Zde představujeme část výzkumné zprávy projektu Školy pro budoucnost, kde jsou předloženy výsledky analýzy pohledu žáků. Metody této analýzy poskytují obraz o hlavních dopadech kreativního vzdělávání na žáky, a to i z pohledu učitelů a konzultantů kreativity, a tento dopad vyhodnocují kvalitativně. Protože inovace ve vzdělávání, které program přinášel, měly působit na žáky z různých hledisek, bylo cílem výzkumu toto působení ověřit přímo v dialogu s touto cílovou skupinou, a/nebo k tomuto cíli využít různé formy jejich reflexe projektu a vlastní situace v jeho rámci.
Here we present part of the Schools for the Future research report, with results of the analysis of the pupils' perception of the programme. The methods of this analysis provide a picture of the main impacts of creative education on pupils, also from the perspective of teachers and creativity consultants, and assess this impact qualitatively. As the educational innovations brought about by the programme were intended to have an influence on pupils from different perspectives, the research aimed to verify this impact directly in dialogue with this target group, and/or to use different forms of their reflection on the project and their own situation within it for this purpose.