Kapitoly ke kreativním hudebním činnostem
( Chapters on Creative Music Education )
Autor
Tichá, Alena
Appermont, Bert
Schrooten, Erik
Janata, Lukáš
Kadlec, Petr
Vlčková, Eva
Horák, Michal
Dajčar, Lucie
Pospíšilová, Lenka
Hilscherová, Lucie
Kolandová, Eva
Bísek, Jan
Šašinková, Eva
Procházková, Martina
Václová, Monika
Windsor, Patricie
Datum vydání
2024Nakladatel / Místo vydání
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta (Praha)ISBN / ISSN
ISBN: 978-80-7603-448-8Metadata
Zobrazit celý záznamKolekce
Tato publikace má vydavatelskou verzi s DOI 10.14712/9788076034495
Abstrakt
Vysokoškolská učebnice Kapitoly z kreativní hudební výchovy je publikačním výstupem projektu Kreativní interakce jako zdroj motivace a inovace ve výuce vysokoškolských pedagogů a v pregraduální přípravě pedagogů HV, realizovaného katedrou hudební výchovy PedF UK v období od října 2022 do června 2023, za podpory Ministerstva kultury ČR, Národního plánu obnovy a NextGeneration EU. Představuje kompendium rozmanitých témat didaktiky hudební výchovy a hudebně výchovných činností, jejichž spojovatelem je kreativní aspekt. Je zaměřena jak na rozvoj tvořivosti žáků ve vyučovacím procesu, tak na motivovaný tvořivý přístup pedagoga k výuce. Úvodní část publikace vychází z teoretických principů současné hudební výchovy včetně aktuálních trendů a potřeb hudebně výchovné praxe. Zvláštní pozornost je věnována aspektům tvořivé hudební výchovy v kontextu hudebních činností a jejich komplexního propojení. Představeny jsou možnosti tvořivého rozvoje hlasu i hudebně pohybových činností, inspirující podněty k aktivnímu vnímání hudby, elementární improvizaci a komponování. Hudebně tvořivé podněty jsou identifikovány v kontextu uplatnění moderních technologií či inkluzivního vzdělávání.Učebnice obsahuje soubor modelových hudebně výchovných situací výuky s uplatněním vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových činností s akcentem na tvořivé aktivity. Modelové situace jsou doplněny notovými ukázkami, schematickými ilustracemi, tematickými ilustracemi a doplňujícími kreativními náměty. Příloha učebnice přináší dokumentující fotografie z realizace projektu. Autorsky se na učebnici spolupodílejí především vysokoškolští pedagogové v oblasti didaktiky hudební výchovy nebo disciplín s didaktikou hudební výchovy spojených, a to jak z ČR, tak ze zahraničí. Na prezentaci modelových hudebně výchovných situací se vedle uvedených vysokoškolských pedagogů autorsky spolupodílejí rovněž lektoři Společnosti pro hudební výchovu ČR a České Orffovy společnosti.
The university textbook Chapters on Creative Music Education is a publication of the project Creative Interaction as a Source of Motivation and Innovation in the Teaching of University Teachers and in Undergraduate Preparation of Music Education Teachers. It was implemented by the Department of Music Education of the Faculty of Education of Charles University in the period from October 2022 to June 2023 and produced with the support of the Ministry of Culture of the Czech Republic, the National Renewal Plan and NextGeneration EU. It presents a compendium of diverse topics concerning music education didactics and music activities, linked by the creative aspect, and focuses both on the development of students' creativity in the teaching process and on the motivated creative approach of the teacher to instruction. The introductory part of the publication is based on the theoretical principles of contemporary music education, including current trends and needs of music education practice. Special attention is given to aspects of creative music education in the context of music activities and their complex interconnection. Various ways to facilitate the creative development of vocal as well as music and movement activities, inspiring stimuli for the active perception of music, elementary improvisation and composing are presented. Musically creative stimuli are identified in the context of the application of modern technologies or inclusive education. The textbook contains a set of model music educational situations with the application of vocal, instrumental, music and movement or listening activities, and with an emphasis on creative activities. The model didactic situations are supplemented with musical examples, schematic and thematic illustrations and additional creative ideas. The textbook appendix provides documentary photographs of the project implementation. The authors of the textbook are mainly university teachers in the field of music didactics, education or disciplines related to the didactics of music education, both from the Czech Republic and abroad. In addition to these university teachers, lecturers from the Society for Music Education of the Czech Republic and the Czech Orff Society also contribute to the presentation of model music educational situations.
Klíčová slova
Hudební výchova, vysokoškolská učebnice, kreativita, modelové situace
Music education, college textbook, creativity, model situations
Trvalý odkaz
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2609Licence
Licence pro užití plného textu výsledku: Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 International