Zobrazit minimální záznam

Výzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblasti

dc.contributor.authorDvořáková, Radka Marta
dc.date.accessioned2022-11-16T12:10:12Z
dc.date.available2022-11-16T12:10:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/1586
dc.description.abstractO evoluci se v moderní biologii uvažuje jako o centrálním jednotícím principu. Porozumění základním evolučním principům je tedy klíčové pro kvalitní biologické vzdělávání. Cílem tohoto textu je za prvé shrnout problematiku v oblasti výzkumu evolučních znalostí a postojů v České republice, v kontextu výzkumů evropských. A za druhé představit nový výzkumný nástroj pro tuto oblast. Výzkumem evolučních znalostí a/nebo postojů k evoluci se v Evropě zabývala a zabývá řada výzkumníků a výzkumných týmů. Výsledky dosud publikovaných studií ale neposkytují příliš prostoru pro další srovnání. Hlavním problémem jsou jednak typově rozdílné skupiny respondentů, a dále především skutečnost, že autoři používají velmi různorodé výzkumné nástroje, často bez patřičně ověřené validity či reliability. Skupina výzkumníků, sdružená v rámci projektu COST 17127, se pokusila výše zmíněné problémy překlenout. Výsledkem jejich úsilí je standardizovaný výzkumný nástroj EEQ (= Evolution Education Questionnaire). Jeho výhodou je nejen široké spektrum využití, ať už jde o typy respondentů, časový rozsah dotazníku nebo evoluční tematiku; dotazník je navíc vhodný pro výzkum evolučních znalostí i postojů. Jeho další unikátní charakteristikou, srovnáme-li ho s jinými standardizovanými nástroji, je existence dvaceti tří jazykových mutací, včetně češtiny, která ho předurčuje k využívání v širokém celoevropském kontextu.cs
dc.description.abstractEvolution is the key concept in modern biology. Understanding basic evolutionary principles is, therefore, key to quality biological education. This text firstly aims to summarize the issues in the field of research of evolutionary knowledge and attitudes in the Czech Republic in the European context and, secondly, to introduce a new research tool for this research field. Research on evolutionary knowledge and/or attitudes towards evolution has been and is still being studied by several European researchers and research teams. However, the results of studies published so far do not provide much room for further comparison. The main problems are the different types of respondents and the fact that the authors use very diverse research instruments whose validity or reliability has seldom been firmly established. A group of researchers associated with the project COST 17127 tried to overcome the problems mentioned above. They developed a standardized research instrument EEQ (= Evolution Education Questionnaire). Its advantage is its wide range of applicability (types ofrespondents, time range of the questionnaire or evolutionary topic; in addition, the uestionnaire is suitable for research on evolutionary knowledge as well as attitudes) and the existence of 23 language mutations, including Czech, which predestines it for use throughout Europe.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttps://doi.org/10.14712/18047106.2053
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ 1.0 Genericcs
dc.rightsCreative Commons Attribution 1.0 Genericen
dc.titleVýzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblastics
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by/1.0/legalcode
dc.date.updated2023-10-02T06:14:23Z
dc.subject.keyworddotazníkcs
dc.subject.keywordEEQcs
dc.subject.keywordevoluční znalostics
dc.subject.keywordpostoje k evolucics
dc.subject.keywordmezinárodní srovnánícs
dc.subject.keywordquestionnaireen
dc.subject.keywordEEQen
dc.subject.keywordknowledge about evolutionen
dc.subject.keywordattitudes to evolutionen
dc.subject.keywordcross-country surveyen
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/COOP/COOP
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/PROGRES/Q17
dc.date.embargoStartDate2023-10-02
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.doi10.14712/18047106.2053
dc.identifier.obd616608
dc.identifier.rivRIV/00216208:11310/22:10448949
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dc.subject.rivSecondary10000::10600::10602
dcterms.isPartOf.nameScientia in educatione
dcterms.isPartOf.issn1804-7106
dcterms.isPartOf.journalYear2022
dcterms.isPartOf.journalVolume13
dcterms.isPartOf.journalIssue1
uk.faculty.primaryId115
uk.faculty.primaryNamePřírodovědecká fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Scienceen
uk.department.primaryId1042
uk.department.primaryNameKatedra učitelství a didaktiky biologiecs
uk.department.primaryNameDepartment of Teaching and Didactics of Biologyen
dc.title.translatedResearch on Evolutionary Knowledge and Attitudes in the Czech Republic and the New Standardized Instrument (EEQ) for Research in this Field of Studyen
dc.description.pageRange2-8
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::original articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::206en
uk.displayTitleVýzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblastics
uk.displayTitle.translatedResearch on Evolutionary Knowledge and Attitudes in the Czech Republic and the New Standardized Instrument (EEQ) for Research in this Field of Studyen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam