Skip to main content

Research publications repository

    • čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Arts
  • View Item
  • CU Research Publications Repository
  • Fakulty
  • Faculty of Arts
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole

( Methodological Influences in Contemporary Didactic Interpretations at Secondary Schools )

original article
Creative Commons License IconCreative Commons BY IconCreative Commons NC IconCreative Commons NC Icon
published version
  • no other version
Thumbnail
File can be accessed.Get publication
Author
Vojtíšek, OndřejORCiD Profile - 0000-0002-5761-7330
Publication date
2019
Published in
Slovo a smysl / Word & Sense
Volume / Issue
16 (31)
ISBN / ISSN
ISSN: 1214-7915
ISBN / ISSN
eISSN: 2336-6680
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Arts

This publication has a published version with DOI 10.14712/23366680.2019.1.12

Abstract
Článek analyzuje způsoby literární interpretace na středních školách. Ve třech souborech interpretací - publikaci Interpretace (nejen) ke státní maturitě, tzv. "Mluvících hlavách FF UK", Seminářích České knižnice - a v jedné teoretické práci (Didaktika literatury: výzvy oboru) identifikuje a třídí metodologické vlivy, a tak načrtává, které interpretační tendence převažují (intertextovost, dílostředné proudy), které jsou využívány méně (recepční estetika, archetypální kritika) a které jsou spíše zanedbávány (dekonstrukce, feministická kritika, nový historismus a další). Úvodem je v textu rovněž definován pojem "didaktická interpretace".
 
This article analyzes methods of literary interpretation at secondary schools. Looking at three sets of interpretations (the publication Interpretation (not only) for the state baccalaureate, the so-called 'Speaking Heads of the FF UK', and Seminars of the Czech Library) and one theoretical work (Didactics of Literature: Challenges of the Field), we identify and classify various methodological influences, building an outline of which interpretative tendencies prevail (intertextuality and New Critical methodologies), those which do not (reception theory and archetypal theory), and those which tend to be overlooked (deconstruction, feminist criticism, new historicism and others). The article begins by providing a definition of the term 'didactic interpretation'.
Show in other languages
Keywords
Didaktická interpretace, didaktika literatury, interpretační metody, středoškolská výuka
 
Didactic interpretation, didactics of literature, interpretative methods, secondary education
Show in other languages
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2863
License

Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 2.0 Generic

Show license terms

xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-publication-version-

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

About Repository

About This RepositoryResearch outputs typologyRequired metadataDisclaimerCC Linceses

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionWorkplacesBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV