Mikrosvět aktivně
( Teaching micro-scale physics actively )
Publication date
2022Published in
Veletrh nápadů učitelů fyziky 27Publisher / Publication place
Univerzita Palackého v Olomouci (Olomouc)ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-244-6217-2Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Na fyziku mikrosvěta se obvykle nahlíží jako na obtížnou partii, ve které jeobtížné až nemožné experimentovat či nějak jinak aktivně zapojit do výuky žáky.Příspěvek popisuje 8 aktivit a experimentů z této oblasti (kvantová, atomováa jaderná fyzika, fyzika elementárních částic), které byly nachystány v rámci třídiplomových prací obhájených v tomto a minulém akademickém roce. Aktivityjsou nachystané tak, aby byla pro učitele minimalizována časová náročnostjejich přípravy. Všechny jsou určené pro středoškolské žáky, ale polovina z nichmá i jednodušší variantu určenou pro poslední ročníky ZŠ.
The physics of the microworld is usually viewed as a difficult part, in which it is difficult to impossible to experiment or otherwise actively involve students in teaching. The contribution describes 8 activities and experiments from this area (quantum, atomic and nuclear physics, physics of elementary particles), which were prepared as part of three diploma theses defended in this and last academic year. The activities are prepared in such a way that the time required for their preparation is minimized for the teacher. All of them are intended for secondary school students, but half of them also have a simpler version intended for the last years of elementary school.
Keywords
Mikrosvět, aktivní učení, výuka fyziky, střední škola
micro-scale physics, active teaching and learning, secondary school, high school
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2236License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ 4.0 International