Zobrazit minimální záznam

Východiska a teoretické koncepty projektu Školy pro budoucnost

dc.contributor.authorMacháčková Henderson, Laura
dc.contributor.authorDlouhá, Jana
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-80-87076-34-7
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/1852
dc.description.abstractVýzvy a požadavky na všeobecnou transformaci vzdělávání, jež zaznívají v teoretických debatách, jsou často s nadšením prosazovány přímo v praxi - jak tomu bylo i v projektu Školy pro budoucnost. V tomto textu jsou představeny teoretické koncepty, ze kterých projekt vychází; je také diskutován jejich možný (teoretický) přínos pro český vzdělávací systém. Mezi hlavní principy tohoto typu výuky/učení patří především koncepty kreativních návyků mysli (Lucas, 2013) a kompetencí pro udržitelný rozvoj (UNESCO, 2017) - včetně srovnání těchto dvou konceptů (Henderson et al., 2021) a s důrazem na transformativní povahu učení (Dlouhá et al., 2021). Dále zde stručně popisujeme model participace Laury Lundyové (Lundy, 2007), koncept well-beingu (McLellan et al., 2012) a vysoce funkční třídy (CCE, 2012). Tato teoretická východiska byla v úvodu projektu představena jednotlivým aktérům tak, aby se jimi řídili při designu projektů i jednotlivých aktivit; byla také použita jako základ teoreticky založeného kódování v kvalitativním výzkumu (Dlouhá, Henderson, 2022).cs
dc.description.abstractChallenges and demands for a general transformation of education, which are voiced in theoretical debates, are often enthusiastically promoted directly in practice - as was the case in the Schools for the Future project. In this text, the theoretical concepts underlying the project are presented; their possible (theoretical) contribution to the Czech education system is also discussed. The main principles of this type of teaching/learning include, in particular, the concepts of creative habits of mind (Lucas, 2013) and competences for sustainable development (UNESCO, 2017) - including a comparison of these two concepts (Henderson et al., 2021) and with an emphasis on the transformative nature of learning (Dlouhá et al., 2021). In addition, we briefly describe Laura Lundy's model of participation (Lundy, 2007), the concept of well-being (McLellan et al., 2012) and high-functioning classrooms (CCE, 2012). These theoretical frameworks were introduced to individual actors at the beginning of the project to guide the design of projects and individual activities; they were also used as the basis for theory-based coding in the qualitative research (Long and Henderson, 2022).en
dc.language.isocs
dc.publisherUniverzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí
dc.relation.urlhttps://www.czp.cuni.cz/czp/index.php/cz/publikace/1318-vychodiska-a-teoreticke-koncepty-projektu-skoly-pro-budoucnost-2022
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ-Nezpracovávejte 4.0 Internationalcs
dc.rightsCreative Commons Attribution-NoDerivativeWorks 4.0 Internationalen
dc.titleVýchodiska a teoretické koncepty projektu Školy pro budoucnostcs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode
dc.date.updated2023-10-02T06:15:47Z
dc.subject.keywordKompetencecs
dc.subject.keywordkreativní návyky myslics
dc.subject.keywordtransformativní učenícs
dc.subject.keywordhlas dítětecs
dc.subject.keywordwell-beingcs
dc.subject.keywordCompetencesen
dc.subject.keywordcreative habits of minden
dc.subject.keywordtransformative learningen
dc.subject.keywordthe voice of the childen
dc.subject.keywordwell-beingen
dc.publisher.publicationPlacePraha
dc.description.pagination20
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/KHP/OP PPR/CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001445
dc.date.embargoStartDate2023-10-02
dc.type.obd121
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.obd625878
dc.identifier.rivRIV/00216208:11690/22:10458218
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
uk.faculty.primaryId131
uk.faculty.primaryNameCentrum pro otázky životního prostředícs
uk.faculty.primaryNameEnvironment Centreen
uk.department.primaryId131
uk.department.primaryNameCentrum pro otázky životního prostředícs
uk.department.primaryNameEnvironment Centreen
dc.title.translatedBackground and theoretical concepts of the Schools for the Future projecten
dc.type.obdHierarchyCsJINÝ VÝSLEDEK::jiné výsledky::výzkumná zprávacs
dc.type.obdHierarchyEnOTHER OUTPUT::other result::reporten
dc.type.obdHierarchyCode121::128::153en
uk.displayTitleVýchodiska a teoretické koncepty projektu Školy pro budoucnostcs
uk.displayTitle.translatedBackground and theoretical concepts of the Schools for the Future projecten


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam