Show simple item record

Teatrologie v čase Priorů

dc.contributor.authorTopolová, Barbara
dc.date.accessioned2024-07-03T15:15:47Z
dc.date.available2024-07-03T15:15:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2533
dc.description.abstractStudie analyzuje tři ročníky samizdatového časopisu Dialog, představujícího koncem sedmdesátých let, po zrušení všech specializovaných oborových periodik, jedinou platformu nezávislé a pozoruhodně konzistentní kritické reflexe dobového divadla a to v celé jeho šíři: redakce cíleně reflektovala jak relevantní či vybočujících počiny oficiálních scén, stejně jako konstituující a profilující se proud alternativního divadla. Mimo nedocenitelnou kritickou analýzu jinde jen povrchně reflektovaných divadelních inscenací periodikum výrazně přispělo k udržení hodnotových i profesních kritérií divadelní kritiky. Navzdory tomu, že po třech letech se síly redakce i přispívajících autorů zákonitě vyčerpaly, soubor textů, iniciovaných a publikovaných Dialogem, představuje jeden z nejrelevantnějších zdrojů, které dnes máme o divadle a inscenacích druhé poloviny sedmdesátých let. V širším kontextu lze časopis chápat též jako pokus postihnout kvintesenci současnosti prostřednictvím kritické recepce současné divadelní produkce. Společným leitmotivem mnoha kritik i esejů, otištěných v Dialogu, byla naléhavě pociťovaná nedostatečnost či absence stylu.cs
dc.description.abstractThis study analyzes the publication of the samizdat magazine Dialog , which offered a remarkably consistent and integrated diagnosis of contemporary Czech theatre in the 1970s. By identifying and critically reflecting on the theatre's innumerable exceptional achievements and alternatives, against the background of its predominantly and unvaryingly average (and below average) offerings, the magazine searched for, formulated, and maintained the value criteria for both theatre criticism and the theatre arts. Despite the fact that after three years under trying circumstances the strength and resources of the editorial board and contributing authors were inevitably exhausted, the collection of texts presented by the magazine is undoubtedly one of the most relevant sources we have today on the theatre and productions of the period. The unsatisfactory state of other public professional critical platforms, as well as the many restrictions imposed on the daily press in the field of theatre arts, make the achievements of Dialog by comparison irreplaceable to historians today. In the broader context, the magazine can be seen as an attempt to distil the quintessence of the present through a cri- tical reception of contemporary theatrical productions. A common leitmotif of Dialog, one that may be found in both its reviews and more comprehensive essays and studies, was an urgent expression of the inadequacy - or indeed the total absence - of stylistics in the theatre of its time. [en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttps://wordandsense.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/18/2021/02/Barbara_Topolova_123-138.pdf
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 2.0 Genericcs
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivativeWorks 2.0 Genericen
dc.titleTeatrologie v čase Priorůcs
dcterms.accessRightsembargoedAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/legalcode
dc.date.updated2024-07-03T15:15:47Z
dc.subject.keywordSamizdatcs
dc.subject.keywordčasopis Dialogcs
dc.subject.keywordteatrologiecs
dc.subject.keyworddivadelní scénacs
dc.subject.keyworddivadelní kritikacs
dc.subject.keyword70. léta 20. stoletícs
dc.subject.keywordSamizdaten
dc.subject.keywordDialog magazineen
dc.subject.keywordtheatrologyen
dc.subject.keywordthe theater stageen
dc.subject.keywordtheater criticismen
dc.subject.keyword1970sen
dc.identifier.eissn2336-6680
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement///SVV260479
dc.date.embargoStartDate2024-07-03
dc.date.embargoEndDate2024-06-28
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.doi10.14712/23366680.2020.3.9
dc.identifier.eidScopus2-s2.0-85102175850
dc.identifier.obd614284
dc.identifier.rivRIV/00216208:11210/21:10446626
dc.subject.rivPrimary60000::60400::60403
dcterms.isPartOf.nameSlovo a smysl / Word & Sense [online]
dcterms.isPartOf.issn1214-7915
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume17
dcterms.isPartOf.journalIssue35
uk.faculty.primaryId114
uk.faculty.primaryNameFilozofická fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Artsen
uk.department.primaryId864
uk.department.primaryNameKatedra divadelní vědycs
uk.department.primaryNameDepartment of Theatre Studiesen
dc.title.translatedTheatrology in the time of Prioren
dc.description.pageRange123-138
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::original articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::206en
uk.displayTitleTeatrologie v čase Priorůcs
uk.displayTitle.translatedTheatrology in the time of Prioren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record