Kreativita ve vzdělávání – jak ovlivňuje procesy učení a jejich výsledky
( Creativity in education - how it affects learning processes and their results )
Datum vydání
2022Nakladatel / Místo vydání
Operační program Praha – pól růstu ČRISBN / ISSN
ISBN: 978-80-87076-31-6Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Školství ve vyspělých zemích prochází zásadními změnami, a/nebo se na ně alespoň připravuje - reaguje tak na měnící se podmínky společenského vývoje. Jde nejen o bezprecedentní nárůst informací ve všech oblastech lidské činnosti, které jsou často volně dostupné (mají však různou kvalitu a využitelnost), ale také stoupající množství rizik a problémů, se kterými se lidstvo bude muset vypořádat. Školy by na tuto situaci měli žáky - budoucí občany - připravovat, současně je však musí chránit před stresem, odpovědností nepřiměřenou věku dítěte, i celkovým přetížením při vzrůstajícím množství učiva. To, co by žáci měli ve vzdělání získat, tak již nejsou pouze znalosti (o všem, co je známo), ale především kompetence - schopnost se zorientovat v obrazu světa, který nám předkládá věda či jiná (například umělecká) výpověď, zaujmout sobě vlastní postoj založený ovšem na sdílených hodnotách, a vyvodit z takto "orientovaného" poznání závěry pro praxi i svůj příští život obecně.
Education in developed countries is undergoing fundamental changes, and/or is at least preparing for them - thus reacting to the changing conditions of social development. It is not only an unprecedented increase in information in all areas of human activity, which is often freely available (but of varying quality and usability), but also an increasing number of risks and problems that humanity will have to deal with. Schools should prepare students - future citizens - for this situation, but at the same time they must protect them from stress, responsibilities disproportionate to the child's age, and general overload due to the increasing amount of subject matter. What students should acquire in education is no longer only knowledge (about everything that is known), but above all competence - the ability to orientate ourselves in the image of the world presented to us by science or other (for example, artistic) expression, to take on our own an attitude based, of course, on shared values, and draw conclusions for practice and your future life in general from this "oriented" knowledge.
Klíčová slova
Kreativita, vzdělávání, procesy, učení, výsledky, kompetence
Creativity, education, processes, learning, results, competence
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/1798Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Nezpracovávejte 4.0 International