Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání
( Path-finding of a beginning teacher in inclusive education )
Publication date
2021Published in
Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumuVolume / Issue
8 (2)ISBN / ISSN
ISSN: 1805-7152ISBN / ISSN
eISSN: 2571-1342Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou společného vzdělávání. Právě společné vzdělávání zcela změnilo pohled na výuku a autorka si je toho faktu vědoma. Začala si klást otázky ohledně využití výukových metod, organizačních forem výuky a prostředků a jejich využití ve společném vzdělávání. Cílem akčního výzkumu bylo najít vhodné výukové metody, organizační formy výuky a prostředky, které příznivě využívají žákův potenciál a reagují na jeho individuální potřeby v souladu s filosofií společného vzdělávání. Dále se příspěvek zamýšlí nad tím, zda žáky zvolené metody, formy a prostředky dokáží motivovat k převzetí zodpovědnosti za své učení. Do akčního výzkumu byla plně zapojena třída autorky, která netvořila jen hlavní aktéry, ale i spolurealizátory celého výzkumu. Právě tito žáci dostali možnost rozhodovat, vyjádřit své názory a dávat celému výzkumu směr. Akční výzkum byl realizován podle modelu Kemmise a McTaggarta skládající se z cyklicky se opakujících fází akce, vyhodnocení a reflexe (2014). U jednotlivých fází byla dále využita metoda přímého pozorování a polostrukturovaného rozhovoru v ohniskové skupině. Výsledky ukazují, jak je pro žáky ve společném vzdělávání důležitá možnost volby, diferenciace úkolů a participace na tvorbě vyučovacích hodin. Kemmis, S. & McTaggart, R. (2014). The Action Reasearch Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.
The paper presents the process and results of action research of a beginning teacher in the practice in inclusive education. The author of the article as a researcher and a beginning teacher in one role dealt with the issue of inclusive education. The inclusive educaiton was changed the view of teaching completely. She began to ask questions about useing of teaching methods, organizational forms of teaching and activities in inclusive education. The aim of the research was to find suitable teaching methods, organizational forms of teaching and activities that effectively use the student's potential and respond to their individual needs according to the philosophy of inclusive education. The author's class was involved as co-implementers of the whole research. These pupils gave the opportunity to make decisions, expressed their opinions and gave direction to the whole research. Action research was carried out through the Kemmis and McTaggart model, consisting of cyclically recurring phases of action, evaluation and reflection (2014). For the individual phases, the method of direct observation and semi-structured interview in the focus group was also used. The results show how important the possibility of choice, differentiation of tasks and active involvement in the planning and implementation of lessons is for pupils in inclusive education.
Keywords
začínající učitel, společné vzdělávání, výukové metody, organizační formy výuky, akční výzkum
beginning teacher, inclusive education, teaching methods, organizational forms of teaching, action research
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2540License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International