Zobrazují se záznamy 41-60 z 71

    • Shadow education in the context of early tracking: between-track differences in the Czech Republic 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Šťastný, Vít

      2023

      ,

      Compare

      ,

      53

      (3)

      Previous research on the implications of early-tracking education systems has not specifically focused on how studying in academic and non-academic tracks shapes the features and characteristics of shadow education (private ...

    • Labour Market Success of Initial Vocational Education and Training Graduates: A Comparative Study of Three Education Systems in Central Europe 

      původní článek

      open access

      preprint

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Hoidn, Sabine

      ;

      Šťastný, Vít

      2023

      ,

      Journal of Vocational Education and Training

      ,

      75

      (4)

      This paper compares within-country programmes of initial vocational education and training (IVET) in Austria, the Czech Republic and Germany and their outcomes. Specifically, it aims to analyse and compare the labour market ...

    • Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění 

      The Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Vision

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Pavlasová, Lenka

      ;

      Robová, Jarmila

      ;

      Uličná, Klára

      ;

      Vondrová, Naďa

      ;

      Stará, Jana

      ;

      Novotná, Magdalena

      2022

      ,

      Studia paedagogica

      ,

      27

      (1)

      Profesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ...

    • Profiling Physical Fitness of Physical Education Majors using Unsupervised Machine Learning 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      BONILLA, D

      ;

      SÁNCHEZ-ROJAS, I

      ;

      MENDOZA-ROMERO, D

      ;

      MORENO, Y

      ;

      Kočí, Jana

      ;

      GÓMEZ-MIRANDA, L

      ;

      KREIDER, R

      ;

      PETRO, J

      2022

      ,

      International Journal of Environmental Research and Public Health

      ,

      1

      (146)

      The academic curriculum has shown to promote sedentary behavior in college students. This study aimed to profile the physical fitness of physical education majors using unsupervised machine learning and to identify the ...

    • The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Stará, Jana

      ;

      Wildová, Radka

      ;

      Popelková, Šárka

      2020

      ,

      Pedagogika

      ,

      70

      (4)

      There is a great deal of interest in researching the perception of teachers about their fi rst years in teaching; however, the research does not often focus on examining the views of primary school teachers. This is despite ...

    • Program Začít spolu jako inovace měnící tvář českého školství 

      The Step By Step Programme as an Inovation Changingthe Face of the Education System in the Czech Republic

      jiný článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Poche Kargerová, Jana

      ;

      Seberová, Alena

      ;

      Věra, Váňová Krejčová

      2022

      ,

      Pedagogika

      ,

      72

      (2)

      Cílem diskusního příspěvku je analyticky reflektovat vývoj a zejména přínos vzdělávacího programu Začít spolu na poli inovací preprimárního a primárního vzdělávání v České republice. Záměrem je nejen popsat konkrétní ...

    • Reflective Portfolios as decolonial pedagogical practices 

      Diários reflexivos de aprendizagem como práticas pedagógicas decoloniais

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Lopes, Juliana Crespo

      ;

      Stará, Jana

      2022

      ,

      Educar em Revista

      ,

      38

      (neuvedeno)

      Pre-service teachers learn educational practices and teaching postures not only from the courses content but also by their teachers' approaches. Learning assessments can be used as an exercise of power that perpetuates an ...

    • Examining the generalizability of research findings from archival data 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Delios, Andrew

      ;

      Clemente, Elena Giulia

      ;

      Wu, Tao

      ;

      Tan, Hongbin

      ;

      Wang, Yong

      ;

      Gordon, Michael

      ;

      Viganola, Domenico

      ;

      Chen, Zhaowei

      ;

      Dreber, Anna

      ;

      Johannesson, Magnus

      ;

      Pfeiffer, Thomas

      ;

      Uhlmann, Eric Luis

      ;

      Al-Aziz, Ahmad M.Abd

      ;

      Abraham, Ajay T.

      ;

      Trojan, Jais

      ;

      Adamkovic, Matus

      ;

      Agadullina, Elena

      ;

      Ahn, Jungsoo

      ;

      Akinci, Cinla

      ;

      Akkas, Handan

      ;

      Albrecht, David

      ;

      Alzahawi, Shilaan

      ;

      Amaral-Baptista, Marcio

      ;

      Anand, Rahul

      ;

      Ang, Kevin Francis U.

      ;

      Anseel, Frederik

      ;

      Aruta, John Jamir Benzon R.

      ;

      Ashraf, Mujeeba

      ;

      Baker, Bradley J.

      ;

      Bao, Xueqi

      ;

      Baskin, Ernest

      ;

      Bathula, Hanoku

      ;

      Bauman, Christopher W.

      ;

      Bavolar, Jozef

      ;

      Bayraktar, Secil

      ;

      Beckman, Stephanie E.

      ;

      Benjamin, Aaron S.

      ;

      Brown, Stephanie E.V.

      ;

      Buckley, Jeffrey

      ;

      Buitrago, Ricardo E.

      ;

      Bution, Jefferson L.

      ;

      Byrd, Nick

      ;

      Carrera, Clara

      ;

      Caruso, Eugene M.

      ;

      Chen, Minxia

      ;

      Chen, Lin

      ;

      Cicerali, Eyyub Ensari

      ;

      Cohen, Eric D.

      ;

      Crede, Marcus

      ;

      Cummins, Jamie

      ;

      Dahlander, Linus

      ;

      Daniels, David P.

      ;

      Daskalo, Lea Liat

      ;

      Dawson, Ian G.J.

      ;

      Day, Martin V.

      ;

      Dietl, Erik

      ;

      Domurat, Artur

      ;

      Dsilva, Jacinta

      ;

      Du Plessis, Christilene

      ;

      Dubrov, Dmitrii I.

      ;

      Edris, Sarah

      ;

      Elbaek, Christian T.

      ;

      Elsherif, Mahmoud M.

      ;

      Evans, Thomas R.

      ;

      Fellenz, Martin R.

      ;

      Fiedler, Susann

      ;

      Firat, Mustafa

      ;

      Freitag, Raquel

      ;

      Furrer, Rémy A.

      ;

      Gautam, Richa

      ;

      Gautam, Dhruba Kumar

      ;

      Gearin, Brian

      ;

      Gerschewski, Stephan

      ;

      Ghasemi, Omid

      ;

      Ghasemi, Zohreh

      ;

      Ghosh, Anindya

      ;

      Giani, Cinzia

      ;

      Goldberg, Matthew H.

      ;

      Goswami, Manisha

      ;

      Graf-Vlachy, Lorenz

      ;

      Rajeshwari, H.

      ;

      Griffith, Jennifer A.

      ;

      Grigoryev, Dmitry

      ;

      Gu, Jingyang

      ;

      Hadida, Allegre L.

      ;

      Hafenbrack, Andrew C.

      ;

      Hafenbrädl, Sebastian

      ;

      Hammersley, Jonathan J.

      ;

      Han, Hyemin

      ;

      Harman, Jason L.

      ;

      Hartanto, Andree

      ;

      Henkel, Alexander P.

      ;

      Ho, Yen Chen

      ;

      Holding, Benjamin C.

      ;

      Holzmeister, Felix

      ;

      Horobet, Alexandra

      ;

      Huang, Tina S.T.

      ;

      Huang, Yiming

      ;

      Huntsinger, Jeffrey R.

      ;

      Ropovik, Ivan

      2022

      ,

      Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America

      ,

      119

      (30)

      This initiative examined systematically the extent to which a large set of archival research findings generalizes across contexts. We repeated the key analyses for 29 original strategic management effects in the same context ...

    • Key Factors Influencing Compulsory Preschool Education Based on Approaches and Views of Interviewed Teachers 

      původní článek

      open access

      postprint

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Dědičová, Marie

      2023

      ,

      International Journal of Childhood Education

      ,

      3

      (2)

      The aim of this study is to showcase first of the results from the ongoing qualitative research, which focuses on the course of compulsory pre-school education in Czech Republic. This case study describes approaches to ...

    • Problematika vzdělávání mladistvých odsouzených ve výkonu trestu 

      příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku

      omezený přístup

      postprint

      Ikona Jiná licence

      Svoboda, Oto

      2021

      ,

      Praha

      ,

      Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

      ,

      NOUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ

      Článek se zaměřuje na mladistvé odsouzené ve vztahu k jejich vzdělávání ve výkonu trestu v České republice. Autor uvádí drobnou analýzu získaných dat od pedagogických pracovníků, kteří přichází denně do styku s mladistvými ...

    • The Effect of the Economic Situation on Time and Risk Preferences: Does Financial Literacy Matter? 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Adamkovic, Matus

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Martoncik, Marcel

      2022

      ,

      Studia Psychologica

      ,

      64

      (2)

      In two studies (N1 = 430; N2 = 500) on a general Slovak population (50.3% female; age = 39.8 +/- 11.7 years), we tested a structural model outlining the effects of one's economic situation and its subjective perception on ...

    • Czech Language Acquisition Seen by a Russian-speaking Learner 

      Subektivnye predstavlenija russkojazyčnych školnikov ob izučenii češskogo jazyka

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Kovářová, Jana

      2022

      ,

      Vestnik Severo-Kavkazskogo Federalʹnogo Universiteta

      ,

      25

      (3 (90))

      The paper discusses teaching Czech language to Russian speaking adolescent learners. The article is based on a research which focuses on the learners subjective perception of their second language acquisition. The topic, ...

    • Editorial 

      Editorial

      editorial

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Dvořák, Dominik

      2021

      ,

      Orbis scholae

      ,

      15

      (1)

      Editorial představuje čtyři studie obsažené v prvním čísle patnáctého ročníku. Podrobněji se věnuje osobnosti zesnulého profesora Jana Průchy.

    • Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání 

      The Methodology of Team Cooperation and Team Creation in Higher Education

      certifikovaná metodika

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Dlouhá, Jana

      ;

      Činčera, Jan

      ;

      Jančaříková, Kateřina

      ;

      Dlouhý, Jiří

      ;

      Scholleová, Hana

      2012

      Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické ...

    • Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu 

      Methodology of text creation in open an internet space for higher education through e-learning

      certifikovaná metodika

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons SA Icon

      Dlouhá, Jana

      ;

      Braniš, Martin

      ;

      Dlouhý, Jiří

      ;

      Jančaříková, Kateřina

      ;

      Jančařík, Antonín

      ;

      Šauer, Petr

      2012

      Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena ...

    • Video games and attitude change: A meta-analysis 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Kolek, Lukáš

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Šisler, Vít

      ;

      van Oostendorp, Herre

      ;

      Brom, Cyril

      2023

      ,

      Contemporary Educational Psychology

      ,

      2023

      (75)

      Video games are increasingly portraying many topics that we face in our everyday lives. Yet we have only limited evidence about the way narrative games affect how we think about the topics they depict; in other words, about ...

    • Development of gaming disorder: Underlying risk factors and complex temporal dynamics 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Martoncik, Marcel

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Adamkovič, Matúš

      2024

      ,

      Computers in Human Behavior

      ,

      153

      (Neuveden)

      Empirical studies on gaming disorder (GD) predominantly employ cross-sectional designs, offering limited insights into the development of GD. The existing longitudinal studies on the risk factors of GD often yield contradictory ...

    • Stress Regulation via Being in Nature and Social Support in Adults, a Meta-analysis 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Sparacio, Alessandro

      ;

      Ropovik, Ivan

      ;

      Jiga-Boy, Gabriela

      ;

      Lagap, Adar Cem

      ;

      IJzerman, Hans

      2023

      ,

      COLLABRA-PSYCHOLOGY

      ,

      9

      (1)

      In this meta-analysis, the authors investigated whether being in nature and emotional social support are reliable strategies to downregulate stress. We retrieved all the relevant articles that investigated a connection ...

    • Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks 

      původní článek

      open access

      aktualizovaná vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Tian, Xingjiang

      ;

      Cui, Shujing

      ;

      Greger, David

      2024

      ,

      REVIEW OF EDUCATION

      ,

      12

      (1)

      Previous studies have elucidated the positive effect of the quantity and onset age of shared book reading on children's language development. Few studies have addressed the profiles of parental involvement in terms of ...

    • School Partnerships with Private Tutoring Providers: Weighing the Risks and Benefits by Czech School Principals 

      původní článek

      open access

      vydavatelská verze

      Creative Commons License Icon

      Creative Commons BY Icon

      Creative Commons NC Icon

      Creative Commons NC Icon

      Šťastný, Vít

      ;

      Chvál, Martin

      ;

      Walterová, Eliška

      2023

      ,

      Leadership and Policy in Schools

      ,

      22

      (2)

      The paper describes various forms and modes of partnerships and cooperation between mainstream schools and private tutoring providers, and their risks and benefits as perceived by Czech school leaders. Its main findings ...