Show simple item record

Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání

dc.contributor.authorBačová, Veronika
dc.date.accessioned2024-07-04T12:45:45Z
dc.date.available2024-07-04T12:45:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14178/2540
dc.description.abstractPříspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou společného vzdělávání. Právě společné vzdělávání zcela změnilo pohled na výuku a autorka si je toho faktu vědoma. Začala si klást otázky ohledně využití výukových metod, organizačních forem výuky a prostředků a jejich využití ve společném vzdělávání. Cílem akčního výzkumu bylo najít vhodné výukové metody, organizační formy výuky a prostředky, které příznivě využívají žákův potenciál a reagují na jeho individuální potřeby v souladu s filosofií společného vzdělávání. Dále se příspěvek zamýšlí nad tím, zda žáky zvolené metody, formy a prostředky dokáží motivovat k převzetí zodpovědnosti za své učení. Do akčního výzkumu byla plně zapojena třída autorky, která netvořila jen hlavní aktéry, ale i spolurealizátory celého výzkumu. Právě tito žáci dostali možnost rozhodovat, vyjádřit své názory a dávat celému výzkumu směr. Akční výzkum byl realizován podle modelu Kemmise a McTaggarta skládající se z cyklicky se opakujících fází akce, vyhodnocení a reflexe (2014). U jednotlivých fází byla dále využita metoda přímého pozorování a polostrukturovaného rozhovoru v ohniskové skupině. Výsledky ukazují, jak je pro žáky ve společném vzdělávání důležitá možnost volby, diferenciace úkolů a participace na tvorbě vyučovacích hodin. Kemmis, S. & McTaggart, R. (2014). The Action Reasearch Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Springer.cs
dc.description.abstractThe paper presents the process and results of action research of a beginning teacher in the practice in inclusive education. The author of the article as a researcher and a beginning teacher in one role dealt with the issue of inclusive education. The inclusive educaiton was changed the view of teaching completely. She began to ask questions about useing of teaching methods, organizational forms of teaching and activities in inclusive education. The aim of the research was to find suitable teaching methods, organizational forms of teaching and activities that effectively use the student's potential and respond to their individual needs according to the philosophy of inclusive education. The author's class was involved as co-implementers of the whole research. These pupils gave the opportunity to make decisions, expressed their opinions and gave direction to the whole research. Action research was carried out through the Kemmis and McTaggart model, consisting of cyclically recurring phases of action, evaluation and reflection (2014). For the individual phases, the method of direct observation and semi-structured interview in the focus group was also used. The results show how important the possibility of choice, differentiation of tasks and active involvement in the planning and implementation of lessons is for pupils in inclusive education.en
dc.language.isocs
dc.relation.urlhttp://kpv.upol.cz/magister.php
dc.rightsCreative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Internationalcs
dc.rightsCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Internationalen
dc.titleHledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávánícs
dcterms.accessRightsopenAccess
dcterms.licensehttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode
dc.date.updated2024-07-04T12:45:45Z
dc.subject.keywordzačínající učitelcs
dc.subject.keywordspolečné vzdělávánícs
dc.subject.keywordvýukové metodycs
dc.subject.keywordorganizační formy výukycs
dc.subject.keywordakční výzkumcs
dc.subject.keywordbeginning teacheren
dc.subject.keywordinclusive educationen
dc.subject.keywordteaching methodsen
dc.subject.keywordorganizational forms of teachingen
dc.subject.keywordaction researchen
dc.identifier.eissn2571-1342
dc.relation.fundingReferenceinfo:eu-repo/grantAgreement/UK/PROGRES/Q17
dc.date.embargoStartDate2024-07-04
dc.type.obd73
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.obd613512
dc.identifier.rivRIV/00216208:11410/21:10445854
dc.subject.rivPrimary50000::50300::50301
dcterms.isPartOf.nameMagister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu
dcterms.isPartOf.issn1805-7152
dcterms.isPartOf.journalYear2021
dcterms.isPartOf.journalVolume8
dcterms.isPartOf.journalIssue2
uk.faculty.primaryId117
uk.faculty.primaryNamePedagogická fakultacs
uk.faculty.primaryNameFaculty of Educationen
uk.department.primaryId1578
uk.department.primaryNameKatedra preprimární a primární pedagogikycs
uk.department.primaryNameDepartment of Pre-primary and Primary Educationen
dc.title.translatedPath-finding of a beginning teacher in inclusive educationen
dc.description.pageRange65-84
dc.type.obdHierarchyCsČLÁNEK V ČASOPISU::článek v časopisu::původní článekcs
dc.type.obdHierarchyEnJOURNAL ARTICLE::journal article::original articleen
dc.type.obdHierarchyCode73::152::206en
uk.displayTitleHledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávánícs
uk.displayTitle.translatedPath-finding of a beginning teacher in inclusive educationen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record