Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Profesní příprava pedagoga jako cesta k dítěti : komparativní studie vzdělávacích programů pro předškolní pedagogy v německy mluvících zemích

( Professional teacher training as a pathway to the child : a comparative study of initial education programmes for pre-school pedagogues in German-speaking countries )

monografie
Creative Commons License IconCreative Commons BY Icon
cs
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Loudová Stralczynská, BarboraORCiD Profile - 0000-0003-1780-8834
Datum vydání
2024
Nakladatel / Místo vydání
Karolinum (Praha)
ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-246-5879-7
Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/9788024658827

Abstrakt
Monografie představuje vývoj institucionální předškolní výchovy a profesní přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Podrobně komparuje pojetí vysokoškolské přípravy pedagogů v předškolním vzdělávání v německy mluvících zemích. Zvláštní pozornost věnuje bakalářským programům pedagogiky dětství (věk 0-10 let) v Německu a elementární pedagogiky (věk 0-6 let) v Rakousku, které v posledních dvaceti letech reprezentují nové programy odborné přípravy předškolních pedagogů v obou zemích. Monografie přináší výsledky výzkumu, který je zcela originální v kontextu české srovnávací pedagogiky. Charakterizuje současné trendy v německy mluvících zemích, které odrážejí vývoj profesní přípravy v Evropě - snahu o profesionalizaci a zvýšení podílu akademicky kvalifikovaného personálu v praxi. Představuje rozmanité formální charakteristiky programů (modularizace, interdisciplinární pojetí) a přístupy k pojetí profilů jejich absolventů (kompetenční orientace, pedagog jako reflektivní praktik, vědecký habitus absolventa). Hlouběji se zabývá tematickým zaměřením a ukazuje na odlišnosti v pojetí oborově-didaktických komponent ve studijních obsazích. Studijní programy v německy mluvících zemích se mohou stát inspirací pro další inovace profesní přípravy učitelůmateřských škol v České republice. Ukazují možnosti vývoje kvalifikačního studia, které klade důraz na rozvoj komunikačních kompetencí dětí, vícejazyčnosti a inkluze, na pedagogickou diagnostiku, partnerství s rodinou, management nebo práci v multiprofesním pedagogickém týmu v předškolním vzdělávání.
 
The monograph presents the development of institutional pre-school education and the professional training of pre-school professionals in Germany, Austria and Switzerland. It compares in detail the concepts of university-based pre-school educator training in the German-speaking countries. It pays special attention to the Bachelor of Childhood Education (ages 0-10) in Germany and the Bachelor of Elementary Education (ages 0-6) in Austria, which represent the new early childhood teacher training programmes in both countries in the last twenty years. The monograph presents the results of research that is quite original in the context of Czech comparative pedagogy. It characterizes current trends in German-speaking countries that reflect the development of professional training in Europe - the drive towards professionalization and an increase in the proportion of academically qualified staff in practice. It presents the diverse formal characteristics of the programmes (modularisation, interdisciplinary concept) and approaches to the conception of the profiles of their graduates (competence orientation, teacher as reflective practitioner, scientific habitus of the graduate). It goes deeper into the thematic focus and points to the differences in the conception of disciplinary and didactic components in the curriculum. Study programmes in German-speaking countries can become an inspiration for further innovations in the professional preparation of pre-school teachers in the Czech Republic. They highlight the possibilities of developing qualification studies that emphasise the development of children's communicative competences, multilingualism and inclusion, pedagogical diagnostics, partnership with families, management or work in a multiprofessional pedagogical team in pre-school education.
Zobrazit v dalších jazycích
Klíčová slova
Profesní příprava učitelů, předškolní pedagog, vzdělávací programy, komparativní studie, Německo, Rakousko, Švýcarsko, více-případová studie
 
Initial teacher training, pre-school professionals, study programmes, comparative study, Germany, Austria, Switzerland, multi-case study
Zobrazit v dalších jazycích
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3154
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV