Faculty of Education: Poslední příspěvky
Zobrazují se záznamy 41-60 z 71
-
Shadow education in the context of early tracking: between-track differences in the Czech Republic
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,Compare
,53
(3)
Previous research on the implications of early-tracking education systems has not specifically focused on how studying in academic and non-academic tracks shapes the features and characteristics of shadow education (private ...
-
Labour Market Success of Initial Vocational Education and Training Graduates: A Comparative Study of Three Education Systems in Central Europe
původní článek
open access
preprint
2023
,Journal of Vocational Education and Training
,75
(4)
This paper compares within-country programmes of initial vocational education and training (IVET) in Austria, the Czech Republic and Germany and their outcomes. Specifically, it aims to analyse and compare the labour market ...
-
Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění
The Influence of Teacher Education on the Development of Their Professional Vision
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Studia paedagogica
,27
(1)
Profesní vidění jako schopnost identifikovat ve viděném podstatné jevy, připisovat jim význam a uvažovat nad nimi v souladu s dostupným poznáním je důležitá součást profesního rozvoje učitele, neboť učitelovo vnímání situací ...
-
Profiling Physical Fitness of Physical Education Majors using Unsupervised Machine Learning
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,International Journal of Environmental Research and Public Health
,1
(146)
The academic curriculum has shown to promote sedentary behavior in college students. This study aimed to profile the physical fitness of physical education majors using unsupervised machine learning and to identify the ...
-
The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy
původní článek
open access
vydavatelská verze
2020
,Pedagogika
,70
(4)
There is a great deal of interest in researching the perception of teachers about their fi rst years in teaching; however, the research does not often focus on examining the views of primary school teachers. This is despite ...
-
Program Začít spolu jako inovace měnící tvář českého školství
The Step By Step Programme as an Inovation Changingthe Face of the Education System in the Czech Republic
jiný článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Pedagogika
,72
(2)
Cílem diskusního příspěvku je analyticky reflektovat vývoj a zejména přínos vzdělávacího programu Začít spolu na poli inovací preprimárního a primárního vzdělávání v České republice. Záměrem je nejen popsat konkrétní ...
-
Reflective Portfolios as decolonial pedagogical practices
Diários reflexivos de aprendizagem como práticas pedagógicas decoloniais
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Educar em Revista
,38
(neuvedeno)
Pre-service teachers learn educational practices and teaching postures not only from the courses content but also by their teachers' approaches. Learning assessments can be used as an exercise of power that perpetuates an ...
-
Examining the generalizability of research findings from archival data
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America
,119
(30)
This initiative examined systematically the extent to which a large set of archival research findings generalizes across contexts. We repeated the key analyses for 29 original strategic management effects in the same context ...
-
Key Factors Influencing Compulsory Preschool Education Based on Approaches and Views of Interviewed Teachers
původní článek
open access
postprint
2023
,International Journal of Childhood Education
,3
(2)
The aim of this study is to showcase first of the results from the ongoing qualitative research, which focuses on the course of compulsory pre-school education in Czech Republic. This case study describes approaches to ...
-
Problematika vzdělávání mladistvých odsouzených ve výkonu trestu
příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku
omezený přístup
postprint
2021
,Praha
,Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
,NOUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ
Článek se zaměřuje na mladistvé odsouzené ve vztahu k jejich vzdělávání ve výkonu trestu v České republice. Autor uvádí drobnou analýzu získaných dat od pedagogických pracovníků, kteří přichází denně do styku s mladistvými ...
-
The Effect of the Economic Situation on Time and Risk Preferences: Does Financial Literacy Matter?
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Studia Psychologica
,64
(2)
In two studies (N1 = 430; N2 = 500) on a general Slovak population (50.3% female; age = 39.8 +/- 11.7 years), we tested a structural model outlining the effects of one's economic situation and its subjective perception on ...
-
Czech Language Acquisition Seen by a Russian-speaking Learner
Subektivnye predstavlenija russkojazyčnych školnikov ob izučenii češskogo jazyka
původní článek
open access
vydavatelská verze
2022
,Vestnik Severo-Kavkazskogo Federalʹnogo Universiteta
,25
(3 (90))
The paper discusses teaching Czech language to Russian speaking adolescent learners. The article is based on a research which focuses on the learners subjective perception of their second language acquisition. The topic, ...
-
Editorial
Editorial
editorial
open access
vydavatelská verze
2021
,Orbis scholae
,15
(1)
Editorial představuje čtyři studie obsažené v prvním čísle patnáctého ročníku. Podrobněji se věnuje osobnosti zesnulého profesora Jana Průchy.
-
Metodika týmové spolupráce a tvorby týmů pro vysokoškolské vzdělávání
The Methodology of Team Cooperation and Team Creation in Higher Education
certifikovaná metodika
open access
vydavatelská verze
2012
Cílem metodiky je poskytnout základní teoretický a především praktický rámec pro vysokoškolské učitele, kteří se snaží o zvýšení podílu samostatné práce studentů v procesu učení a využívají aktivní metody výuky a metodické ...
-
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru pro vysokoškolské vzdělávání formou e-learningu
Methodology of text creation in open an internet space for higher education through e-learning
certifikovaná metodika
open access
vydavatelská verze
2012
Metodika tvorby textů v otevřeném internetovém prostoru poskytuje základní teoretický i praktický rámec pro využití otevřeného internetového prostoru jako nástroje pro výuku studentů na vysokých školách, která je vedena ...
-
Video games and attitude change: A meta-analysis
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,Contemporary Educational Psychology
,2023
(75)
Video games are increasingly portraying many topics that we face in our everyday lives. Yet we have only limited evidence about the way narrative games affect how we think about the topics they depict; in other words, about ...
-
Development of gaming disorder: Underlying risk factors and complex temporal dynamics
původní článek
open access
vydavatelská verze
2024
,Computers in Human Behavior
,153
(Neuveden)
Empirical studies on gaming disorder (GD) predominantly employ cross-sectional designs, offering limited insights into the development of GD. The existing longitudinal studies on the risk factors of GD often yield contradictory ...
-
Stress Regulation via Being in Nature and Social Support in Adults, a Meta-analysis
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,COLLABRA-PSYCHOLOGY
,9
(1)
In this meta-analysis, the authors investigated whether being in nature and emotional social support are reliable strategies to downregulate stress. We retrieved all the relevant articles that investigated a connection ...
-
Parental involvement in shared book reading for preschoolers in China: Patterns and risks
původní článek
open access
aktualizovaná vydavatelská verze
2024
,REVIEW OF EDUCATION
,12
(1)
Previous studies have elucidated the positive effect of the quantity and onset age of shared book reading on children's language development. Few studies have addressed the profiles of parental involvement in terms of ...
-
School Partnerships with Private Tutoring Providers: Weighing the Risks and Benefits by Czech School Principals
původní článek
open access
vydavatelská verze
2023
,Leadership and Policy in Schools
,22
(2)
The paper describes various forms and modes of partnerships and cooperation between mainstream schools and private tutoring providers, and their risks and benefits as perceived by Czech school leaders. Its main findings ...