Pozorovací a diagnostický nástroj pro zjišťování úrovně a podoby formativního hodnocení v českých školách
( Observational and Diagnostic Tool for Determining the Level and Form of Formative Assessment in Czech Schools )

Publication date
2024Published in
EdukáciaVolume / Issue
7 (1)ISBN / ISSN
ISSN: 1339-8725ISBN / ISSN
eISSN: 1339-8725Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Cílem tohoto článku je shrnout stávající nástroje pro měření formativního hodnocení a vytvořit nový diagnostický a pozorovací nástroj vhodný pro vzdělávací realitu českých základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázií (zejména na druhém stupni základních škol a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií). Tento nástroj umožňuje zachytit a analyzovat formu a úroveň praktik formativního hodnocení mezi učiteli ve třídě. Vyvinutý nástroj bude sloužit k identifikaci úrovně a formy formativního hodnocení u učitelů, kteří se snaží implementovat strategie formativního hodnocení do své praxe. Zároveň pomůže identifikovat jejich silné stránky a oblasti, kde je potřeba zlepšení. Nástroj mohou využít další výzkumníci, vzdělávací subjekty nebo samotné školy.
The aim of this article is to summarize existing tools for measuring formative assessment and create a new diagnostic and observational tool suitable for the educational reality of Czech primary and lower secondary schools (especially at the lower secondary schools and relevant years of multi-year general secondary schools). This tool allows capturing and analyzing the form and level of formative assessment practices among teachers in the classroom. The developed tool will be used to identify the level and form of formative assessment among teachers who seek to implement strategies of formative assessment in their practice. It also helps to identify their strengths and areas where improvement is needed. The tool can be utilized by other researchers, educational stakeholders, or schools themselves
Keywords
formativní hodnocení, diagnostický nástroj, školní hodnocení
formative assessment, diagnostic tool, school assessment
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3082License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International