Didaktická versus oborová příprava
( Subject specific education versus disciplinary preparation )
Autor
Svoboda, Petr
Vaněček, David
České vysoké učení technické v Praze Masarykův ústav vyšších studií Institut pedagogických a psychologických studií
Datum vydání
2022Publikováno v
Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik. Sborník příspěvků z odborné konferenceNakladatel / Místo vydání
(Praha)ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-01-07083-3Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Abstrakt
Nedílnou součástí přípravy budoucích učitelů jsou jak oborová, tak oborově-didaktická příprava. Jejich poměr je určen, stejně jako zastoupení dalších složek učitelské přípravy, Rámcovými požadavky na studijní programy, které stanovuje MŠMT. K obě složkám přípravy je zpravidla přistupováno jako k samostatným a odděleným. Přitom je známým faktem, že učitelé ve své praxi napodobují postupy svých vzorů - učitelů, se kterými se v rámci své přípravy setkali. Cílem příspěvku je otevřít diskuzi, na kolik je hranice mezi oběma oblastmi pevně daná, jak lze přípravu v obou oblastech propojovat a nakolik vůbec má smysl mezi oběma oblastmi v přípravě budoucích učitelů rozlišovat. Možné propojení obou oblastí bude demonstrováno na příkladech konkrétních předmětů, zařazených do přípravy budoucích učitelů matematiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
An integral part of the preparation of future teachers is both disciplinary and subject specific education preparation. Their ratio is determined by, as well as the representation of other components of teacher training, by the Framework requirements for study programmes set by the Ministry of Education, Youth and Sport. The two components of preparation are generally treated as separate and distinct. Yet it is a well-known fact that teachers in their practice imitate the practices of their role models - the teachers they have met in their training. The aim of this paper is to open up a discussion on the extent to which the boundary between the two areas, how preparation in both areas can be linked, and to what extent it makes sense to distinguish between the two areas in preparation. The possible links between this two areas will be illustrated with examples of specific subjects included in the preparation of future mathematics teachers at the Faculty of Education of Charles University.
Klíčová slova
Učitelská příprava, Rámcové požadavky, Oborově didaktická příprava
Teacher training, Framework requirements, Subject specific education preparation
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2495Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International