Pedagogická fakulta
Procházet dle
Poslední příspěvky
-
Beyond the label: Students’ view of placement and replacement in between-class ability grouping
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Elsevier Ltd.
,International Journal of Educational Research Open
,9
(Neuveden)
Ability grouping is a common practice aimed at improving learning outcomes by targeting students' abilities, yet research on students' perspectives is limited. This study explores the views of 20 lower secondary school ...
-
Achievement vs. engagement: Providing support in socially disadvantaged schools
původní článek
embargo
vydavatelská verze
2025
,Carfax
,British Educational Research Journal
,51
(2)
Educational inequalities persist between students of low socioeconomic status and their more affluent peers. At the same time, there is evidence of positive relations between student engagement and achievement. This multiple ...
-
Co vlastně chtějí? Limity výzkumu zjišťujícího požadavky rodičů na kvalitní základní vzdělávání
What do they actually want? The limits of research determining parents' requirements for quality primary education
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Sociologický časopis / Czech Sociological Review
,2025
(2025)
Studie analyzuje výzvy při identifikaci preferencí rodičů týkajících se kvalitního povinného vzdělávání jejich dětí. První část představuje zjištění z dvou kvantitativních průzkumů provedených na reprezentativních vzorcích ...
-
The mediating role of formative feedback environment in the relationship between distributed school leadership and teacher job satisfaction in Czechia: Does school size matter?
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,SAGE Publications
,Educational management administration & leadership
,Neuveden
(Neuvedeno)
Distributed leadership has been associated with enhanced teacher job satisfaction, particularly through school climate of mutual collaboration and trust, and teacher empowerment. Other school-level conditions have received ...
-
Teachers’ Opinions on Kindergarten Admission Standards: Risks to Toddler Well-Being?
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Založba PEF, Pedagoška fakulteta
,Revija za Elementarno Izobraževanje
,18
(Special Issue)
The aim of this paper is to present the opinions of teachers on the standards for admitting toddlers to kindergartens in the Czech Republic and Slovakia, and to discuss these standards in relation to the risks to children's ...
-
Breakfast clubs in the Czech Republic: food security, socialisation, education, or participation? The evolution of intervention goals
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Springer Nature
,Humanities & Social Sciences Communications
,12
(11 June 2025)
This study examines the implementation of breakfast clubs across all the Czech schools that opted for this intervention under an EU-funded programme aimed at supporting socioeconomically disadvantaged students. Schools ...
-
Not-so-Failing Junior Partner: Re-examining the AEF's Chemical Warfare Experience before and during the German Spring Offensives
původní článek
omezený přístup
vydavatelská verze
2025
,SAGE
,War in History
,32
(1)
This study, using the revisionist critique of the American Expeditionary Forces (AEF), reopens the issue of US involvement in the ever-engaging field of World War I chemical warfare. It disputes revisionist claims of a ...
-
Exploring Teachers’ Resource Utilization Practices and Beliefs in Mathematics Education: A Cross-National Study on Reasoning and Proving
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,International Journal of Science and Mathematics Education
,Neuveden
(April)
This study delves into resource utilization for teaching reasoning and proof (R&P) among mathematics teachers across five European countries. Employing an online questionnaire, the research gathers data on resource use, ...
-
The expansion and diversity of shadow education: Global perspectives, local contexts
monografie
open access
vydavatelská verze
2024
,Praha
,Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Shadow education is an umbrella term for various types and forms of private tutoring, that is, tutoring provided in academic subjects on top of the regular school timetable, which is paid for by parents or pupils. Shadow ...
-
Injury Prevention in Pre-Primary and Primary Education: An Analysis of Teachers´ Perspectives and Expertise
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Revija za Elementarno Izobraževanje
,18
(1)
The article presents a study focused on the teaching staff and the impact of their occupational health and safety (OHS) teaching on pupils in pre-primary and primary education. A questionnaire survey was conducted among ...
-
Hudební dovednosti učitele pohledem pedagogů mateřských škol – první výsledky výzkumného šetření
Teachers' musical skills as seen by kindergarten teachers - first results of a research investigation
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Aura musica
,15
(neuvedeno)
Příspěvek přináší první výsledky výzkumného šetření, jehož cílem je zmapovat hudební dovednosti potřebné pro realizaci hudební výchovy v preprimárním vzdělávání z pohledu pedagogů MŠ. Naším záměrem bylo získat informace o ...
-
CHANGES IN APPROACHES TO EARLY YEARS EDUCATION IN REVISIONS TO THE ENGLISH CURRICULUM FRAMEWORK
stať v recenzovaném sborníku prací
open access
vydavatelská verze
2024
,Banská Bystrica
,Belianum
,Innovation in pre-primary education
This information paper presents an analysis of the transformation of the English national curriculum framework, the Statutory Framework for the Early Years Foundation Stage (EYFS), in terms of the role of pre-school ...
-
INNOVATIONS IN INITIAL EDUCATION PROGRAMMES FOR EARLY CHILDHOOD PROFESSIONALS IN GERMAN-SPEAKING REGIONS
stať v recenzovaném sborníku prací
open access
vydavatelská verze
2024
,Banská Bystrica
,Belianum
,Innovation in pre-primary education
This paper conducts a comparative analysis of university-level study programs in early childhood education across German-speaking countries (Germany, Austria, Switzerland), employing a multi-case study methodology as ...
-
Gramotnost žáků v oblasti ochrany zdraví a bezpečnosti: Jak se rozvíjí schopnost žáků 1. stupně základní školy identifikovat a vysvětlit rizika?
Health and safety literacy: How do primary school pupils develop the ability to identify and explain risks?
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Pedagogická orientace
,34
(1-2)
Článek se zaměřuje na gramotnost žáků v oblasti ochrany zdraví a bezpeč-nosti jakožto integrální součásti vzdělávacích cílů v primárním vzdělávání. Respon-denty výzkumu byli žáci 1., 3. a 5. ročníků ZŠ (N = 387). ...
-
‘If the School Does Not Provide What I Expect, I Have to Supply It From Other Sources’: Czech Parents' Dissatisfaction as a Driver of Shadow Education
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,European Journal of Education
,60
(1)
Shadow education (various forms or types of private supplementary tutoring) and its implications and determinants have been explored by the scholarly literature, yet gaps remain in the understanding of its complex relationships ...
-
Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti : komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích
Professional teacher training as a pathway to the child : a comparative study of initial education programmes for pre-school pedagogues in German-speaking countries
monografie
open access
vydavatelská verze
2024
,Praha
,Karolinum
Monografie představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Podrobně komparuje pojetí vysokoškolské přípravy pedagogů v předškolním ...
-
Učební styl Karla Hausenblase
Karel Hausenblas' teaching style
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Bohemistyka
,24
(3)
Článek je připomínkou významného příspěvku Karla Hausenblase české stylistice, a to teoretického vymezení učebního stylu v soustavě funkčních stylů. Zásadní význam má Hausenblasovo vymezení funkčního stylu nikoli pouze na ...
-
Becoming a Student: Management of Transition to Higher Education among First-Generation Students’
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,European Educational Research Journal
,Neuveden
(12)
This study investigates the identity formation of first-generation students during their transition to university in the Czech Republic, while also reflecting the impact of COVID-19-related distance learning. Drawing upon ...
-
Proxy involvement of Czech parents in education: inner tensions and situational burdens behind decisions to buy private tutoring
původní článek
open access
vydavatelská verze
2025
,Cambridge Journal of Education
,55
(1)
While previous research on private tutoring has focused predominantly on its meso- or macro-level determinants, this qualitative study, anchored in the literature on parental involvement, explores proximal factors, including ...
-
Implementation of pedagogical means of differentiation and individualization as a basic condition for an inclusive approach in teaching heterogeneous collectives in primary education
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Slavonic Pedagogical Studies Journal
,13
(2)
The research focuses on the current trend of increasing the quality ofeducation, which brings with it increased demands on teacher competences inthe implementation of differentiated instruction for primary students from ...