dc.contributor.author | Dlouhá, Jana | |
dc.contributor.author | Braniš, Martin | |
dc.contributor.author | Dlouhý, Jiří | |
dc.contributor.author | Jančaříková, Kateřina | |
dc.contributor.author | Jančařík, Antonín | |
dc.contributor.author | Šauer, Petr | |
dc.date.accessioned | 2024-03-05T08:10:33Z | |
dc.date.available | 2024-03-05T08:10:33Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14178/2363 | |
dc.description.abstract | Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena formou e-learningu nebo blended learningu, je realizována v různých oborech a s rozmanitými výukovými cíli, které jsou ovšem v souladu s principy aktivního a problémově orientovaného učení. Tento typ výuky podporuje rozvoj klíčových kompetencí, které jsou nezbytné jak pro naplnění tradičních cílů vysokoškolské výuky (tvorba díla), tak také z hlediska aplikačního. Kompetence potřebné a pěstované ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) mají do značné míry povahu akčních kompetencí, významně jsou zaměřeny na schopnosti řešení problémů. V problémově orientovaných výukových situacích, jež jsou žádoucí z hladiska VUR, se pak uplatní takové prostředí, jako je Wiki, nazývané též "sociálním webem". Tato konkrétní metodika staví na konceptu rozvíjení "akademické gramotnosti", kde student rozvíjí své dovednosti současně s procesem psaní a prostřednictvím tohoto procesu se také učí. Metoda výuky/učení je úzce spojena s rolí prostředí, ve kterém se student učí - sociálního prostředí akademické komunity. Metodicky popsaná výuka vedená v prostoru otevřeném pro tvůrčí práci studentů v rámci e-learningových kurzů se řídí zásadami sociálního učení a využívá vlastností wiki prostředí. Tyto technické vlastnosti jsou spojeny s konkrétními požadavky na vedení interdisciplinárního dialogu ve VURj. Software Mediawiki použitý v průběhu celého procesu psaní i pro diskuse a vzájemné hodnocení studentských prací byl zvolen ke stimulaci metakognitivních dovedností, organizaci procesu psaní; současně toto prostředí nabízí model akademického prostředí včetně procesu peer review. | cs |
dc.description.abstract | The methodology is intended to provide a framework for the use of open web space as a tool for teaching students at the university level, in e-learning or blended learning courses, and in various disciplines with an active and problem-oriented learning component which is desirable from the perspective of education for sustainable development. The virtual space (Wiki), the so-called "social web", provides an interactive environment and supports social skills such as cooperation, self-expression, and communication. This particular methodology is based on the concept of "academic literacy" where students develop their skills along with the writing process. MediaWiki software was used to stimulate meta-cognitive skills, the organization of the writing process, and critical thinking (with regard to resources); a model for an academic environment was presented there. Instructions available in the wiki support pre-writing, a resource search, the writing of a literature review & annotation, posing a research question, developing of text, and peer review. The method proved to be useful in practice; it provided evidence of student work and the results are available for future generations of students. | en |
dc.language.iso | cs | |
dc.relation.url | http://www.msmt.cz/vzdelavani/doporuceni-dekanum-fakult-vzdelavajicich-budouci-pedagogicke | |
dc.rights | Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International | cs |
dc.rights | Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International | en |
dc.title | Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode | |
dc.date.updated | 2024-03-05T08:10:33Z | |
dc.subject.keyword | metodika | cs |
dc.subject.keyword | tvorba textů | cs |
dc.subject.keyword | odborné psaní | cs |
dc.subject.keyword | kompetence | cs |
dc.subject.keyword | sociální web | cs |
dc.subject.keyword | sociální učení | cs |
dc.subject.keyword | vysokoškolské vzdělávání | cs |
dc.subject.keyword | inovace | cs |
dc.subject.keyword | vzdělávání k udržitelnému rozvoji | cs |
dc.subject.keyword | e-learning | cs |
dc.subject.keyword | methodology | en |
dc.subject.keyword | writing skill | en |
dc.subject.keyword | academic writing | en |
dc.subject.keyword | social web | en |
dc.subject.keyword | social learning | en |
dc.subject.keyword | sustainable development | en |
dc.subject.keyword | higher education | en |
dc.subject.keyword | innovation | en |
dc.subject.keyword | e-learning | en |
dc.relation.fundingReference | info:eu-repo/grantAgreement/UK/PRVOUK/PRVOUK P02 | |
dc.relation.fundingReference | info:eu-repo/grantAgreement/MZP/SP/SP/4H6/142/08 | |
dc.date.embargoStartDate | 2024-03-05 | |
dc.type.obd | 129 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.obd | 166345 | |
dc.identifier.riv | RIV/00216208:11690/12:10125725 | |
dc.identifier.riv | RIV/00216208:11410/12:10125725 | |
dc.subject.rivPrimary | 50000::50300::50301 | |
dc.identifier.methodInternalID | 5782/ENV/12; 154/320/12 | |
dc.identifier.methodReferenceNumber | 5782/ENV/12; 154/320/12 | |
dc.description.methodTechnicalParameters | 5782/ENV/12; 154/320/12 | |
dc.description.methodEconomicParameters | Metodika poskytuje návody k jedné z forem aktivního učení využitelné na vysokoškolské úrovni v oblasti výuky životního prostředí a udržitelného rozvoje formou e-learningu. Přináší tak inovaci výuky napříč obory a je přitom postavena na volně dostupném Open Source Software. | |
dc.date.methodCertified | 2012-01-30 | |
dc.description.methodCertifyingBody | Ministerstvo životního prostředí ČR, Sekce ekonomiky a politiky životního prostředí | |
dc.description.methodResultUsage | C | |
uk.faculty.primaryId | 131 | |
uk.faculty.primaryName | Centrum pro otázky životního prostředí | cs |
uk.faculty.primaryName | Environment Centre | en |
uk.faculty.secondaryId | 117 | |
uk.faculty.secondaryId | 115 | |
uk.faculty.secondaryName | Pedagogická fakulta | cs |
uk.faculty.secondaryName | Faculty of Education | en |
uk.faculty.secondaryName | Přírodovědecká fakulta | cs |
uk.faculty.secondaryName | Faculty of Science | en |
uk.department.primaryId | 131 | |
uk.department.primaryName | Centrum pro otázky životního prostředí | cs |
uk.department.primaryName | Environment Centre | en |
uk.department.secondaryId | 1569 | |
uk.department.secondaryId | 1576 | |
uk.department.secondaryId | 1012 | |
uk.department.secondaryName | Katedra biologie a environmentálních studií | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Biology and Environmental Studies | en |
uk.department.secondaryName | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Mathematics and Mathematical Education | en |
uk.department.secondaryName | Ústav pro životní prostředí | cs |
uk.department.secondaryName | Institute for Environmental Studies | en |
dc.title.translated | Methodology of text creation in open an internet space for higher education through e-learning | en |
dc.type.obdHierarchyCs | METODIKA, POSTUP::certifikované postupy::certifikovaná metodika | cs |
dc.type.obdHierarchyEn | METHODOLOGY, PROCEDURE::certified procedures::certified methodology | en |
dc.type.obdHierarchyCode | 129::151::146 | en |
uk.displayTitle | Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu | cs |
uk.displayTitle.translated | Methodology of text creation in open an internet space for higher education through e-learning | en |