Zobrazit minimální záznam

Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění

dc.contributor.authorPavlasová, Lenka
dc.contributor.authorRobová, Jarmila
dc.contributor.authorUličná, Klára
dc.contributor.authorVondrová, Naďa
dc.contributor.authorStará, Jana
dc.contributor.authorNovotná, Magdalena
dc.date.accessioned2024-05-14T14:10:43Z
dc.date.available2024-05-14T14:10:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2454
dc.description.abstractProfesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ve výuce ovlivňuje jeho rozhodování a jednání, a má tak vliv i na kvalitu výuky. Studie zkoumá, jaký vliv na rozvoj profesního vidění má ta část univerzitního studia učitelství, která zahrnuje zejména oborově-didaktické kurzy a oborovou praxi. V žádném z kurzů nebylo profesní vidění cíleně rozvíjeno. Studie se účastnili studenti učitelství 1. stupně a studenti učitelství anglického jazyka, biologie, výtvarné výchovy a matematiky (N = 114). Analýzou jejich písemných reflexí videozáznamu v pretestu a posttestu bylo zjištěno, že u nich došlo k posunům v obou dimenzích profesního vidění, a to ve výběrovém zaměření pozornosti i uvažování založeném na vědění. Studenti na konci studia si významně více všímají záležitostí týkajících se kurikula, oboru a oborové didaktiky (v zaměření na žáka a jeho činnost v hodině nedošlo ke změně) a více komentují konkrétní výukové situace oproti poskytování obecných komentářů. Zároveň studenti v závěru studia pozorované jevy méně často subjektivně hodnotí bez zdůvodnění, více je vysvětlují, někdy i s oporou v teorii (tato změna nebyla statisticky signifikantní). Tyto posuny v profesním vidění lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí, chybějící posuny lze podpořit cílenými intervencemi.Profesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ve výuce ovlivňuje jeho rozhodování a jednání, a má tak vliv i na kvalitu výuky. Studie zkoumá, jaký vliv na rozvoj profesního vidění má ta část univerzitního studia učitelství, která zahrnuje zejména oborově-didaktické kurzy a oborovou praxi. V žádném z kurzů nebylo profesní vidění cíleně rozvíjeno. Studie se účastnili studenti učitelství 1. stupně a studenti učitelství anglického jazyka, biologie, výtvarné výchovy a matematiky (N = 114). Analýzou jejich písemných reflexí videozáznamu v pretestu a posttestu bylo zjištěno, že u nich došlo k posunům v obou dimenzích profesního vidění, a to ve výběrovém zaměření pozornosti i uvažování založeném na vědění. Studenti na konci studia si významně více všímají záležitostí týkajících se kurikula, oboru a oborové didaktiky (v zaměření na žáka a jeho činnost v hodině nedošlo ke změně) a více komentují konkrétní výukové situace oproti poskytování obecných komentářů. Zároveň studenti v závěru studia pozorované jevy méně často subjektivně hodnotí bez zdůvodnění, více je vysvětlují, někdy i s oporou v teorii (tato změna nebyla statisticky signifikantní). Tyto posuny v profesním vidění lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí, chybějící posuny lze podpořit cílenými intervencemi.cs
dc.description.abstractProfessional vision, as the ability to identify important phenomena within what is observed, to ascribe meaning to them, and to reason about them in accordance with the available knowledge, is an important part of teachers' professional development, as their perceptions of teaching situations influence their decisions and actions, and thus the quality of their teaching. The study explores how professional vision is influenced by the part of university teacher education that includes mainly subject-didactic courses and teaching practice. The development of professional vision was not targeted in any of the courses. The participants were future elementary teachers and future teachers of the English language, biology, mathematics, and art (N = 114). The analysis of their written reflections of a video-recording of a lesson in the pre-test and post-test uncovered developments in both dimensions of professional vision, i.e., selective attention and knowledge-based reasoning. Student teachers at the end of their university studies commented significantly more on matters of curricula, subject, and subject didactics (there was no change in their focus on the pupils and their activities in the lesson) and commented more on concrete moments in the lesson as opposed to providing general comments. Moreover, in the post-test, the student teachers evaluated the observed moments less frequently without justification; they explained the moments more, sometimes using theory (this shift was not statistically significant). This development of professional vision is desirable in terms of future teachers' professional development. Missing shifts can be supported by specific interventions.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttps://doi.org/10.5817/SP2022-1-1
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ 4.0 Internationalcs
dc.rightsCreative Commons Attribution 4.0 Internationalen
dc.titleVliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního viděnícs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
dc.date.updated2024-06-04T09:40:42Z
dc.subject.keywordprofesní viděnícs
dc.subject.keywordstudent učitelstvícs
dc.subject.keywordvšímání sics
dc.subject.keyworduvažování založené na znalostechcs
dc.subject.keywordpřípravné vzdělávání učitelůcs
dc.subject.keywordprofessional visionen
dc.subject.keywordstudent teacheren
dc.subject.keywordselective attentionen
dc.subject.keywordknowledge-based reasonigen
dc.subject.keywordpre-service teacher educationen
dc.identifier.eissn2336-4521
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/COOP/COOP
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/PROGRES/Q17
dc.date.embargoStartDate2024-06-04
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.doi10.5817/SP2022-1-1
dc.identifier.eidScopus2-s2.0-85137748244
dc.identifier.obd600803
dc.identifier.rivRIV/00216208:11410/22:10433145
dc.identifier.rivRIV/00216208:11320/22:10433145
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dc.subject.rivSecondary50000::50300::50301
dc.subject.rivSecondary50000::50300::50301
dcterms.isPartOf.nameStudia paedagogica
dcterms.isPartOf.issn1803-7437
dcterms.isPartOf.journalYear2022
dcterms.isPartOf.journalVolume27
dcterms.isPartOf.journalIssue1
uk.faculty.primaryId117
uk.faculty.primaryNamePedagogická fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Educationen
uk.faculty.secondaryId116
uk.faculty.secondaryNameMatematicko-fyzikální fakultacs
uk.faculty.secondaryNameFaculty of Mathematics and Physicsen
uk.department.primaryId1569
uk.department.primaryNameKatedra biologie a environmentálních studiícs
uk.department.primaryNameDepartment of Biology and Environmental Studiesen
uk.department.secondaryId1578
uk.department.secondaryId1582
uk.department.secondaryId1310
uk.department.secondaryId1576
uk.department.secondaryId1568
uk.department.secondaryNameKatedra preprimární a primární pedagogikycs
uk.department.secondaryNameDepartment of Pre-primary and Primary Educationen
uk.department.secondaryNameKatedra výtvarné výchovycs
uk.department.secondaryNameDepartment of Art Educationen
uk.department.secondaryNameKatedra didaktiky matematikycs
uk.department.secondaryNameDepartment of Mathematics Educationen
uk.department.secondaryNameKatedra matematiky a didaktiky matematikycs
uk.department.secondaryNameDepartment of Mathematics and Mathematical Educationen
uk.department.secondaryNameKatedra anglického jazyka a literaturycs
uk.department.secondaryNameDepartment of English Language and Literatureen
dc.title.translatedThe Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Visionen
dc.description.pageRange13-33
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::original articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::206en
uk.displayTitleVliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního viděnícs
uk.displayTitle.translatedThe Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Visionen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam