Kapacity ORP pro správu vzdělávacího systému a jejich souvislost s mírou provozní podpory školám
( Capacity of municipalities with extended powers to administer regional education and its relation to the level of support to schools )
Abstract
Cílem článku je pochopit vztah mezi personálními kapacitami obcí a úrovní jejich provozní podpory školám. Příspěvek prezentuje zjištění z online šetření na obcích s rozšířenou působností (ORP), které bylo provedeno v roce 2021. Průzkumu se zúčastnilo přibližně 80 % ORP. Výsledky ukazují, že větší ORP zaměstnávají více pracovníků věnujících se agendě školské politiky, ale podpora ani ochota ji poskytovat nesouvisí s počtem těchto pracovníků ani s velikostí ORP. Zdá se tedy, že podpora ORP, byť různě velkých, je dána jinými charakteristikami než různě měřenou velikostí ORP, ale nacházíme náznaky, že pouze výrazně větší ORP s větším počtem projektových pracovníků a vysokým počtem ředitelů školských zařízení mohou být aktivnější v podpoře svých škol, což by mělo být předmětem dalšího výzkumu.
The aim of the paper is to understand the relationship between municipal staffing capacities and the level of their provision of operational support to schools. This paper presents findings from online survey on municipalities with extended powers (MEPs) which has been conducted in 2021. Around 80% of MEPs participated in the survey. The results show that larger MEPs employ more staff dedicated to the school policy agenda, but neither support nor willingness to provide it are correlated with the number of these staff or the size of the MEP. Thus, support of MEPs, albeit of varying sizes, appears to be driven by other characteristics than the differently measured size of the MEP, but we find indications that only significantly larger MEPs with more project staff and a high number of the directorate of the school facilities may be more active in supporting their schools, which should be the subject of further research.
Keywords
kapacity, municipality, vzdělávání, provozní podpora
Capacity, municipalities, education, operational support
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2133License
Tento výsledek je zpřístupněn v režimu gratis open access, tj. pouze pro čtení. V souladu s § 30 zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona, lze plný text z repozitáře také stáhnout, případně vytisknout, ale pouze pro osobní potřebu.