Učební styl Karla Hausenblase
( Karel Hausenblas' teaching style )

Datum vydání
2024Publikováno v
BohemistykaRočník / Číslo vydání
24 (3)ISBN / ISSN
ISSN: 1642-9893ISBN / ISSN
eISSN: 2956-4425Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14746/bo.2024.3.8
Abstrakt
Článek je připomínkou významného příspěvku Karla Hausenblase české stylistice, a to teoretického vymezení učebního stylu v soustavě funkčních stylů. Zásadní význam má Hausenblasovo vymezení funkčního stylu nikoli pouze na základě jazykové funkce zpravovací, resp. estetické, jak činila stylistická teorie dosud, ale na kombinaci dominantních funkcí v učebních komunikátech, a to vedle funkce zpravovací i funkce působicí, ovlivňo vací. Uvažuje proto o učebním stylu jako o tzv. komplexním stylu založeném na kombinaci jazykových funkcí v komunikátech.
The article is a reminder of the significant con tribution of Karel Hausenblas to Czech stylistics, namely the theoretical definition of teaching style in the system of functional styles. Hausenblas' definition of functional style is of fun damental importance not only on the basis of the linguistic function of reporting, or aesthetic, as the stylistic theory has done until now, but on a combination of dominant functions in teaching communications, in addition to the reporting function as well as the directive, influencing function. Therefore, he considers teaching style as a complex style based on a combination of language functions in communications.
Klíčová slova
funkční styl, funkce zpravovací, funkce působicí, učební styl, komplexní styl, sféra školní komunikace
unctional style, reporting function, directive function, teaching style, complex style, the sphere of school communication
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3155Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International