Příspěvek různých středoškolských programů ke kognitivním a nekognitivním výsledkům vzdělávání - aplikace metody propensity score matching na longitudinální data
( The contribution of different secondary school tracks to cognitive and non-cognitive educational outcomes - application of the propensity score matching method to longitudinal data )
Publication date
2023Published in
Sociologický časopis / Czech Sociological ReviewVolume / Issue
Neuveden (Neuveden)ISBN / ISSN
ISSN: 0038-0288Metadata
Show full item recordCollections
This publication has a published version with DOI 10.13060/csr.2023.044
Abstract
Dostupné statistiky a výzkumy ukazují, že existují velké rozdíly v obsahu a podmínkách vzdělávání a socioekonomické skladbě žáků jednotlivých oborů středního vzdělávání (odborných oborů bez maturity, odborných oborů s maturitou a gymnaziálních oborů). Žáci různých oborů také vykazují velké rozdíly ve výsledcích vzdělávání, včetně nekognitivních výsledků, jako je motivace ke studiu, sebepojetí a občanské postoje. Nepanuje shoda v tom, zda jsou rozdíly ve výsledcích primárně způsobeny rozdíly ve znalostech a postojích, které si mladí lidé do studia jednotlivých oborů přinášejí, nebo zda je za tyto rozdíly také zodpovědná škola nebo školní prostředí. Tato studie se pomocí metody propensity score matching snaží odhalit rozdíly ve znalostech a postojích osmnáctiletých žáků v jednotlivých středoškolských větvích, kteří měli při vstupu na střední školu stejné charakteristiky, tedy měli podobné studijní předpoklady a rodinné zázemí. Analýzy vzorku 1 231 žáků gymnaziálních oborů a 1 097 žáků odborných oborů naznačují, že rozdíly v kognitivních a nekognitivních výsledcích jsou zesíleny tím, jaký obor žáci navštěvují, ale že v mnoha charakteristikách existují také silné podobnosti mezi žáky napříč různými obory.
Available statistics and research show that there are large differences in the content and conditions of education and the socio-economic composition of students between the tracks offered in the Czech secondary school system (the vocational track, technical track, and academic track). The graduates of these different tracks show large differences in educational outcomes, including non-cognitive outcomes such as motivation to study, self-concept, and civic attitudes.There is no consensus on whether differences in outcomes are primarily due to differences in the knowledge and attitudes that young people already have upon entering the different tracks, or whether the school or the school environment is also responsible for these differences. Using the method of propensity score matching, this study seeks to reveal the differences in knowledge and attitudes of eighteen-year-old students in individual secondary school tracks who had the same characteristics when entering high school, i.e. they had similar study prerequisites and family background. Analyses of a sample of 1,231 academic track students and 1,097 vocational track students suggest that differences in cognitive and non-cognitive outcomes are amplified by the track students attend, but that in many characteristics there are also strong similarities between students across different tracks.
Keywords
středoškolské oboryů, kognitivní výsledky, nekognitivní výsledky, propensity score matching
upper secondary school tracks, cognitive outcomes, non-cognitive outcomes, propensity score matching
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2129License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International