Gramotnost žáků v oblasti ochrany zdraví a bezpečnosti: Jak se rozvíjí schopnost žáků 1. stupně základní školy identifikovat a vysvětlit rizika?
( Health and safety literacy: How do primary school pupils develop the ability to identify and explain risks? )

Autor
Datum vydání
2024Publikováno v
Pedagogická orientaceRočník / Číslo vydání
34 (1-2)ISBN / ISSN
ISSN: 1211-4669ISBN / ISSN
eISSN: 1805-9511Informace o financování
UK/COOP/COOP
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Abstrakt
Článek se zaměřuje na gramotnost žáků v oblasti ochrany zdraví a bezpeč-nosti jakožto integrální součásti vzdělávacích cílů v primárním vzdělávání. Respon-denty výzkumu byli žáci 1., 3. a 5. ročníků ZŠ (N = 387). Cílem bylo zachytit a analyzo-vat jejich schopnost identiβikovat rizika a určit jejich podstatu ve čtyřech vybraných prostředích (hřiště, park, město a domácnost), jimiž prolínají tři shluky (nebezpečné předměty a zvířata; osoby potenciálně ohrožující děti; lidé v nebezpečí) o nízké nebo střední vzájemné korelaci (r < 0,5). Jako výzkumný evaluační nástroj byl využit sou-bor pracovních listů o 49 položkách, který vznikl v rámci projektu LAGRIS. Získaná data byla analyzována pomocí deskriptivních statistických metod a korelační analýzy. Žáci všech věkových kategorií věnovali nejmenší pozornost lidem ohrožujícím děti. V rámci dalších položek se věkové skupiny lišily. Zatímco žáci 1. ročníků spatřova-li riziko primárně ve zřejmých nebezpečích (pes na hřišti, injekční stříkačky), žáci 5. ročníků považovali za nebezpečné osoby chovající se v rozporu se zvyklostmi (opilý muž konzumující alkohol) nebo méně explicitní situace (chemikálie v dosahu dítě-te v domácnosti). Nejmladší žáci téměř zcela ignorovali prostorová rizika (otevřené okno dokořán), čemuž žáci 5. ročníků věnovali až čtyřnásobně větší pozornost.
This paper focuses on pupils' health and safety literacy as an integral part of educational objectives in primary education. The respondents of the research were pupils of 1st, 3rd and 5th grade of primary school (N = 387). The aim was to capture and analyse their ability to identify risks and determine their nature in four selected environments (playground, park, city and home) through which three clusters (dangerous objects and animals; people potentially dangerous to children; people in danger) with low or moderate correlation (r < 0.5) interacted. A set of 49-item worksheets developed by the LAGRIS project was used as the research evaluation tool. The data collected were analysed using descriptive statistical methods and correlation analysis. Pupils of all ages paid the least attention to people endangering children. Within each item, the age groups differed. While the βirst graders saw the risk mainly in obvious dangers (dog in the playground, syringes), the βifth graders saw the risk in people behaving contrary to the rules (drunk man drinking alcohol) or in less obvious situations (chemicals within reach of a child in the house). The youngest pupils almost completely ignored spatial risks (a wide window open), which 5th graders paid up to four times as much attention to.
Klíčová slova
zdravotní gramotnost, zdravotní a bezpečnostní rizika, primární vzdělávání, žáci 1. stupně základní školy
health literacy, health and safety risks, primary education, primary school pupils
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3160Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 4.0 International
