Zobrazit minimální záznam

HUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČR

dc.contributor.authorKmentová, Milena
dc.date.accessioned2024-06-03T18:10:41Z
dc.date.available2024-06-03T18:10:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2494
dc.description.abstractCílem studie je představit výsledky komparace tuzemských publikací zaměřených na grafomotoriku předškolních dětí a přípravnou etapu psaní z hlediska ne/přítomnosti interdisciplinárních vazeb s hudební výchovou.Studie chronologicky předkládá vybrané publikace a sleduje ne/přítomnost hudebních činností, jejich četnost, způsob popisu a očekávaný přínos. Dále se zaměřuje na ne/podporování hlasitého mluvení nebo zpívání při provádění cviků na úrovni hrubé a jemné motoriky i grafomotoriky. Analyzovány jsou konkrétní práce těchto autorů: Hynek Kohoutek, František Synek, Květoslava Santlerová, Zdeněk Křivánek a Radka Wildová, Marta Bogdanowicz a Jana Swierkoszová, Jana Doležalová, Klára Smolíková, Hana Spáčilová a Libuše Šubová, Jiřina Bednářová a Vlasta Šmardová, Milena Lipnická, Renata Mlčáková.Z analýzy vyplývá, že je pojetí hudebních činností u jednotlivých autorů diametrálně odlišné: v některých publikacích jsou hudební činnosti integrální součástí, jinde je jejich zařazení zmíněno na obecné úrovni, v některých materiálech se nevyskytují ani na úrovni rytmické deklamace. V mnoha publikacích vidí autorka studie rezervy ve způsobu popisu hudebních činností a očekávaného souladu řeči nebo zpěvu s pohybem.Představenou teoretickou analýzu provedla autorka v rámci širšího výzkumného projektu, který usiluje o oživení zájmu o Metodu dobrého startu a o vznik metodického materiálu realizujícího principy této metody s novou hudební složkou.cs
dc.description.abstractIn this study, I present the results of a comparison of Czech pedagogical publications focused on graphomotor skills of children at the preparatory stage of writing in terms of non / presence of interdisciplinary links with music education.I present sixteen publications in chronological order and describe the non / presence of musical activities, their frequency, method of description and expected benefit. I also monitor the non / support of loud speaking or singing during exercises at the level of gross and fine motor and graphomotor. There are analysed works of the following authors in this contribution: Hynek Kohoutek, František Synek, Květoslava Santlerová, Zdeněk Křivánek and Radka Wildová, Marta Bogdanowicz and Jana Swierkoszová, Jana Doležalová, Klára Smolíková, Hana Spáčilová and Libuše Šubová, Jiřina Bednářová and Vlasta Šmardová, Milena Lipnická, Renata Mlčáková.The analysis shows that the concept of musical activities of individual authors is diametrically different: in some publications they are an integral part, while in others they are mentioned only at a general level. In some materials, they are not even like rhythmic declamation. In many publications I see shortcomings in the description of musical activities and the expected temporal connection of speech or singing with movement.I carried out the presented theoretical analysis as part of a broader research project, which seeks to revive interest in the "Good Start Method" and the creation of methodological material that would implement the principles of this method using a new musical component.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttps://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/2-2022/
dc.rightsPlný text výsledku je zpřístupněn v repozitáři pouze přihlášeným uživatelům Univerzity Karlovy, pouze pro čtení. Dále lze plné texty z repozitáře stahovat, případně tisknout, ale pouze pro osobní potřebu (viz § 30 zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona).cs
dc.rightsThe fulltext is published in the repository only for authenticated Charles University users as read-only. Authenticated Charles University users are entitled to download and print the fulltext published without a licence for their personal use only (in accordance with § 30 of Act No. 121/2000 Coll., the Copyright Act).en
dc.titleHUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČRcs
dcterms.accessRightsrestrictedAccess
dc.date.updated2024-06-04T09:10:51Z
dc.subject.keywordhudební činnostics
dc.subject.keywordgrafomotorikacs
dc.subject.keywordděti ve věku 5–7 letcs
dc.subject.keywordmusic activitiesen
dc.subject.keywordgraphomotoren
dc.subject.keywordchildren aged 5-7 yearsen
dc.identifier.eissn2533-7890
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/COOP/COOP
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/PROGRES/Q17
dc.date.embargoStartDate2024-06-04
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.obd617092
dc.identifier.rivRIV/00216208:11410/22:10449433
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dc.subject.rivSecondary50000::50300::50301
dcterms.isPartOf.nameGramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]
dcterms.isPartOf.issn2533-7882
dcterms.isPartOf.journalYear2022
dcterms.isPartOf.journalVolume6
dcterms.isPartOf.journalIssue2
uk.faculty.primaryId117
uk.faculty.primaryNamePedagogická fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Educationen
uk.department.primaryId1573
uk.department.primaryNameKatedra hudební výchovycs
uk.department.primaryNameDepartment of Music Educationen
dc.title.translatedMUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLICen
dc.description.pageRange113-134
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::přehledový článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::summarizing articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::205en
uk.displayTitleHUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČRcs
uk.displayTitle.translatedMUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLICen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam