tool for Improving Teachers’ Well-being 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Poche Kargerová, Jana

      ;

      Göbelová, Taťána

      ;

      Šimlová, Žaneta

      ;

      Seberová, Alena

      2025

      ,

      Založba PEF, Pedagoška fakulteta

      ,

      Revija za Elementarno Izobraževanje

      ,

      18

      (Special Issue)

      This qualitative research study focuses on teachers' well-being in the context of the WANDA reflective method. The aim was to explore teachers' subjective perceptions of the benefits of WANDA on their well-being. Data were ...

    • Multi-region investigation of 'man' as default in attitudes 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Phills, Curtis Edward

      ;

      Miller, Jeremy K.

      ;

      Buchanan, Erin M.

      ;

      Williams, Amanda

      ;

      Meyers, Chanel

      ;

      Brown, Elizabeth R.

      ;

      Zickfeld, Janis

      ;

      Volsa, Selina

      ;

      Stieger, Stefan

      ;

      Oberzaucher, Elisabeth

      ;

      Mlakic, Vinka

      ;

      Vasilev, Martin

      ;

      Dalgar, Ilker

      ;

      Coksan, Sami

      ;

      Soylemez, Sinem

      ;

      Solak, Caglar

      ;

      Ozdogru, Asil Ali

      ;

      Coktok, Belemir

      ;

      Kung, Chun-Chia

      ;

      Suavansri, Panita

      ;

      Manley, Harry

      ;

      Alvarez-Solas, Sara

      ;

      Ricaurte, Danilo Zambrano

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Banik, Gabriel

      ;

      Babincak, Peter

      ;

      Adamkovič, Matúš

      ;

      Kacmar, Pavol

      ;

      Hricova, Monika

      ;

      Bavol'ar, Jozef

      ;

      Li, Lisa

      ;

      Gao, Fei

      ;

      Chen, Zhong

      ;

      Kovic, Vanja

      ;

      Gvozdenovic, Vasilije

      ;

      Arriaga, Patricia

      ;

      Filip, Katarzyna

      ;

      Barzykowski, Krystian

      ;

      Adamus, Sylwia

      ;

      Pfuhl, Gerit

      ;

      Martiny, Sarah E.

      ;

      Klevjer, Kristoffer

      ;

      Woelfert, Frederike S.

      ;

      Tamnes, Christian K.

      ;

      Kunst, Jonas R.

      ;

      Korbmacher, Max

      ;

      Singh, Margaret Messiah

      ;

      Pradhan, Sraddha

      ;

      Parveen, Noorshama

      ;

      Parganiha, Arti

      ;

      Pande, Babita

      ;

      Kujur, Pratibha

      ;

      Chandel, Priyanka

      ;

      Reggev, Niv

      ;

      Mokady, Aviv

      ;

      Papadatou-Pastou, Marietta

      ;

      Schnepper, Roxane

      ;

      Roer, Jan Philipp

      ;

      Ripp, Tilli

      ;

      Pronizius, Ekaterina

      ;

      Lamm, Claus

      ;

      Voracek, Martin

      ;

      Olsen, Jerome

      ;

      Enachescu, Janina

      ;

      Batres, Carlota

      ;

      Storage, Daniel

      ;

      Levitan, Carmel A.

      ;

      Li, Manyu

      ;

      Vaughn, Leigh Ann

      ;

      Chopik, William J.

      ;

      Schmidt, Kathleen

      ;

      Mallik, Peter R.

      ;

      Lewis, Savannah

      ;

      Leach, Brynna

      ;

      Jurosic, Brianna

      ;

      Moreau, David

      ;

      Ndukaihe, Izuchukwu Lawrence Gabriel

      ;

      Arinze, Nwadiogo Chisom

      ;

      Janssen, Steve M. J.

      ;

      Foo, Alicia

      ;

      Tan, Chrystalle B. Y.

      ;

      Williams, Glenn P.

      ;

      Riis, Danny

      ;

      Lane, Bethany M.

      ;

      Lynott, Dermot

      ;

      Evans, Thomas Rhys

      ;

      Sirota, Miroslav

      ;

      Holford, Dawn L.

      ;

      Werner, Kaitlyn M.

      ;

      Wang, Kelly

      ;

      Milyavskaya, Marina

      ;

      Stephen, Ian D.

      ;

      Ross, Robert M.

      ;

      Roberts, Andrew

      ;

      Ghasemi, Omid

      ;

      Steffens, Niklas K.

      ;

      Peters, Kim

      ;

      Dixson, Barnaby

      ;

      Correa Varella, Marco Antonio

      ;

      Valentova, Jaroslava V.

      2025

      ,

      Public Library of Science

      ,

      PLoS One

      ,

      20

      (6)

      Previous research has studied the extent to which men are the default members of social groups in terms of memory, categorization, and stereotyping, but not attitudes which is critical because of attitudes' relationship ...

    • Complex temporal dynamics of mental health indicators: A longitudinal network approach perspective 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Adamkovič, Matúš

      ;

      Šimsa, Benjamin

      ;

      Jozefiakova, Bibiana

      ;

      Mikulaskova, Gabriela

      ;

      Babincak, Peter

      ;

      Banik, Gabriel

      ;

      Bocanova, Jaroslava

      ;

      Fedakova, Denisa

      ;

      Kacmarikova, Klara

      ;

      Kacmar, Pavol

      ;

      Kentos, Michal

      ;

      Majdakova, Viktoria

      ;

      Vargová, Lenka

      ;

      Zibrinova, L'ubica

      ;

      Ropovik, Ivan

      2025

      ,

      Cambridge University Press

      ,

      Psychological Medicine

      ,

      55

      (Neuveden)

      Background Although mental disorders have long been considered complex dynamic systems, our understanding of the mutual interactions and temporal patterns of their symptoms remains limited.Methods In this longitudinal ...

    • Registered Replication Report: Study 3 From Trafimow and Hughes (2012) 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Rife, Sean C.

      ;

      Lambert, Quinn

      ;

      Calin-Jageman, Robert

      ;

      Adamkovič, Matúš

      ;

      Banik, Gabriel

      ;

      Barberia, Itxaso

      ;

      Beaudry, Jennifer

      ;

      Bernauer, Hanna

      ;

      Calvillo, Dustin

      ;

      Chopik, William J.

      ;

      David, Louise

      ;

      de Beijer, Ismay

      ;

      Evans, Thomas Rhys

      ;

      Hartanto, Andree

      ;

      Kacmar, Pavol

      ;

      Legate, Nicole

      ;

      Martoncik, Marcel

      ;

      Massar, Karlijn

      ;

      Mccabe, Simon

      ;

      Moreau, David

      ;

      Osmanoglu, Sevval

      ;

      Ozdogru, Asil Ali

      ;

      Panning, Miriam

      ;

      Primbs, Maximilian

      ;

      Protzko, John

      ;

      Rodriguez-Ferreiro, Javier

      ;

      Roeer, Jan P.

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Schindler, Simon

      ;

      Sleegers, Willem

      ;

      ten Hoor, Gill

      ;

      Tran, Ulrich S.

      ;

      van Schie, Hein

      ;

      Voracek, Martin

      ;

      Wiggins, Brady

      2025

      ,

      SAGE Publications

      ,

      Advances in Methods and Practices in Psychological Science

      ,

      8

      (2)

      Terror-management theory (TMT) proposes that when people are made aware of their own death, they are more likely to endorse cultural values. TMT is a staple of social psychology, featured prominently in textbooks and the ...

    • Multiplatformní aplikace jako prostředek pro chápání hudebního výraziva 

      Multiplatform Applications as a Means of Understanding Musical Expression

      original article

      embargoed access

      published version

      Gratis Apen Access Icon

      Bělohlávková, Petra

      ;

      Kmentová, Milena

      ;

      Kucharská, Anna

      ;

      Nedělka, Michal

      2025

      ,

      Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta

      ,

      Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

      ,

      9

      (1)

      Porozumění hudbě přináší podobné problémy jako porozumění cizímu jazyku. Přitom právě toto je nutné nejen k recepci, ale také k vlastnímu vyjadřování. To bývá v praxi omezeno tím, že jedinec neovládá notopis, hru na nástroj ...

    • Práce s lidovou písní v rámci vývoje multiplatformní aplikace pro výuku a testování v hudební výchově 

      Working with folk song in the development of a multi-platform application for teaching and testing in music education

      original article

      embargoed access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Bělohlávková, Petra

      ;

      Nedělka, Michal

      ;

      Kmentová, Milena

      2025

      ,

      Verbum - vydavateľstvo KU

      ,

      Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok

      ,

      24

      (4)

      Článek přibližuje novou multiplatformní aplikaci pro výuku a testování v hudební výchově, na jejímž vývoji participuje pracoviště katedry hudební výchovy. Popisuje metodiku práce s lidovou písní v rámci zmíněné aplikace. ...

    • Metodická příručka - Didaktická práce s aplikací MelodicaPlus 1 

      Methodological manual - Didactic work with MelodicaPlus 1

      manual

      embargoed access

      draft

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Nedělka, Michal

      ;

      Bělohlávková, Petra

      ;

      Kmentová, Milena

      2024

      ,

      Praha

      ,

      Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

      Interaktivní metodický materiál je určen vyučujícím hudební výchovy při používání aplikace MelodikaPlus, zde konkrétně ve 4. třídě základní školy. Předpokladem pro využití příručky je aplikace instalovaná v tabletech, s ...

    • Digitální technologie v hudební pedagogice 

      Digital Technology in Music Pedagogy

      collection of papers

      embargoed access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Nedělka, Michal

      ;

      Bělohlávková, Petra

      ;

      Novotný, Vladimír

      ;

      Vondráček, Josef

      ;

      Daněk, Alois

      ;

      Kratochvíl, Matěj

      ;

      Nuska, Petr

      ;

      Vejvoda, Zdeněk

      ;

      Szymeczková, Kateřina

      ;

      Kmentová, Milena

      ;

      Kucharská, Anna

      ;

      Kolandová, Eva

      ;

      Lochovský, Martin

      ;

      Pernica, Pavel

      ;

      Grobár, Martin

      2025

      ,

      Praha

      ,

      Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

      Sborník z hudebněpedagogické konference, která se konala 22. 5. 2025 na MŠMT. Obsahem sborníku jsou příspěvky mapující současný stav, identifikují příležitosti i výzvy a nabízejí inspirace těm, kdo se na cestu digitálního ...

    • Beyond the label: Students’ view of placement and replacement in between-class ability grouping 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Simonová, Jaroslava

      ;

      Navrátilová, Jana

      2025

      ,

      Elsevier Ltd.

      ,

      International Journal of Educational Research Open

      ,

      9

      (Neuveden)

      Ability grouping is a common practice aimed at improving learning outcomes by targeting students' abilities, yet research on students' perspectives is limited. This study explores the views of 20 lower secondary school ...

    • Achievement vs. engagement: Providing support in socially disadvantaged schools 

      original article

      embargoed access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Obrovská, Jana

      ;

      Majcík, Martin

      ;

      Simonová, Jaroslava

      2025

      ,

      Carfax

      ,

      British Educational Research Journal

      ,

      51

      (2)

      Educational inequalities persist between students of low socioeconomic status and their more affluent peers. At the same time, there is evidence of positive relations between student engagement and achievement. This multiple ...

    • Co vlastně chtějí? Limity výzkumu zjišťujícího požadavky rodičů na kvalitní základní vzdělávání 

      What do they actually want? The limits of research determining parents' requirements for quality primary education

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Smith-Slámová, Radka

      ;

      Straková, Jana

      2025

      ,

      Sociologický ústav AV ČR v.v.i.

      ,

      Sociologický časopis / Czech Sociological Review

      ,

      2025

      (2025)

      Studie analyzuje výzvy při identifikaci preferencí rodičů týkajících se kvalitního povinného vzdělávání jejich dětí. První část představuje zjištění z dvou kvantitativních průzkumů provedených na reprezentativních vzorcích ...

    • The mediating role of formative feedback environment in the relationship between distributed school leadership and teacher job satisfaction in Czechia: Does school size matter? 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Potužníková, Eva

      ;

      Michek, Stanislav

      ;

      Šejnohová, Kristýna

      2025

      ,

      SAGE Publications

      ,

      Educational management administration & leadership

      ,

      Neuveden

      (Neuvedeno)

      Distributed leadership has been associated with enhanced teacher job satisfaction, particularly through school climate of mutual collaboration and trust, and teacher empowerment. Other school-level conditions have received ...

    • Teachers’ Opinions on Kindergarten Admission Standards: Risks to Toddler Well-Being? 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Loudová Stralczynská, Barbora

      ;

      Lipnická, Milena

      ;

      Chytrý, Vlastimil

      2025

      ,

      Založba PEF, Pedagoška fakulteta

      ,

      Revija za Elementarno Izobraževanje

      ,

      18

      (Special Issue)

      The aim of this paper is to present the opinions of teachers on the standards for admitting toddlers to kindergartens in the Czech Republic and Slovakia, and to discuss these standards in relation to the risks to children's ...

    • Breakfast clubs in the Czech Republic: food security, socialisation, education, or participation? The evolution of intervention goals 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Simonová, Jaroslava

      ;

      Straková, Jana

      2025

      ,

      Springer Nature

      ,

      Humanities & Social Sciences Communications

      ,

      12

      (11 June 2025)

      This study examines the implementation of breakfast clubs across all the Czech schools that opted for this intervention under an EU-funded programme aimed at supporting socioeconomically disadvantaged students. Schools ...

    • Not-so-Failing Junior Partner: Re-examining the AEF's Chemical Warfare Experience before and during the German Spring Offensives 

      original article

      restricted access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Klepárník, Vít

      2025

      ,

      SAGE

      ,

      War in History

      ,

      32

      (1)

      This study, using the revisionist critique of the American Expeditionary Forces (AEF), reopens the issue of US involvement in the ever-engaging field of World War I chemical warfare. It disputes revisionist claims of a ...

    • Exploring Teachers’ Resource Utilization Practices and Beliefs in Mathematics Education: A Cross-National Study on Reasoning and Proving 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Kohanová, Iveta

      ;

      Slavíčková, Mária

      ;

      Rosa, Samuel

      ;

      Di Paola, Benedetto

      ;

      Michal, Jakub

      ;

      Çakıroğlu, Çakıroğlu

      2025

      ,

      International Journal of Science and Mathematics Education

      ,

      Neuveden

      (April)

      This study delves into resource utilization for teaching reasoning and proof (R&P) among mathematics teachers across five European countries. Employing an online questionnaire, the research gathers data on resource use, ...

    • The expansion and diversity of shadow education: Global perspectives, local contexts 

      monograph

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons ND Icon

      Šťastný, Vít

      2024

      ,

      Praha

      ,

      Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

      Shadow education is an umbrella term for various types and forms of private tutoring, that is, tutoring provided in academic subjects on top of the regular school timetable, which is paid for by parents or pupils. Shadow ...

    • Injury Prevention in Pre-Primary and Primary Education: An Analysis of Teachers´ Perspectives and Expertise 

      original article

      open access

      published version

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Loudová Stralczynská, Barbora

      ;

      Chroustová, Kateřina

      ;

      Bílek, Martin

      ;

      Chytrý, Vlastimil

      ;

      Krčmářová, Tereza

      ;

      Krátká, Jana

      2025

      ,

      Revija za Elementarno Izobraževanje

      ,

      18

      (1)

      The article presents a study focused on the teaching staff and the impact of their occupational health and safety (OHS) teaching on pupils in pre-primary and primary education. A questionnaire survey was conducted among ...