Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Proxy involvement of Czech parents in education: inner tensions and situational burdens behind decisions to buy private tutoring

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
en
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Šťastný, VítORCiD Profile - 0000-0001-6300-7099WoS Profile - D-8020-2017Scopus Profile - 56575136400
Nekardová, Barbora
Datum vydání
2025
Publikováno v
Cambridge Journal of Education
Ročník / Číslo vydání
55 (1)
ISBN / ISSN
ISSN: 0305-764X
ISBN / ISSN
eISSN: 1469-3577
Informace o financování
GA0//GA22-01308S
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1080/0305764X.2025.2451282

Abstrakt
While previous research on private tutoring has focused predominantly on its meso- or macro-level determinants, this qualitative study, anchored in the literature on parental involvement, explores proximal factors, including psychological and situational influences, that affect parental decisions to seek private tutoring. The study is based on semi-structured interviews with 65 Czech parents, who considered buying or had bought private tutoring for their child. It demonstrates that due to their internalised active parental role, parents feel a strong obligation to intervene when their educational expectations for their children are unmet. Private tutoring is considered when parents cannot or do not want be directly involved because of various barriers. Parents then use private tutoring as a compensatory mechanism, effectively outsourcing their involvement to a proxy: a tutoring provider. This study contributes to existing literature by presenting a conceptual model illustrating the interplay of these proximal factors, which can be further empirically tested.
Klíčová slova
Private tutoring, shadow education, parental involvement, self-efficacy, parental role construction, decision making
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3152
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001417892400001
SCOPUS:2-s2.0-86000385326
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV