Zobrazit minimální záznam

Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání

dc.contributor.authorDlouhá, Jana
dc.contributor.authorČinčera, Jan
dc.contributor.authorJančaříková, Kateřina
dc.contributor.authorDlouhý, Jiří
dc.contributor.authorScholleová, Hana
dc.date.accessioned2024-03-05T08:10:35Z
dc.date.available2024-03-05T08:10:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2364
dc.description.abstractCílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické postupy pro kolaborativní práci studentů. Využití těchto metod výuky/učení podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je např. schopnost řešení problémů v teorii i praxi, rozvíjí kritické myšlení a interpersonální komunikaci; může také zvýšit aktivní zapojení studentů i jejich vzájemnou interakci, což jsou všechno dovednosti velmi důležité pro příští úspěšné uplatnění v mezioborové oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje. Ve vysokoškolském studiu v České republice jsou tyto metody využívány prozatím spíše intuitivně - předložená metodika tak má poskytnout přehled základních pedagogických poznatků a zkušeností, které mohou pomoci jejímu zařazení do výuky ve všech oborech studia. Metodika se zabývá teorií spolupráce ve skupinách: procesy, vztahy, skupinovou dynamikou, možnými bariérami a riziky, které se s tímto způsobem výuky pojí. Jsou popsány možnosti výběru členů týmu, sociální předpoklady skupinové práce, způsoby budování důvěry a metody facilitace skupinových procesů. Stručně jsou rozebrány zásady pro plánování projektu týmové spolupráce, možnosti hodnocení jeho výsledků; jsou ukázána specifika e-learningového prostředí. Ve výuce formou e-learningu přibližuje využití metody týmové spolupráce on-line prostředí potřebám praxe. V týmové práci, kde je úkolem pedagoga podporovat nejen procesy individuálního učení, ale lze též vytvořit podmínky pro tzv. učení sociální, se utváří sociální prostředí, jež pak vstupuje do procesu učení jako jeden z jeho podstatných faktorů. Vzniká typ kooperativního a kolaborativního učení, který má transformativní povahu a je využíván všude tam, kde je cílem navodit změnu nejen v oblasti kognitivní, ale působit i na sociální dovednosti studentů a jejich prostřednictvím podpořit změny ve společnosti.cs
dc.description.abstractThe methodology provides a basic framework for university teachers who use active teaching methods and support collaborative student work. In CR, these methods are used rather intuitively this methodology provides an overview of basic pedagogical knowledge and experience that can help their inclusion in education in all fields of study. The methodology deals with the theoretical aspects of group cooperation: processes, relationships, group dynamics, possible barriers and risks that are typical in this method of teaching. It provides an overview of the possibilities of selecting team members, the social assumptions of group work, ways of building trust and methods of facilitating group processes. It briefly discusses the principles for planning project teamwork, tools for assessment of its results, and outlines the specifics of the e-learning environment. Using a teamwork method in e-learning enables one to benefit from all the interactive possibilities provided by the Internet to foster communication and collaborative features in the very process of learning; thus teamwork could help to adjust the e-learning method for the needs of practice.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttp://www.msmt.cz/vzdelavani/doporuceni-dekanum-fakult-vzdelavajicich-budouci-pedagogicke
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Internationalcs
dc.rightsCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalen
dc.titleMetodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávánícs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
dc.date.updated2024-03-05T08:10:35Z
dc.subject.keywordmetodikacs
dc.subject.keywordmetoda výukycs
dc.subject.keywordtýmová spoluprácecs
dc.subject.keywordtvorba týmucs
dc.subject.keywordvysokoškolské vzdělávánícs
dc.subject.keyworde-learningcs
dc.subject.keywordsociální učenícs
dc.subject.keywordmethodologyen
dc.subject.keywordteaching methoden
dc.subject.keywordteam cooperation, team creationen
dc.subject.keywordcollaborationen
dc.subject.keywordhigher educationen
dc.subject.keywordsocial learningen
dc.subject.keyworde-learningen
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/MZP/SP/SP/4H6/142/08
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/PRVOUK/PRVOUK P02
dc.date.embargoStartDate2024-03-05
dc.type.obd129
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.obd167319
dc.identifier.rivRIV/00216208:11690/12:10126699
dc.identifier.rivRIV/00216208:11410/12:10126699
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dc.identifier.methodInternalID5782/ENV/12; 154/320/12
dc.identifier.methodReferenceNumber5782/ENV/12; 154/320/12
dc.description.methodTechnicalParameters5782/ENV/12; 154/320/12
dc.description.methodEconomicParametersVyužití metod týmové práce podporuje rozvoj důležitých dovedností: schopnost řešení problémů v teorii i v praxi, interpersonální komunikace; aktivní přístup a vzájemnou interakci, což zlepšuje možnost uplatnění absolventů v oblasti životního prostředí.
dc.date.methodCertified2012-01-30
dc.description.methodCertifyingBodyMinisterstvo životního prostředí ČR, Sekce ekonomiky a politiky životního prostředí
dc.description.methodResultUsageC
uk.faculty.primaryId131
uk.faculty.primaryNameCentrum pro otázky životního prostředícs
uk.faculty.primaryNameEnvironment Centreen
uk.faculty.secondaryId117
uk.faculty.secondaryNamePedagogická fakultacs
uk.faculty.secondaryNameFaculty of Educationen
uk.department.primaryId131
uk.department.primaryNameCentrum pro otázky životního prostředícs
uk.department.primaryNameEnvironment Centreen
uk.department.secondaryId1569
uk.department.secondaryNameKatedra biologie a environmentálních studiícs
uk.department.secondaryNameDepartment of Biology and Environmental Studiesen
dc.title.translatedThe Methodology of Team Cooperation and Team Creation in Higher Educationen
dc.type.obdHierarchyCsMETODIKA, POSTUP::certifikované postupy::certifikovaná metodikacs
dc.type.obdHierarchyEnMETHODOLOGY, PROCEDURE::certified procedures::certified methodologyen
dc.type.obdHierarchyCode129::151::146en
uk.displayTitleMetodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávánícs
uk.displayTitle.translatedThe Methodology of Team Cooperation and Team Creation in Higher Educationen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam