Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole
( Methodological Influences in Contemporary Didactic Interpretations at Secondary Schools )

Publication date
2019Published in
Slovo a smysl / Word & SenseVolume / Issue
16 (31)ISBN / ISSN
ISSN: 1214-7915ISBN / ISSN
eISSN: 2336-6680Metadata
Show full item recordCollections
This publication has a published version with DOI 10.14712/23366680.2019.1.12
Abstract
Článek analyzuje způsoby literární interpretace na středních školách. Ve třech souborech interpretací - publikaci Interpretace (nejen) ke státní maturitě, tzv. "Mluvících hlavách FF UK", Seminářích České knižnice - a v jedné teoretické práci (Didaktika literatury: výzvy oboru) identifikuje a třídí metodologické vlivy, a tak načrtává, které interpretační tendence převažují (intertextovost, dílostředné proudy), které jsou využívány méně (recepční estetika, archetypální kritika) a které jsou spíše zanedbávány (dekonstrukce, feministická kritika, nový historismus a další). Úvodem je v textu rovněž definován pojem "didaktická interpretace".
This article analyzes methods of literary interpretation at secondary schools. Looking at three sets of interpretations (the publication Interpretation (not only) for the state baccalaureate, the so-called 'Speaking Heads of the FF UK', and Seminars of the Czech Library) and one theoretical work (Didactics of Literature: Challenges of the Field), we identify and classify various methodological influences, building an outline of which interpretative tendencies prevail (intertextuality and New Critical methodologies), those which do not (reception theory and archetypal theory), and those which tend to be overlooked (deconstruction, feminist criticism, new historicism and others). The article begins by providing a definition of the term 'didactic interpretation'.
Keywords
Didaktická interpretace, didaktika literatury, interpretační metody, středoškolská výuka
Didactic interpretation, didactics of literature, interpretative methods, secondary education
Permanent link
https://hdl.handle.net/20.500.14178/2863License
Full text of this result is licensed under: Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Nezpracovávejte 2.0 Generic