Poslední příspěvky

  • PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTECH MATEŘSKÝCH ŠKOL – HLEDÁNÍ CESTY K OSOBNOSTNĚ ORIENTOVANÉMU POJETÍ 

    PLANNING EDUCATIONAL CONTENT IN curricular DOCUMENTS oF nursery schools – FINDING A WAY TO A child-centered approach

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Ikona Jiná licence

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Koželuhová, Eva

    2022

    ,

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

    ,

    6

    (2)

    Příspěvek se zaměřuje na problematiku plánování vzdělávacího obsahu ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. Prezentuje výsledky obsahové analýzy 40 školních vzdělávacích programů mateřských škol a dotazníkového ...

  • Metodická příručka Předškolní a prvostupňové vzdělávání Pedagogická diagnostika v mateřské škole 

    Methodical manual Preschool and primary education Pedagogical diagnostics in kindergarten

    necertifikovaná metodika

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Bednářová, Jiřina

    ;

    Splavcová, Hana

    ;

    Syslová, Zora

    2022

    Metodická příručka vznikla v rámci projektu SYPO realizovaného NPI ČR. Cílem příručky je pomoci učitelům a podpořit realizaci pedagogické diagnostiky v mateřských školách, seznámit učitele mateřských škol s různými typy ...

  • From Attendance Data to Student Support: International Practices for Recording, Reporting, and Using Data on School Attendance and Absence 

    přehledový článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Heyne, David

    ;

    Keppens, Gil

    ;

    Dvořák, Dominik

    2022

    ,

    Orbis scholae

    ,

    16

    (2-3)

    The recording, reporting, and use of data on school attendance and absence (DSAA) play a crucial role in understanding attendance and addressing absence in educational systems worldwide. However, a comprehensive grasp of ...

  • Způsoby vnímání obrazu a textu 

    Ways of perceiving image and text

    recenze

    omezený přístup

    postprint

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Magidová, Markéta

    2022

    ,

    Česká literatura

    ,

    70

    (3)

    Recenze publikace Aleny Pomajzlové s názvem Vidět a/nebo číst: kapitoly o vztahu obrazu a slova v moderním umění. Text recenze se soustředí především na interdisciplinární souvislosti mezi literárními a výtvarnými díly a ...

  • Schweigend sprechen. Zeichensprache in mittelalterlichen Klöstern. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa 60 

    Speaking in silence. Sign language in medieval monasteries

    monografie

    omezený přístup

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Ranochová, Radka

    2023

    ,

    Dresden

    ,

    Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa; Christian Lübke

    Das Silentium gehörte von Beginn an zu den wichtig-sten Geboten, die das klöster-liche Leben regeln. Um aber auch dort kommuni-zieren zu können, wo das Schweige-gebot absolute Stille verlangt, wurde eine Zeichen-sprache ...

  • Zásady kontaktu a pravidla komunikace se studentem se zrakovým postižením při vysokoškolském studiu 

    příručka

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Šumníková, Pavlína

    ;

    Bertlová, Barbora

    2022

    ,

    Praha

    ,

    Univerzita Karlova Pedagogická fakulta

    Publikace seznamuje vyučující s možnostmi podpory studenta se zrakovým postižením na vysoké škole v následujících oblastech: charakteristika zrako- vého postižení, zásady kontaktu, základy průvodcovství, problémy při výuce ...

  • Competence Development in Early Childhood Education: Task-Based Learning and Project-Based Learning in Slovenia, Slovakia, and the Czech Republic 

    kapitola v kolektivní monografii

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Koželuhová, Eva

    ;

    Licardo, Marta

    ;

    Jurgec, Ana Tina

    ;

    Golob, Nika

    ;

    Šinko, Sabina

    ;

    Vargová, Mária

    ;

    Huľová, Zlatica

    ;

    Benyak, Jozef

    ;

    Drešar, Darja Antolin

    2023

    ,

    Maribor

    ,

    University Press

    ,

    Perspectives of Teacher Education and Development

    The paper focuses on the development of teachers' competencies in pre-primary education in Task-based Learning (TBL) and Project-based Learning (PBL). It presents the objectives and first results of the project Learning ...

  • Network analysis of additional clinical features of (Internet) gaming disorder 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Martoncik, Marcel

    ;

    Adamkovič, Matúš

    ;

    Ropovik, Ivan

    2024

    ,

    International Journal of Methods in Psychiatric Research

    ,

    33

    (2)

    ObjectivesThere are dozens of screening instruments purporting to measure the (Internet) gaming disorder (IGD/GD). The two prominent diagnostic manuals, DSM-5 and ICD-11, list several additional diagnostic or clinical ...

  • Chinese parents’ school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Cui, Shujing

    ;

    Greger, David

    2023

    ,

    Frontiers in Psychology

    ,

    14

    (neuvedeno)

    Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the ...

  • Reflection of the Current Practice in Psychological Diagnostics of Language-based Diagnostic Tools 

    příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Rudorfer, Lothar Filip

    2022

    ,

    Tokio, Japonsko

    ,

    International Acadeic Forum

    ,

    The Asian Conference on Education & International Development 2023 Official Conference Proceedings

    ,

    9

    (1)

    This Article contribution focuses on the language-based psychological test, batteries anddiagnostic tools used worldwide and their psychometric standardisation. The author followsin his research from his diploma thesis ...

  • Didaktická versus oborová příprava 

    Subject specific education versus disciplinary preparation

    příspěvek v recenzovaném konferenčním sborníku

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Jančařík, Antonín

    2022

    ,

    Praha

    ,

    Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik. Sborník příspěvků z odborné konference

    Nedílnou součástí přípravy budoucích učitelů jsou jak oborová, tak oborově-didaktická příprava. Jejich poměr je určen, stejně jako zastoupení dalších složek učitelské přípravy, Rámcovými požadavky na studijní programy, ...

  • Insights into the accuracy of social scientists' forecasts of societal change 

    původní článek

    omezený přístup

    vydavatelská verze

    Ikona Jiná licence

    Grossmann, Igor

    ;

    Rotella, Amanda A.

    ;

    Hutcherson, Cendri

    ;

    Sharpinskyi, Konstantyn

    ;

    Varnum, Michael E. W.

    ;

    Achter, Sebastian K.

    ;

    Dhami, Mandeep

    ;

    Guo, Xinqi Evie

    ;

    Kara-Yakoubian, Mane R.

    ;

    Mandel, David

    ;

    Raes, Louis

    ;

    Tay, Louis

    ;

    Vie, Aymeric

    ;

    Wagner, Lisa

    ;

    Adamkovic, Matus

    ;

    Arami, Arash

    ;

    Arriaga, Patricia

    ;

    Bandara, Kasun

    ;

    Banik, Gabriel

    ;

    Bartos, Frantisek

    ;

    Baskin, Ernest

    ;

    Bergmeir, Christoph

    ;

    Bialek, Michal K.

    ;

    Borsting, Caroline T.

    ;

    Browne, Dillon M.

    ;

    Caruso, Eugene

    ;

    Chen, Rong

    ;

    Chie, Bin-Tzong J.

    ;

    Chopik, William N.

    ;

    Collins, Robert

    ;

    Cong, Chin Wen G.

    ;

    Conway, Lucian

    ;

    Davis, Matthew V.

    ;

    Day, Martin A.

    ;

    Dhaliwal, Nathan D.

    ;

    Durham, Justin

    ;

    Dziekan, Martyna T.

    ;

    Elbaek, Christian

    ;

    Shuman, Eric

    ;

    Fabrykant, Marharyta

    ;

    Firat, Mustafa T.

    ;

    Fong, Geoffrey A.

    ;

    Frimer, Jeremy M.

    ;

    Gallegos, Jonathan B.

    ;

    Goldberg, Simon

    ;

    Gollwitzer, Anton

    ;

    Goyal, Julia

    ;

    Graf-Vlachy, Lorenz D.

    ;

    Gronlund, Scott

    ;

    Hafenbraedl, Sebastian

    ;

    Hartanto, Andree J.

    ;

    Hirshberg, Matthew J.

    ;

    Hornsey, Matthew

    ;

    Howe, Piers D. L.

    ;

    Izadi, Anoosha

    ;

    Jaeger, Bastian

    ;

    Kacmar, Pavol

    ;

    Kim, Yeun Joon

    ;

    Krenzler, Ruslan G.

    ;

    Lannin, Daniel

    ;

    Lin, Hung-Wen

    ;

    Lou, Nigel Mantou

    ;

    Lua, Verity Y. Q. W.

    ;

    Lukaszewski, Aaron L.

    ;

    Ly, Albert R.

    ;

    Madan, Christopher

    ;

    Maier, Maximilian M.

    ;

    Majeed, Nadyanna S.

    ;

    March, David A.

    ;

    Marsh, Abigail

    ;

    Misiak, Michal

    ;

    Myrseth, Kristian Ove R. M.

    ;

    Napan, Jaime

    ;

    Nicholas, Jonathan

    ;

    Nikolopoulos, Konstantinos

    ;

    Otterbring, Tobias

    ;

    Paruzel-Czachura, Mariola

    ;

    Pauer, Shiva

    ;

    Protzko, John

    ;

    Raffaelli, Quentin

    ;

    Ropovik, Ivan

    ;

    Ross, Robert M.

    ;

    Roth, Yefim

    ;

    Roysamb, Espen

    ;

    Schnabel, Landon

    ;

    Schuetz, Astrid

    ;

    Seifert, Matthias

    ;

    Sevincer, A. T.

    ;

    Sherman, Garrick T.

    ;

    Simonsson, Otto

    ;

    Sung, Ming-Chien

    ;

    Tai, Chung-Ching

    ;

    Talhelm, Thomas

    ;

    Teachman, Bethany A.

    ;

    Tetlock, Philip E.

    ;

    Thomakos, Dimitrios

    ;

    Tse, Dwight C. K.

    ;

    Twardus, Oliver J.

    ;

    Tybur, Joshua M.

    ;

    Ungar, Lyle

    2023

    ,

    Nature Human Behaviour

    ,

    7

    (4)

    How well can social scientists predict societal change, and what processes underlie their predictions? To answer these questions, we ran two forecasting tournaments testing the accuracy of predictions of societal change ...

  • HUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČR 

    MUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLIC

    přehledový článek

    omezený přístup

    vydavatelská verze

    Ikona Jiná licence

    Kmentová, Milena

    2022

    ,

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]

    ,

    6

    (2)

    Cílem studie je představit výsledky komparace tuzemských publikací zaměřených na grafomotoriku předškolních dětí a přípravnou etapu psaní z hlediska ne/přítomnosti interdisciplinárních vazeb s hudební výchovou.Studie ...

  • Teorie a praxe hudební výchovy VIII. Sborník příspěvků z konference studentů doktorandských studií a pedagogů hudebního vzdělávání v zemích V4 v roce 2023 v Praze 

    Theory and Practice of Music Education VIII. Proceedings of the Conference of Doctoral Students and Teachers of Music Education in the V4 Countries 2023 in Prague

    sborník

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Kodejška, Miloš

    ;

    Václavová, Michaela

    ;

    Ostrý, Pavel

    ;

    Torma, Luboslav

    ;

    Kaščáková, Lenka

    ;

    Hons, Marie

    ;

    Daněk, Alois

    ;

    Magátová, Kristína

    ;

    Žiarna, Miriam

    ;

    Procházková, Martina

    ;

    Schmuckerová, Silvie

    ;

    Šilhavíková, Michaela

    ;

    Maggioni, Stanislava

    ;

    Filippi, Lukáš

    ;

    Jurák, Pavel

    ;

    Pirner, Jan

    ;

    Nykl, Boris

    ;

    Štefanová, Štefanová

    ;

    Vojnovič, Zuzana

    ;

    Halbychová, Kateřina

    ;

    Fraňková, Markéta

    ;

    Gvozdevskaia, Galina

    ;

    Šrámková, Kristýna

    ;

    Polanský, Lukáš

    ;

    Kmentová, Milena

    ;

    Chumchal, Jan

    ;

    Kolandová, Eva

    ;

    Zakouřilová, Hana

    ;

    Lévai, Ramóna

    ;

    Jiřičková, Jiřina

    2024

    ,

    Praha

    ,

    Pedagogická fakulta UK

    Sborník s názvem Teorie a praxe hudební výchovy VIII zachycuje příspěvky doktorandů a pedagogů z vysokých škol ve visegrádských zemích, které byly prezentovány v rámci stejnojmenné konference v Praze ve dnech 9. a 10. 11. ...

  • Days After a Choice Is Made: Transitions to Professional and Vocational Upper Secondary Schools in Czechia 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Dvořák, Dominik

    ;

    Simonová, Jaroslava

    ;

    Vyhnálek, Jan

    ;

    Gal, Petr

    2023

    ,

    Studia paedagogica

    ,

    27

    (4)

    Researchers in the Czech Republic, as well as internationally, have traditionally studied the factors that contribute to the choice of upper secondary tracks and programs. Much less is known about the day-to-day experiences ...

  • Collaboration with Artists as a Prerequisite for the Development of Teachers' Creative Practice: a Case Study 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Kuříková, Michaela

    2023

    ,

    Revista Portuguesa de Educação Artística

    ,

    13

    (1)

    Within the broader framework of curriculum reform and changes in education in the Czech Republic, the author examines the collaboration between teachers and artists in formal education and the possibilities of this ...

  • Innovative Practice in Initial Professional Studies for Czech Pre-School Teachers 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Koželuhová, Eva

    2022

    ,

    Excellence and Innovation in Learning and Teaching

    ,

    7

    (2)

    Over the last three decades, there has been an increase in university level education for pre-school teachers in the Czech Republic. The aim of the paper is to present part of the results of a research study comparing the ...

  • Stille Fragen: ein psychoanalytischer Blick auf die Identitätssuche in Ernst Weiß’ ‚Marengo‘ (1926) 

    Silent questions: a psychoanalytic look at the search for identity in Ernst Weiß’s ‘Marengo’ (1926)

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Smrkovský, Michal

    2023

    ,

    Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia germanistica

    ,

    2023

    (32)

    Ziel des Artikels ist es, die Kurzgeschichte als einen Wendepunkt in Weiß' literarischem Werk darzustellen, als seine Abkehr von expressionistischen Einflüssen, die seine existenzielle Periode einleitet. Die theoretische ...

  • Theoretical Perspectives on the Role of Parents in Shadow Education 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Ikona Jiná licence

    Kobakhidze, Nutsa Magda

    ;

    Šťastný, Vít

    2023

    ,

    Studia paedagogica

    ,

    28

    (2)

    Scholarly interest in the topic of shadow education has increased in the past three decades, as evidenced by the number of publications in education journals. Alongside teachers, students, and tutors, shadow education ...

  • Learning Stories as a Formative Assessment Method in Czech Pre-primary Education 

    původní článek

    open access

    vydavatelská verze

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Ristić, Petra

    ;

    Uhlířová, Jana

    ;

    Selbie, Philip Charles

    2022

    ,

    Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, Universitas Catholica Ružomberok

    ,

    21

    (5)

    In the last decade, formative assessment methods have gained international prominence in pre-primary education. The Learning Stories method is a formative assessment method which was designed specifically for pre-primary ...

Zobrazit další