Co vlastně chtějí? Limity výzkumu zjišťujícího požadavky rodičů na kvalitní základní vzdělávání
( What do they actually want? The limits of research determining parents' requirements for quality primary education )

Datum vydání
2025Publikováno v
Sociologický časopis / Czech Sociological ReviewNakladatel / Místo vydání
Sociologický ústav AV ČR v.v.i.Ročník / Číslo vydání
2025 (2025)ISBN / ISSN
ISSN: 0038-0288ISBN / ISSN
eISSN: 2336-128XInformace o financování
MSM//LX22NPO5101
Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.13060/csr.2025.001
Abstrakt
Studie analyzuje výzvy při identifikaci preferencí rodičů týkajících se kvalitního povinného vzdělávání jejich dětí. První část představuje zjištění z dvou kvantitativních průzkumů provedených na reprezentativních vzorcích (N = 961, 1 739) rodičů předškolních a školních dětí. Na základě analýzy dat získaných z 26 hloubkových rozhovorů s rodiči střední třídy studie ilustruje čtyři klíčové faktory, které je třeba vzít v úvahu při určování vzdělávacích preferencí rodičů a formulování systémových opatření. Výsledky ukazují, že: (1) Rodiče interpretují široce definovaná kritéria různými způsoby; (2) Vyjádřené preference rodičů často neodpovídají jejich rozhodovacímu procesu; (3) Některá klíčová kritéria jsou rodiči buď bagatelizována, nebo chápána jinak než výzkumníky; (4) Výběr školy je také ovlivněn iracionálními procesy a kritérii, která nesouvisí s výukou. Diskuze zdůrazňuje výzkumné mezery v porozumění vzdělávacím preferencím českých rodičů a shrnuje hlavní poučení pro akademickou obec a tvůrce politik.
The study analyses the challenges in identifying parents' preferences regarding quality compulsory education for their children. The first part presents findings from two quantitative surveys conducted on representative samples (N = 961, 1,739) of parents of preschool and school-aged children. Based on an analysis of data obtained from 26 in-depth interviews with middle-class parents, the study then illustrates four key factors that need to be considered when determining parents' educational preferences and formulating systemic measures. The results show that: (1) Parents interpret broadly defined criteria in different ways; (2) Parents' stated preferences often do not correspond with their decision-making; (3) Some key criteria are either downplayed by parents or understood differently than by researchers; (4) School choice is also influenced by irrational processes and criteria unrelated to instruction. The discussion highlights research gaps in understanding the educational preferences of Czech parents and summarises the main lessons for the academic community and policymakers.
Klíčová slova
výběr školy, preference rodičů, rozhodovací proces rodičů, vzdělanostní nerovnosti, povinné vzdělávání
school choice, school preferences, parental decision-making, educational inequalities, compulsory education
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/3254Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně 4.0 International
