Recent Submissions

  • Příklad tvorby vážné digitální hry na základě zkušeností z kurzu „Design vážných her“ na letní škole v Tallinu 

    An example of designing a serious digital game based on experiences from Design of serious games summer school course in Tallin

    other article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Dědičová, Marie

    2022

    ,

    Pedagogická orientace

    ,

    32

    (2)

    Letní škola v Tallinu probíhala od 11. do 29. 7. 2022 a nabídla studentům 22 kurzů nejrůznějšího zaměření. Kurz, jehož jsem byla účastníkem, s názvem "Design vážných her" probíhal od 18. do 22.7 a zúčastnilo se jej 14 lidí ...

  • Überwindung des Zwischenraumes: Ernst Weiß’ Erzählung Marengo im Literaturunterricht 

    Overcoming the gap: Ernst Weiß’ story Marengo in literature classes

    original article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Smrkovský, Michal

    2023

    ,

    Schnittstelle Germanistik

    ,

    3

    (2)

    Das Ziel des vorliegenden Beitrags ist es, den Prager deutschen Autor Ernst Weiß kurz vorzustellen, und die Möglichkeiten für den Literaturunterricht zu skizzieren, die seine Erzählung Marengo bietet. Nachdem die Struktur ...

  • Czech Republic – ECEC Workforce Profile 

    chapter in a collective monograph

    open access

    published version

    Gratis Apen Access Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    2024

    ,

    Munich

    ,

    State Institute of Early Childhood Research and Media Literacy

    ,

    Early childhood workforce profiles across Europe: 33 country reports with key contextual data

    The chapter provides comprehensive information on the types of professionals working in ECEC in the Czech Republic. The chapter focuses on the different types of positions in various ECEC settings in the Czech Republic. ...

  • Hledání cest začínajícího učitele v inkluzivním vzdělávání 

    Path-finding of a beginning teacher in inclusive education

    original article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Bačová, Veronika

    2021

    ,

    Magister: reflexe primárního a preprimáního vzdělávání ve výzkumu

    ,

    8

    (2)

    Příspěvek představuje proces a výsledky akčního výzkumu začínajícího učitele v praxi společného vzdělávání. Autorka příspěvku se ve svém profesním životě, coby výzkumník a začínající učitel v jedné roli, zabývala problematikou ...

  • Stres studentů Učitelství pro 1. st. ZŠ při státních závěrečných zkouškách 

    Stress of students Teaching for 1st st. Primary school during state final exams

    abstract in conference proceedings

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Stará, Jana

    ;

    Krčmářová, Tereza

    2023

    Příspěvek referuje o výsledcích dotazníkového šetření mezi absolventy magisterského studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK zaměřeného na hodnocení průběhu státní závěrečné zkoušky, vlastní ...

  • Is video games' effect on attitudes universal? Results from an empirical study comparing video games' impact on the attitude change of players with different backgrounds 

    original article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Kolek, Lukáš

    ;

    Martinková, Patrícia

    ;

    Vařejková, Michaela

    ;

    Šisler, Vít

    ;

    Brom, Cyril

    2024

    ,

    Journal of Computer Assisted Learning

    ,

    40

    (2)

    Existing studies confirm that some video games can change players' attitudes. However, since we do not know the specific elements responsible for attitude change, the potential of video games to achieve desired educational ...

  • PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU V KURIKULÁRNÍCH DOKUMENTECH MATEŘSKÝCH ŠKOL – HLEDÁNÍ CESTY K OSOBNOSTNĚ ORIENTOVANÉMU POJETÍ 

    PLANNING EDUCATIONAL CONTENT IN curricular DOCUMENTS oF nursery schools – FINDING A WAY TO A child-centered approach

    original article

    open access

    published version

    Custom Licence Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Koželuhová, Eva

    2022

    ,

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání

    ,

    6

    (2)

    Příspěvek se zaměřuje na problematiku plánování vzdělávacího obsahu ve školních vzdělávacích programech mateřských škol. Prezentuje výsledky obsahové analýzy 40 školních vzdělávacích programů mateřských škol a dotazníkového ...

  • Metodická příručka Předškolní a prvostupňové vzdělávání Pedagogická diagnostika v mateřské škole 

    Methodical manual Preschool and primary education Pedagogical diagnostics in kindergarten

    uncertified methodology

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Bednářová, Jiřina

    ;

    Splavcová, Hana

    ;

    Syslová, Zora

    2022

    Metodická příručka vznikla v rámci projektu SYPO realizovaného NPI ČR. Cílem příručky je pomoci učitelům a podpořit realizaci pedagogické diagnostiky v mateřských školách, seznámit učitele mateřských škol s různými typy ...

  • From Attendance Data to Student Support: International Practices for Recording, Reporting, and Using Data on School Attendance and Absence 

    summarizing article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Heyne, David

    ;

    Keppens, Gil

    ;

    Dvořák, Dominik

    2022

    ,

    Orbis scholae

    ,

    16

    (2-3)

    The recording, reporting, and use of data on school attendance and absence (DSAA) play a crucial role in understanding attendance and addressing absence in educational systems worldwide. However, a comprehensive grasp of ...

  • Způsoby vnímání obrazu a textu 

    Ways of perceiving image and text

    review

    restricted access

    accepted version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Magidová, Markéta

    2022

    ,

    Česká literatura

    ,

    70

    (3)

    Recenze publikace Aleny Pomajzlové s názvem Vidět a/nebo číst: kapitoly o vztahu obrazu a slova v moderním umění. Text recenze se soustředí především na interdisciplinární souvislosti mezi literárními a výtvarnými díly a ...

  • Schweigend sprechen. Zeichensprache in mittelalterlichen Klöstern. Forschungen zur Geschichte und Kultur des östlichen Mitteleuropa 60 

    Speaking in silence. Sign language in medieval monasteries

    monograph

    restricted access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Ranochová, Radka

    2023

    ,

    Dresden

    ,

    Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa; Christian Lübke

    Das Silentium gehörte von Beginn an zu den wichtig-sten Geboten, die das klöster-liche Leben regeln. Um aber auch dort kommuni-zieren zu können, wo das Schweige-gebot absolute Stille verlangt, wurde eine Zeichen-sprache ...

  • Zásady kontaktu a pravidla komunikace se studentem se zrakovým postižením při vysokoškolském studiu 

    manual

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Šumníková, Pavlína

    ;

    Bertlová, Barbora

    2022

    ,

    Praha

    ,

    Univerzita Karlova Pedagogická fakulta

    Publikace seznamuje vyučující s možnostmi podpory studenta se zrakovým postižením na vysoké škole v následujících oblastech: charakteristika zrako- vého postižení, zásady kontaktu, základy průvodcovství, problémy při výuce ...

  • Competence Development in Early Childhood Education: Task-Based Learning and Project-Based Learning in Slovenia, Slovakia, and the Czech Republic 

    chapter in a collective monograph

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Loudová Stralczynská, Barbora

    ;

    Koželuhová, Eva

    ;

    Licardo, Marta

    ;

    Jurgec, Ana Tina

    ;

    Golob, Nika

    ;

    Šinko, Sabina

    ;

    Vargová, Mária

    ;

    Huľová, Zlatica

    ;

    Benyak, Jozef

    ;

    Drešar, Darja Antolin

    2023

    ,

    Maribor

    ,

    University Press

    ,

    Perspectives of Teacher Education and Development

    The paper focuses on the development of teachers' competencies in pre-primary education in Task-based Learning (TBL) and Project-based Learning (PBL). It presents the objectives and first results of the project Learning ...

  • Network analysis of additional clinical features of (Internet) gaming disorder 

    original article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Martoncik, Marcel

    ;

    Adamkovič, Matúš

    ;

    Ropovik, Ivan

    2024

    ,

    International Journal of Methods in Psychiatric Research

    ,

    33

    (2)

    ObjectivesThere are dozens of screening instruments purporting to measure the (Internet) gaming disorder (IGD/GD). The two prominent diagnostic manuals, DSM-5 and ICD-11, list several additional diagnostic or clinical ...

  • Chinese parents’ school-readiness beliefs and parenting styles: patterns and associated factors 

    original article

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Cui, Shujing

    ;

    Greger, David

    2023

    ,

    Frontiers in Psychology

    ,

    14

    (neuvedeno)

    Introduction: A smooth transition to primary school is positively related to children's later school experience. Certain parental school-readiness beliefs and parenting styles, among other factors, contribute to the ...

  • Reflection of the Current Practice in Psychological Diagnostics of Language-based Diagnostic Tools 

    article in reviewed proceedings

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Rudorfer, Lothar Filip

    2022

    ,

    Tokio, Japonsko

    ,

    International Acadeic Forum

    ,

    The Asian Conference on Education & International Development 2023 Official Conference Proceedings

    ,

    9

    (1)

    This Article contribution focuses on the language-based psychological test, batteries anddiagnostic tools used worldwide and their psychometric standardisation. The author followsin his research from his diploma thesis ...

  • Didaktická versus oborová příprava 

    Subject specific education versus disciplinary preparation

    article in reviewed proceedings

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons NC Icon

    Creative Commons NC Icon

    Jančařík, Antonín

    2022

    ,

    Praha

    ,

    Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik. Sborník příspěvků z odborné konference

    Nedílnou součástí přípravy budoucích učitelů jsou jak oborová, tak oborově-didaktická příprava. Jejich poměr je určen, stejně jako zastoupení dalších složek učitelské přípravy, Rámcovými požadavky na studijní programy, ...

  • Insights into the accuracy of social scientists' forecasts of societal change 

    original article

    restricted access

    published version

    Custom Licence Icon

    Grossmann, Igor

    ;

    Rotella, Amanda A.

    ;

    Hutcherson, Cendri

    ;

    Sharpinskyi, Konstantyn

    ;

    Varnum, Michael E. W.

    ;

    Achter, Sebastian K.

    ;

    Dhami, Mandeep

    ;

    Guo, Xinqi Evie

    ;

    Kara-Yakoubian, Mane R.

    ;

    Mandel, David

    ;

    Raes, Louis

    ;

    Tay, Louis

    ;

    Vie, Aymeric

    ;

    Wagner, Lisa

    ;

    Adamkovic, Matus

    ;

    Arami, Arash

    ;

    Arriaga, Patricia

    ;

    Bandara, Kasun

    ;

    Banik, Gabriel

    ;

    Bartos, Frantisek

    ;

    Baskin, Ernest

    ;

    Bergmeir, Christoph

    ;

    Bialek, Michal K.

    ;

    Borsting, Caroline T.

    ;

    Browne, Dillon M.

    ;

    Caruso, Eugene

    ;

    Chen, Rong

    ;

    Chie, Bin-Tzong J.

    ;

    Chopik, William N.

    ;

    Collins, Robert

    ;

    Cong, Chin Wen G.

    ;

    Conway, Lucian

    ;

    Davis, Matthew V.

    ;

    Day, Martin A.

    ;

    Dhaliwal, Nathan D.

    ;

    Durham, Justin

    ;

    Dziekan, Martyna T.

    ;

    Elbaek, Christian

    ;

    Shuman, Eric

    ;

    Fabrykant, Marharyta

    ;

    Firat, Mustafa T.

    ;

    Fong, Geoffrey A.

    ;

    Frimer, Jeremy M.

    ;

    Gallegos, Jonathan B.

    ;

    Goldberg, Simon

    ;

    Gollwitzer, Anton

    ;

    Goyal, Julia

    ;

    Graf-Vlachy, Lorenz D.

    ;

    Gronlund, Scott

    ;

    Hafenbraedl, Sebastian

    ;

    Hartanto, Andree J.

    ;

    Hirshberg, Matthew J.

    ;

    Hornsey, Matthew

    ;

    Howe, Piers D. L.

    ;

    Izadi, Anoosha

    ;

    Jaeger, Bastian

    ;

    Kacmar, Pavol

    ;

    Kim, Yeun Joon

    ;

    Krenzler, Ruslan G.

    ;

    Lannin, Daniel

    ;

    Lin, Hung-Wen

    ;

    Lou, Nigel Mantou

    ;

    Lua, Verity Y. Q. W.

    ;

    Lukaszewski, Aaron L.

    ;

    Ly, Albert R.

    ;

    Madan, Christopher

    ;

    Maier, Maximilian M.

    ;

    Majeed, Nadyanna S.

    ;

    March, David A.

    ;

    Marsh, Abigail

    ;

    Misiak, Michal

    ;

    Myrseth, Kristian Ove R. M.

    ;

    Napan, Jaime

    ;

    Nicholas, Jonathan

    ;

    Nikolopoulos, Konstantinos

    ;

    Otterbring, Tobias

    ;

    Paruzel-Czachura, Mariola

    ;

    Pauer, Shiva

    ;

    Protzko, John

    ;

    Raffaelli, Quentin

    ;

    Ropovik, Ivan

    ;

    Ross, Robert M.

    ;

    Roth, Yefim

    ;

    Roysamb, Espen

    ;

    Schnabel, Landon

    ;

    Schuetz, Astrid

    ;

    Seifert, Matthias

    ;

    Sevincer, A. T.

    ;

    Sherman, Garrick T.

    ;

    Simonsson, Otto

    ;

    Sung, Ming-Chien

    ;

    Tai, Chung-Ching

    ;

    Talhelm, Thomas

    ;

    Teachman, Bethany A.

    ;

    Tetlock, Philip E.

    ;

    Thomakos, Dimitrios

    ;

    Tse, Dwight C. K.

    ;

    Twardus, Oliver J.

    ;

    Tybur, Joshua M.

    ;

    Ungar, Lyle

    2023

    ,

    Nature Human Behaviour

    ,

    7

    (4)

    How well can social scientists predict societal change, and what processes underlie their predictions? To answer these questions, we ran two forecasting tournaments testing the accuracy of predictions of societal change ...

  • HUDEBNÍ ČINNOSTI V PUBLIKACÍCH ZAMĚŘENÝCH NA GRAFOMOTORIKU PŘEDŠKOLNÍCH A NEJMLADŠÍCH ŠKOLNÍCH DĚTÍ V ČR 

    MUSIC ACTIVITIES IN pedagogical PUBLICATIONS FOCUSED ON GRAPHOMOTOR OF CHILDREN AGED 5-7 YEARS IN THE CZECH REPUBLIC

    summarizing article

    restricted access

    published version

    Custom Licence Icon

    Kmentová, Milena

    2022

    ,

    Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]

    ,

    6

    (2)

    Cílem studie je představit výsledky komparace tuzemských publikací zaměřených na grafomotoriku předškolních dětí a přípravnou etapu psaní z hlediska ne/přítomnosti interdisciplinárních vazeb s hudební výchovou.Studie ...

  • Teorie a praxe hudební výchovy VIII. Sborník příspěvků z konference studentů doktorandských studií a pedagogů hudebního vzdělávání v zemích V4 v roce 2023 v Praze 

    Theory and Practice of Music Education VIII. Proceedings of the Conference of Doctoral Students and Teachers of Music Education in the V4 Countries 2023 in Prague

    collection of papers

    open access

    published version

    Creative Commons License Icon

    Creative Commons BY Icon

    Creative Commons SA Icon

    Kodejška, Miloš

    ;

    Václavová, Michaela

    ;

    Ostrý, Pavel

    ;

    Torma, Luboslav

    ;

    Kaščáková, Lenka

    ;

    Hons, Marie

    ;

    Daněk, Alois

    ;

    Magátová, Kristína

    ;

    Žiarna, Miriam

    ;

    Procházková, Martina

    ;

    Schmuckerová, Silvie

    ;

    Šilhavíková, Michaela

    ;

    Maggioni, Stanislava

    ;

    Filippi, Lukáš

    ;

    Jurák, Pavel

    ;

    Pirner, Jan

    ;

    Nykl, Boris

    ;

    Štefanová, Štefanová

    ;

    Vojnovič, Zuzana

    ;

    Halbychová, Kateřina

    ;

    Fraňková, Markéta

    ;

    Gvozdevskaia, Galina

    ;

    Šrámková, Kristýna

    ;

    Polanský, Lukáš

    ;

    Kmentová, Milena

    ;

    Chumchal, Jan

    ;

    Kolandová, Eva

    ;

    Zakouřilová, Hana

    ;

    Lévai, Ramóna

    ;

    Jiřičková, Jiřina

    2024

    ,

    Praha

    ,

    Pedagogická fakulta UK

    Sborník s názvem Teorie a praxe hudební výchovy VIII zachycuje příspěvky doktorandů a pedagogů z vysokých škol ve visegrádských zemích, které byly prezentovány v rámci stejnojmenné konference v Praze ve dnech 9. a 10. 11. ...

View more