dc.contributor.author | Dlouhá, Jana | |
dc.contributor.author | Kroufek, Roman | |
dc.contributor.author | Neprašová, Simona | |
dc.contributor.author | Jančaříková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T10:40:47Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T10:40:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14178/2432 | |
dc.description.abstract | Metodika vychází z dosavadního teoretického poznání a zkušeností s tvorbou a realizací programu zaměřeného na utváření spotřebních zvyklostí ve vzdělávání, reflektuje současné trendy dané oblasti i diskuse probíhající v mezinárodním i českém kontextu. Představuje hlavní principy takového vzdělávání i postupy při jejich uplatnění v praxi vzdělávání mateřských škol, základních škol 1. a 2. stupně a středních škol. Integruje přitom hledisko odborné (nové vědecké pojmy a koncepty odpovědné spotřeby) i pedagogické (zásady vzdělávání k udržitelnosti s důrazem na transformativní učení); využívá přístupy zaměřené na osobnostní rozvoj ve všech doménách učení: kognitivní, sociálně-emocionální a behaviorální) a diskutuje uplatnění v konkrétních vzdělávacích programech. V této praktické rovině ukazuje, jak téma odpovědné spotřeby začlenit do vzdělávacích programů na různých úrovních (od MŠ po SŠ). | cs |
dc.description.abstract | This methodological material is based on current theoretical knowledge and the experience of developing and implementing a program focused on the formation of consumer habits in the context of formal education, and reflects current trends in the field and discussions taking place in international and Czech contexts. It presents the main principles and procedures for their application in practice (at the level of kindergarten, primary and secondary schools); integrates the relevant scientific aspects (new scientific terms and concepts concerning responsible consumption) and pedagogical approaches (principles of education for sustainability with an emphasis on transformative learning). The material pays attention to pupils' development of all learning domains (cognitive, socio-emotional and behavioural), and discusses the application of these concepts in specific educational programs. At this practical level, it demonstrates how to integrate the topic of consumption from kindergarten to secondary school curricula. | en |
dc.language.iso | cs | |
dc.rights | Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International | cs |
dc.rights | Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International | en |
dc.title | Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode | |
dc.date.updated | 2024-04-29T10:40:47Z | |
dc.subject.keyword | Odpovědná spotřeba | cs |
dc.subject.keyword | udržitelný životní styl | cs |
dc.subject.keyword | transformativní učení | cs |
dc.subject.keyword | vzdělání pro budoucnost | cs |
dc.subject.keyword | metody pro praxi | cs |
dc.subject.keyword | hodnocení | cs |
dc.subject.keyword | Responsible consumption | en |
dc.subject.keyword | sustainable lifestyle | en |
dc.subject.keyword | transformative learning | en |
dc.subject.keyword | education for the future | en |
dc.subject.keyword | methods for practice | en |
dc.subject.keyword | evaluation | en |
dc.relation.fundingReference | info:eu-repo/grantAgreement/TA0/TL/TL01000117 | |
dc.date.embargoStartDate | 2024-04-29 | |
dc.type.obd | 129 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.obd | 610524 | |
dc.identifier.riv | RIV/00216208:11690/21:10442866 | |
dc.subject.rivPrimary | 50000::50300::50301 | |
dc.subject.rivSecondary | 10000::10500::10511 | |
dc.identifier.methodInternalID | ISBN: 978-80-87076-28-6 | |
dc.identifier.methodReferenceNumber | MZP/2021/320/476 | |
dc.description.methodTechnicalParameters | Metodika je výsledkem výzkumného projektu TL01000117 TL „Odpovědná spotřeba – podklady pro vzdělávání k udržitelnému životnímu stylu“ řešeného v rámci z programu Technologické agentury ČR na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA v letech 2017–2021 | |
dc.description.methodEconomicParameters | Metodika umožňuje zavést téma spotřeby do vzdělávání, a to od mateřských škol až po školy střední, s návazností v jednotlivých stupních. | |
dc.date.methodCertified | 2021-05-28 | |
dc.description.methodCertifyingBody | MŽP | |
dc.description.methodResultUsage | C | |
uk.faculty.primaryId | 131 | |
uk.faculty.primaryName | Centrum pro otázky životního prostředí | cs |
uk.faculty.primaryName | Environment Centre | en |
uk.department.primaryId | 131 | |
uk.department.primaryName | Centrum pro otázky životního prostředí | cs |
uk.department.primaryName | Environment Centre | en |
dc.title.translated | Methodology of the Education for Responsible Consumption and Lifestyle | en |
dc.type.obdHierarchyCs | METODIKA, POSTUP::certifikované postupy::certifikovaná metodika | cs |
dc.type.obdHierarchyEn | METHODOLOGY, PROCEDURE::certified procedures::certified methodology | en |
dc.type.obdHierarchyCode | 129::151::146 | en |
uk.displayTitle | Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu | cs |
uk.displayTitle.translated | Methodology of the Education for Responsible Consumption and Lifestyle | en |