Přeskočit na obsah

Repozitář publikační činnosti

    • čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Přihlásit se
Zobrazit záznam 
  •   Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
  • Repozitář publikační činnosti UK
  • Fakulty
  • Pedagogická fakulta
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The mediating role of formative feedback environment in the relationship between distributed school leadership and teacher job satisfaction in Czechia: Does school size matter?

původní článek
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC Icon
en
vydavatelská verze
  • žádná další verze
Thumbnail
File can be accessed.Získat publikaci
Autor
Potužníková, EvaORCiD Profile - 0000-0001-7507-8716WoS Profile - F-8701-2017
Michek, Stanislav
Šejnohová, KristýnaORCiD Profile - 0009-0004-3011-4583
Datum vydání
2025
Publikováno v
Educational management administration & leadership
Nakladatel / Místo vydání
SAGE Publications
Ročník / Číslo vydání
Neuveden (Neuvedeno)
ISBN / ISSN
ISSN: 1741-1432
ISBN / ISSN
eISSN: 1741-1440
Informace o financování
MSM//LX22NPO5101
Metadata
Zobrazit celý záznam
Kolekce
  • Pedagogická fakulta

Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.1177/17411432251362557

Abstrakt
Distributed leadership has been associated with enhanced teacher job satisfaction, particularly through school climate of mutual collaboration and trust, and teacher empowerment. Other school-level conditions have received less research attention. Using data from 2517 lower secondary teachers across 175 schools in Czechia, collected as part of the 2018 Teaching and Learning International Survey, this study employs structural equation modeling to examine the mediating effect of the school feedback environment on two dimensions of teacher job satisfaction. The results suggest that distributed leadership has a significant direct effect (β = .404, p < .001) on teacher workplace satisfaction, as well as an indirect effect via supportive school climate (β = .181, p < .001). Additionally, a small but significant indirect effect through formative feedback environment was found (β = .017, p < .001). In contrast, teacher satisfaction with the profession is only weakly related to distributed leadership (β = .205, p < .001), and the indirect path through formative feedback environment was not supported. These patterns hold irrespective of school size, suggesting that all school leaders may benefit from implementing formative feedback practices to support teacher workplace satisfaction. However, their options to enhance teacher satisfaction with the profession are limited.
Klíčová slova
Distributed leadership, teacher job satisfaction, formative feedback, school climate, teacher self-efficacy, school size, Teaching and Learning International Survey, structural equation modeling
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3250
Zobraz publikaci v dalších systémech
WOS:001540801000001
SCOPUS:2-s2.0-105012717694
Licence

Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně 4.0 International

Zobrazit podmínky licence

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV
 

 

O repozitáři

O tomto repozitářiAkceptované druhy výsledkůPovinné popisné údajePoučeníCC licence

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekcePracovištěDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
Atmire NV