Zobrazit minimální záznam

Příspěvek různých středoškolských programů ke kognitivním a nekognitivním výsledkům vzdělávání - aplikace metody propensity score matching na longitudinální data

dc.contributor.authorStraková, Jana
dc.contributor.authorSimonová, Jaroslava
dc.contributor.authorSoukup, Petr
dc.date.accessioned2023-12-18T13:40:38Z
dc.date.available2023-12-18T13:40:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2129
dc.description.abstractDostupné statistiky a výzkumy ukazují, že existují velké rozdíly v obsahu a podmínkách vzdělávání a socioekonomické skladbě žáků jednotlivých oborů středního vzdělávání (odborných oborů bez maturity, odborných oborů s maturitou a gymnaziálních oborů). Žáci různých oborů také vykazují velké rozdíly ve výsledcích vzdělávání, včetně nekognitivních výsledků, jako je motivace ke studiu, sebepojetí a občanské postoje. Nepanuje shoda v tom, zda jsou rozdíly ve výsledcích primárně způsobeny rozdíly ve znalostech a postojích, které si mladí lidé do studia jednotlivých oborů přinášejí, nebo zda je za tyto rozdíly také zodpovědná škola nebo školní prostředí. Tato studie se pomocí metody propensity score matching snaží odhalit rozdíly ve znalostech a postojích osmnáctiletých žáků v jednotlivých středoškolských větvích, kteří měli při vstupu na střední školu stejné charakteristiky, tedy měli podobné studijní předpoklady a rodinné zázemí. Analýzy vzorku 1 231 žáků gymnaziálních oborů a 1 097 žáků odborných oborů naznačují, že rozdíly v kognitivních a nekognitivních výsledcích jsou zesíleny tím, jaký obor žáci navštěvují, ale že v mnoha charakteristikách existují také silné podobnosti mezi žáky napříč různými obory.cs
dc.description.abstractAvailable statistics and research show that there are large differences in the content and conditions of education and the socio-economic composition of students between the tracks offered in the Czech secondary school system (the vocational track, technical track, and academic track). The graduates of these different tracks show large differences in educational outcomes, including non-cognitive outcomes such as motivation to study, self-concept, and civic attitudes.There is no consensus on whether differences in outcomes are primarily due to differences in the knowledge and attitudes that young people already have upon entering the different tracks, or whether the school or the school environment is also responsible for these differences. Using the method of propensity score matching, this study seeks to reveal the differences in knowledge and attitudes of eighteen-year-old students in individual secondary school tracks who had the same characteristics when entering high school, i.e. they had similar study prerequisites and family background. Analyses of a sample of 1,231 academic track students and 1,097 vocational track students suggest that differences in cognitive and non-cognitive outcomes are amplified by the track students attend, but that in many characteristics there are also strong similarities between students across different tracks.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttps://doi.org/10.13060/csr.2023.044
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ 4.0 Internationalcs
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 Internationalen
dc.titlePříspěvek různých středoškolských programů ke kognitivním a nekognitivním výsledkům vzdělávání - aplikace metody propensity score matching na longitudinální datacs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
dc.date.updated2023-12-18T13:40:38Z
dc.subject.keywordstředoškolské oboryůcs
dc.subject.keywordkognitivní výsledkycs
dc.subject.keywordnekognitivní výsledkycs
dc.subject.keywordpropensity score matchingcs
dc.subject.keywordupper secondary school tracksen
dc.subject.keywordcognitive outcomesen
dc.subject.keywordnon-cognitive outcomesen
dc.subject.keywordpropensity score matchingen
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/MSM//LX22NPO5101
dc.date.embargoStartDate2023-12-18
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.doi10.13060/csr.2023.044
dc.identifier.obd639857
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dcterms.isPartOf.nameSociologický časopis / Czech Sociological Review
dcterms.isPartOf.issn0038-0288
dcterms.isPartOf.journalYear2023
dcterms.isPartOf.journalVolumeNeuveden
dcterms.isPartOf.journalIssueNeuveden
uk.faculty.primaryId117
uk.faculty.primaryNamePedagogická fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Educationen
uk.faculty.secondaryId118
uk.faculty.secondaryNameFakulta sociálních vědcs
uk.faculty.secondaryNameFaculty of Social Sciencesen
uk.department.primaryId1584
uk.department.primaryNameÚstav výzkumu a rozvoje vzdělávánícs
uk.department.primaryNameInstitute for Research and Development in Educationen
uk.department.secondaryId345
uk.department.secondaryId349
uk.department.secondaryNameKatedra sociologiecs
uk.department.secondaryNameDepartment of Sociologyen
uk.department.secondaryNameCentrum pro sociální a ekonomické strategiecs
uk.department.secondaryNameCentre for Social and Economic Strategiesen
dc.title.translatedThe contribution of different secondary school tracks to cognitive and non-cognitive educational outcomes - application of the propensity score matching method to longitudinal dataen
dc.description.pageRange1-29
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::original articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::206en
uk.displayTitlePříspěvek různých středoškolských programů ke kognitivním a nekognitivním výsledkům vzdělávání - aplikace metody propensity score matching na longitudinální datacs
uk.displayTitle.translatedThe contribution of different secondary school tracks to cognitive and non-cognitive educational outcomes - application of the propensity score matching method to longitudinal dataen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam