dc.contributor.author | Pavlasová, Lenka | |
dc.contributor.author | Robová, Jarmila | |
dc.contributor.author | Uličná, Klára | |
dc.contributor.author | Vondrová, Naďa | |
dc.contributor.author | Stará, Jana | |
dc.contributor.author | Novotná, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2024-05-14T14:10:43Z | |
dc.date.available | 2024-05-14T14:10:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14178/2454 | |
dc.description.abstract | Profesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ve výuce ovlivňuje jeho rozhodování a jednání, a má tak vliv i na kvalitu výuky. Studie zkoumá, jaký vliv na rozvoj profesního vidění má ta část univerzitního studia učitelství, která zahrnuje zejména oborově-didaktické kurzy a oborovou praxi. V žádném z kurzů nebylo profesní vidění cíleně rozvíjeno. Studie se účastnili studenti učitelství 1. stupně a studenti učitelství anglického jazyka, biologie, výtvarné výchovy a matematiky (N = 114). Analýzou jejich písemných reflexí videozáznamu v pretestu a posttestu bylo zjištěno, že u nich došlo k posunům v obou dimenzích profesního vidění, a to ve výběrovém zaměření pozornosti i uvažování založeném na vědění. Studenti na konci studia si významně více všímají záležitostí týkajících se kurikula, oboru a oborové didaktiky (v zaměření na žáka a jeho činnost v hodině nedošlo ke změně) a více komentují konkrétní výukové situace oproti poskytování obecných komentářů. Zároveň studenti v závěru studia pozorované jevy méně často subjektivně hodnotí bez zdůvodnění, více je vysvětlují, někdy i s oporou v teorii (tato změna nebyla statisticky signifikantní). Tyto posuny v profesním vidění lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí, chybějící posuny lze podpořit cílenými intervencemi.Profesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ve výuce ovlivňuje jeho rozhodování a jednání, a má tak vliv i na kvalitu výuky. Studie zkoumá, jaký vliv na rozvoj profesního vidění má ta část univerzitního studia učitelství, která zahrnuje zejména oborově-didaktické kurzy a oborovou praxi. V žádném z kurzů nebylo profesní vidění cíleně rozvíjeno. Studie se účastnili studenti učitelství 1. stupně a studenti učitelství anglického jazyka, biologie, výtvarné výchovy a matematiky (N = 114). Analýzou jejich písemných reflexí videozáznamu v pretestu a posttestu bylo zjištěno, že u nich došlo k posunům v obou dimenzích profesního vidění, a to ve výběrovém zaměření pozornosti i uvažování založeném na vědění. Studenti na konci studia si významně více všímají záležitostí týkajících se kurikula, oboru a oborové didaktiky (v zaměření na žáka a jeho činnost v hodině nedošlo ke změně) a více komentují konkrétní výukové situace oproti poskytování obecných komentářů. Zároveň studenti v závěru studia pozorované jevy méně často subjektivně hodnotí bez zdůvodnění, více je vysvětlují, někdy i s oporou v teorii (tato změna nebyla statisticky signifikantní). Tyto posuny v profesním vidění lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí, chybějící posuny lze podpořit cílenými intervencemi. | cs |
dc.description.abstract | Professional vision, as the ability to identify important phenomena within what is observed, to ascribe meaning to them, and to reason about them in accordance with the available knowledge, is an important part of teachers' professional development, as their perceptions of teaching situations influence their decisions and actions, and thus the quality of their teaching. The study explores how professional vision is influenced by the part of university teacher education that includes mainly subject-didactic courses and teaching practice. The development of professional vision was not targeted in any of the courses. The participants were future elementary teachers and future teachers of the English language, biology, mathematics, and art (N = 114). The analysis of their written reflections of a video-recording of a lesson in the pre-test and post-test uncovered developments in both dimensions of professional vision, i.e., selective attention and knowledge-based reasoning. Student teachers at the end of their university studies commented significantly more on matters of curricula, subject, and subject didactics (there was no change in their focus on the pupils and their activities in the lesson) and commented more on concrete moments in the lesson as opposed to providing general comments. Moreover, in the post-test, the student teachers evaluated the observed moments less frequently without justification; they explained the moments more, sometimes using theory (this shift was not statistically significant). This development of professional vision is desirable in terms of future teachers' professional development. Missing shifts can be supported by specific interventions. | en |
dc.language.iso | cs | |
dc.relation.url | https://doi.org/10.5817/SP2022-1-1 | |
dc.rights | Creative Commons Uveďte původ 4.0 International | cs |
dc.rights | Creative Commons Attribution 4.0 International | en |
dc.title | Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění | cs |
dcterms.accessRights | openAccess | |
dcterms.license | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode | |
dc.date.updated | 2024-06-04T09:40:42Z | |
dc.subject.keyword | profesní vidění | cs |
dc.subject.keyword | student učitelství | cs |
dc.subject.keyword | všímání si | cs |
dc.subject.keyword | uvažování založené na znalostech | cs |
dc.subject.keyword | přípravné vzdělávání učitelů | cs |
dc.subject.keyword | professional vision | en |
dc.subject.keyword | student teacher | en |
dc.subject.keyword | selective attention | en |
dc.subject.keyword | knowledge-based reasonig | en |
dc.subject.keyword | pre-service teacher education | en |
dc.identifier.eissn | 2336-4521 | |
dc.relation.fundingReference | info:eu-repo/grantAgreement/UK/COOP/COOP | |
dc.relation.fundingReference | info:eu-repo/grantAgreement/UK/PROGRES/Q17 | |
dc.date.embargoStartDate | 2024-06-04 | |
dc.type.obd | 73 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.doi | 10.5817/SP2022-1-1 | |
dc.identifier.eidScopus | 2-s2.0-85137748244 | |
dc.identifier.obd | 600803 | |
dc.identifier.riv | RIV/00216208:11410/22:10433145 | |
dc.identifier.riv | RIV/00216208:11320/22:10433145 | |
dc.subject.rivPrimary | 50000::50300::50301 | |
dc.subject.rivSecondary | 50000::50300::50301 | |
dc.subject.rivSecondary | 50000::50300::50301 | |
dcterms.isPartOf.name | Studia paedagogica | |
dcterms.isPartOf.issn | 1803-7437 | |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2022 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 27 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 1 | |
uk.faculty.primaryId | 117 | |
uk.faculty.primaryName | Pedagogická fakulta | cs |
uk.faculty.primaryName | Faculty of Education | en |
uk.faculty.secondaryId | 116 | |
uk.faculty.secondaryName | Matematicko-fyzikální fakulta | cs |
uk.faculty.secondaryName | Faculty of Mathematics and Physics | en |
uk.department.primaryId | 1569 | |
uk.department.primaryName | Katedra biologie a environmentálních studií | cs |
uk.department.primaryName | Department of Biology and Environmental Studies | en |
uk.department.secondaryId | 1578 | |
uk.department.secondaryId | 1582 | |
uk.department.secondaryId | 1310 | |
uk.department.secondaryId | 1576 | |
uk.department.secondaryId | 1568 | |
uk.department.secondaryName | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Pre-primary and Primary Education | en |
uk.department.secondaryName | Katedra výtvarné výchovy | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Art Education | en |
uk.department.secondaryName | Katedra didaktiky matematiky | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Mathematics Education | en |
uk.department.secondaryName | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs |
uk.department.secondaryName | Department of Mathematics and Mathematical Education | en |
uk.department.secondaryName | Katedra anglického jazyka a literatury | cs |
uk.department.secondaryName | Department of English Language and Literature | en |
dc.title.translated | The Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Vision | en |
dc.description.pageRange | 13-33 | |
dc.type.obdHierarchyCs | ČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článek | cs |
dc.type.obdHierarchyEn | JOURNAL ARTICLE::journal article::original article | en |
dc.type.obdHierarchyCode | 73::152::206 | en |
uk.displayTitle | Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění | cs |
uk.displayTitle.translated | The Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Vision | en |