Srovnávací pedagogika jako cesta ke zkvalitňování profesní přípravy učitelů v předškolním vzdělávání
( Comparative pedagogy as a way to improve the professional training of pre-school teachers )

Author
Česká asociace pedagogického výzkumu a Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Publication date
2024Published in
SPOLUPRÁCE OBORŮ PRO PODPORU KVALITY VZDĚLÁVÁNÍPublisher / Publication place
Česká asociace pedagogického výzkumuISBN / ISSN
ISBN: 978-80-7392-421-8Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Příspěvek mapuje rozvoj výuky srovnávací pedagogiky v oblasti předškolního vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Cílem je analyzovat rozvoj komparativní tematiky v obsazích programů učitelství pro MŠ (Bc.) a pedagogika předškolního věku (NMgr.) a získat hodnocení studentů k výuce témat srovnávací pedagogiky pro jejich profesní rozvoj. Metodami sběru dat je zaprvé obsahová analýza dokumentů ukotvujících studijní obsahy předešlých a aktuálních akreditací a zadruhé dotazníkové šetření vlastní konstrukce mezi studenty vyšších ročníků studia, kteří mohou danou problematiku relevantně reflektovat. Studijní obsahy zaměřené na srovnávací pedagogiku mají dlouhodobě pozitivní ohlasy ve studentském hodnocení. Obsahová orientace kurzů je přizpůsobována vývojovým trendům v Evropě.
The paper maps the development of teaching comparative pedagogy in the field of preschool education at the Faculty of Education of Charles University. The aim is to analyse the development of comparative topics in the curricula of the B.A. and M.A. programmes in Early Childhood Education and to obtain students' assessment of the teaching of comparative education topics for their professional development. The methods of data collection are a content analysis of documents anchoring the study contents of accreditations and a questionnaire survey of our own design among students in the higher years of study. The study contents focused on comparative pedagogies have long had a positive response in student evaluations. The content orientation of the courses is adapted to developments in Europe.
Keywords
odborná příprava učitelů, předškolní vzdělávání, internacionalizace vzdělávání učitelů, srovnávací pedagogika, studentské hodnocení výuky
professional teacher training, early childhood education, internationalisation of teacher education, comparative pedagogy, student evaluation of teaching
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3032License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International